شایعه نابودی زمین در همین آدینه و با یک سیارک

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: ناسا اعلام نموده سوم مرداد ماه، یک سیارک خطرناک از کنار زمین عبور می نماید؛ احتمال برخورد این سیارک با زمین وجود دارد؛ این سیارک اگر با زمین برخورد کند، خسارت زیادی به همراه دارد.

شایعه نابودی زمین در همین آدینه و با یک سیارک

سیارک هایی که از کنار زمین عبور می نمایند بنا به فاصله ای که از کره خاکی دارند، به چند دسته تقسیم می شوند و اگر از فاصله نسبتاً نزدیک زمین عبور نمایند در دسته سیارک های خطرناک قرار می گیرند.

چگونه می توان سیارک ها را از زمین دور کرد؟

هر بار که خبری درباره عبور یک سیارک از کنار زمین منتشر می گردد توجه عمومی به خطارت احتمالی برخورد یک سیارک به زمین نیز بیشتر می گردد. موضوع دفع خطارت ناشی از سیارک ها هم تنها به چند سال اخیر محدود نمی گردد و از سال ها قبل مورد توجه بوده است. حتی دفع سیارک ها به موضوعات مختلفی برای فیلم های سینمایی با ژانر علمی و تخیلی تبدیل شده است.

از همان ابتدا راه چاره های گوناگونی برای دفع این مشکل پیشنهاد شده است؛ از انفجار سیارک ها تا انحراف راستا. هرکدام از این راه چاره ها هم مسائل خودشان را داشته اند. به عنوان مثال انفجار سیارک ها می تواند موجب خرد و پراکنده شدن آن ها در اطراف زمین گردد.

اما راه چاره های مبتنی بر انحراف راستا سیارک ها همیشه بیشتر مورد پسند بوده است. به همین دلیل هم محققان پیشنهاد داده اند تا با سیارک تهدیدآمیز را به یک جرم کوچکتر متصل نمایند تا راستا سیارک را منحرف نموده و مانع برخورد آن به زمین گردد.

در این روش سیارک خرد نشده و از مدار زمین دور می گردد. البته این روش هنوز اجرایی نشده و تنها این فرآیند شبیه سازی شده است.

احتمال برخورد سیارک ND2020 به زمین در سوم مرداد!

دو روز قبل رسانه ها به نقل از سایت ناسا خبر برخورد سیارکی به زمین در روز سوم مرداد را منتشر کردند.

سیارک ND2020 هم با عبور از فاصله 5 و نیم میلیون کیلومتری زمین در دسته سیارک های خطرناک قرار می گیرد! همچنین در روز یکشنبه 26 ژوئیه، (5 مرداد) نیز دو سیارک دیگر از نزدیکی زمین گذر خواهند کرد.

لازم به ذکر است؛ در سال 2016 یک سیارک عظیمتر از ND 2020 با سرعت 54هزار کیلومتر در ساعت از نزدیکی زمین عبور کرد.

چند درصد محتمل است این سیارک به زمین برخورد کند؟

این صخره فضایی قطری معادل 170 متر دارد و با سرعت 46هزار کیلومتر بر ساعت از کنار زمین رد خواهد شد؛ زمان احتمالی این عبور هم 24 جولای معادل سوم مرداد ماه برآورد می گردد و چون فاصله این سیارک به زمین نزدیک است احتمال برخورد آن با سیاره زمین وجود دارد و در صورت برخورد با زمین خسارت زیادی به همراه دارد، اما احتمال این برخورد بسیار اندک است.

در این خصوص برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما با کاظم کوکرم، کارشناس حوزه علم به تبادل نظر پرداخت.

در ادامه مهترین بخش های گفت و گوی کاظم کوکرم را می خوانید.

این سیارک هم مانند سایر سیارک ها از کنار زمین عبور می نماید، این خبر کذب نیست و فقط احتمال برخورد آن به زمین داده شده است، این احتمال قبل از عبور هر سیارکی وجود دارد، اما درصد احتمالی برخورد آن با زمین تقریبا صفر است و جای هیچ نگرانی نیست.

در طول تاریخ تکامل حیات، احتمال برخورد سیارکی به سیاره زمین وجود داشته، آخرین بار 65میلیون سال قبل یک سیارک با زمین برخورد نموده و زمینه ساز انقراض دایناسور ها شده است.

از پیامد های فاجعه بار برخورد یک سیارک با زمین می توان به زمین لرزه شدید در اثر شدت این برخورد، آتش سوزی، گرد و خاک و غبار وسیع در جو زمین اشاره نمود.

سیارکی که قرار است سوم مرداد از کنار زمین عبور کند، در هر ثانیه 13 و نیم کیلومتر سرعت دارد و همین احتمال برخورد آن با زمین را 10 به توان منفی 15 می رساند.

با پایش ها و مطالعاتی که صورت گرفته، تعیین شده است که تا 100 سال آینده هیچ خطری زمین را تهدید نمی نماید.

سیارک سوم مرداد دیده نمی گردد

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اندازه و فاصله سیارک ND 2020 از زمین گفت: این قطعه سنگ کمتر از 200 متر طول دارد در حالی که در گذشته صخره هایی یک تا دو کیلومتری نیز از کنار زمین عبور نموده اند.

وی گفت: این سیارک حتی با تلسکوپ های معمولی نیز دیده نمی گردد و برای رصد یا عکس برداری به تلسکوپ های عظیم احتیاج است.

منبع: تسنیم، خبرآنلاین و شبکه خبر

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10850

به "شایعه نابودی زمین در همین آدینه و با یک سیارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایعه نابودی زمین در همین آدینه و با یک سیارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید