شاهد وجود نفوذ سازمان یافته در شبکه نمایش خانگی هستیم

به گزارش راه ساری، سریال هایی مانند هم گناه و ممنوعه و 13 شمالی نیز قبح شکنی به تمام معنا هستند و معتقدم قوه قضائیه باید به این مسئله ورود کند؛ چرا که مرجع معین مجوز در بحث شبکه نمایش خانگی خودش دچار مشکل شده است و ما در بدنه وزارت ارشاد افرادی مانند مدیرکل سابقه شبکه نمایش خانگی کم نداریم.

شاهد وجود نفوذ سازمان یافته در شبکه نمایش خانگی هستیم

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، سال جاری کرونا مردم را خانه نشین کرد و تعطیلات نوروز و ایام قرنطینه اجباری باعث شده بود تا مردم برای پر کردن اوقات فراغت به تماشای سریال های ساخته شده در شبکه نمایش خانگی رو بیاورند. دل و هم گناه و ... را شاید بتوان محبوب ترین سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی دانست، شبکه ای که البته پیش تر نیز با سریال شهرزاد توانسته بود جامعه بزرگی از مخاطبان را از آن خود کند و حالا نیز با سریال های جدید توانسته مخاطبان به ویژه نسل جوان را با خود همراه کند. اما مسئله اصلی اینجاست که محتوای سریال های عرضه شده تناسبی با سبک زندگی ایرانی - اسلامی ندارد و حتی با توجه به حواشی پیش امده پیرامون سرمایه گذار سریال شهرزاد اینطور به نظر می رسد که شبکه نمایش خانگی تا حدی به جولانگاه مفسدان مالی نیز تبدیل شده است.

محمد محمدی، کارشناس فرهنگی درباره محتوای سریال های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی گفت: متاسفانه سال ها است که شبکه نمایش خانگی دچار معضل محتوایی شده است، هر چند که نظارت وجود دارد اما مسئله اصلی چگونگی اجرای نظارت است. به عبارت دیگر مسئله شبکه نمایش خانگی مربوط به سریال اخیر عرضه شده نیست، بلکه چند سالی است که شبکه نمایش خانگی به حیات خلوتی برای جولان دادن ساخت آثاری در حوزه سبک زندگی مغایر با سبک زندگی ایرانی - اسلامی و البته مسائل مالی و پولشویی تبدیل شده است.

به دلیل وجود نفوذ شاهد شرایط فعلی سریال سازی در شبکه نمایش خانگی هستیم

او با بیان اینکه شرایط امروز شبکه نمایش خانگی از مدیریت قبلی این شبکه نشات می گیرد، گفت: پیش تر فردی مدیرکل این حوزه بود که از همان ابتدا سریال هایی وارد شبکه نمایش خانگی شد که نه تنها به شدت با زندگی ایرانی - اسلامی در تضاد بود، بلکه ترویج کننده سبک زندگی اروپایی و غربی هم بوده و حتی در بعد مالی نیز شاهد ورود پول هایی بودیم که منشا نامعین داشت، نمونه آن را می توان بودجه سریال شهرزاد بیان کرد که امروز بعد از چند سال معین بود که چه داستانی پشت پرده آن قرار داشته است.

این کارشناس فرهنگی با طرح این سوال که چه کسی به این سریال ها مجوز می دهد؟، توضیح داد: امضای مدیرکل سابق نمایش خانگی پای سریال هایی مانند شهرزاد و ممنوعه که شدیدا مشکل مالی داشته، وجود دارد؛ البته این ها سریال هایی است که دیده شدند در حالی که ما سریال های دیگری با همین محتوا هم داشتیم که اصلا به چشم نیامدند. از طرف دیگر همین شخص، کارگردانی تئاتری را برعهده می گیرد که سرمایه گذارش، همان سرمایه گذار سریال شهرزاد است. با این شرایط چطور می توان انتظار داشت که مجوز صادر شده برای این سریال ها مجوزهای بدون شک و شبهه ای باشند؟

محمدی ادامه داد: متاسفانه مدیرانی در بدنه وزارت ارشاد به ویژه در حوزه شبکه نمایش خانگی حضور دارند که خودشان با این نوع سریال سازی همراه هستند و تعجب می کنم از وزارت ارشاد که چطور به سریال هایی مانند دل که اساسا یکی از سخیف ترین آثار ممکن از لحافظ فنی و فرهنگ اجتماعی است، مجوز داده شده است؛ این سریال در اصل یک کپی بی کیفیت از سریال های ترکی است اما با مجوز فراوری شده است.

او توضیح داد: در همان ابتدای شکل گیری شبکه نمایش خانگی جریانی راه افتاد و به ظاهر می خواستند تلویزیون را از طریق شبکه نمایش خانگی تحت الشعاع قرا دهند و این موضع رسما از سوی مدیرکل سابق این شبکه علام شد، اما امروز شاهد هستیم که سریال هایی فراوری می شوند که به شدت مشکل اخلاقی، فرهنگی و... دارد و هیچ کس نیز بر محتوای آن نظارت نمی نماید و باید این سوال مطرح گردد که چه کسی این سریال های این شبکه را تایید مجوز می نماید و چرا باید اهالی رسانه وارد مسئله شوند تا به آن توجه گردد .

قوه قضائیه باید به مسائل موجود در شبکه نمایش خانگی ورود کند

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در ابتدا باید دستگاهی به خود وزارت ارشاد نظارت داشته باشد، گفت: در شبکه نمایش خانگی روابط پشت پرده بسیار زیاد است و طبیعی است که وقتی مدیرکل سابق این شبکه به سریال شهرزاد مجوز می دهد و چندی بعد سرمایه گذار همین سریال، سرمایه گذاری تئاتر مدیرکل را برعهده می گیرد، نتیجه ای بهتر از این را شاهد نخواهیم بود.

او گفت: متاسفانه ما در شبکه نمایش خانگی دچار نفوذ فرهنگی و سازمان یافته شده ایم و زمانی که رهبری از نفوذ سازمان یافته می گویند یعنی دقیقا همین شرایطی که امروز شاهد آن هستیم.

به عبارت دیگر مدیران کاملا سازماندهی شده اند و طیف جریان نفوذ سازمان دهی شده و افراد جانمایی شده اند که خروجی اش را نیز امروز در ساخت آثاری مانند سریال دل شاهد هستیم که یک سریال سخیف به تمام معنا است.

محمدی بیان داشت: سریال هایی مانند هم گناه و ممنوعه و 13 شمالی نیز قبح شکنی به تمام معنا هستند و معتقدم قوه قضائیه باید به این مسئله ورود کند؛ چرا که مرجع مشخص مجوز در بحث شبکه نمایش خانگی خودش دچار مشکل شده است و ما در بدنه وزارت ارشاد افرادی مانند مدیرکل سابقه شبکه نمایش خانگی کم نداریم. از طرف دیگر باید به این مسئله توجه گردد که سال گذشته خبر بازداشت 70 نفر از هنرمندان و کارگردان در یک مهمانی مختلط منتشر شد و جالب اینجاست که کارگردانی که این مهمانی را تدارک دیده بود هم بازداشت می گردد اما همین فرد به سرعت دست به فراوری تئاتر زده و حتی در جشنواره فیلم فجر به عنوان مجری حضور پیدا می نماید و به همین دلیل می گویم که تنها راه چاره این مسئله ورود قوه قضائیه است.

این کارشناس با بیان اینکه چرا باید 20 قسمت از یک سریالی پخش گردد که کپی دست چندم از سریال ترکی است اما هیچ کس جلوی آن را نمی گیرد، گفت: سوال اینجاست که آیا وزیر ارشاد هم این سریال ها را نمی بیند؟. ای کاش وزیر به همراه خانواده اش به تماشای این سریال ها می نشست تا بداند زیرمجموعه اش به چه سریال هایی مجوز می دهند؟ نباید فراموش کرد که اتفاقات پشت پرده سریال شهرزاد رسانه ای شد اما ما از دیگر سریال ها خبر نداریم.

او خاطر نشان کرد: در دهه پنجم انقلاب دیگر مسئله اشتباه وجود ندارد بلکه هر اتفاقی که می افتد به خاطر نفوذ است، چرا که بعد از 40 سال حکومتداری به خصوص در دولت فعلی که مدعی استفاده از نیروهای متحبر است، نمی توان گفت که اشتباه و خطای سهوی اتفاق افتاده است بلکه نفوذ وجود دارد و به همین دلیل شاهد شرایط فعلی در شبکه نمایش خانگی هستیم.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9087

به "شاهد وجود نفوذ سازمان یافته در شبکه نمایش خانگی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهد وجود نفوذ سازمان یافته در شبکه نمایش خانگی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید