شرکتی ایرانی برای کاهش خطرات زلزله پیشگام شد ، از فراوری تا عدم حمایت مسئولان از محصول بومی

به گزارش راه ساری، یک شرکت دانش بنیان پیروز به ساخت 2 نمونه آزمایشگاهی درب ضدزلزله شده است، اما متاسفانه تا به امروز برای فراوری انبوه آن حمایت و تسهیلاتی را دریافت نکرده اند.

شرکتی ایرانی برای کاهش خطرات زلزله پیشگام شد ، از فراوری تا عدم حمایت مسئولان از محصول بومی

نصرت الله صدیقی مدیرعامل شرکت دانش بنیان مقاوم زلزله پارسیان در تبادل نظر با خبرنگار فناوری خبرنگاران درباره فعالیت های این شرکت گفت: برای اولین بار توانستیم نمونه آزمایشی درب ضدزلزله طراحی شده را بسازیم که امکاناتی همچون پناه در زمان وقوع زلزله، محل نگهداری کپسول اکسیژن، کپسول آتش نشانی، مایحتاج غذایی و مدارک مورد احتیاج در آن تعبیه شده است.

صدیقی با اشاره به این محصول که در مکان های مختلفی قابل استفاده است، اضافه نمود: آیتمی در این محصول درنظر گرفته شده است که امدادگران را از افراد زیر آوار آگاه می نماید و اینگونه نجات افراد را سرعت می بخشد، طراحی به گونه ای است که زمانی که فشار بسیار زیادی از بالا به چارچوب وارد می گردد چارچوب خم نگردد، نشکند و نپیچد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مقاوم زلزله پارسیان با اشاره به اینکه درب ها در فضا های عمومی به گونه ای دیگر حافظ جان انسان هستند، بیان نمود: به دلیل ازدیاد نفرات در مکان های عمومی این طرح به صورت پنل ضد ضربه طراحی شده است که 50 تن را در زلزله تحمل و از افراد پناه گرفته در مقابل ریزش آوار و کشته شدن محافظت می نماید.

وی با اشاره به این مطلب که طرح درب ضد زلزله در مرکز تحقیقات وزارت مسکن و دانشگاه شریف تایید شده است، گفت: در شهر سرپل ذهاب و بسیاری از ارگان ها همچون شهرداری، وزارت کار و رفاه اجتماعی طرح را تایید کردند و مقبولیت فروش دارد.

صدیقی با ابراز تاسف به دلیل نداشتن هزینه برای راه اندازی کارگاه و فراوری انبوه این طرح ادامه داد: تا به امروز دو درب در کارگاه درب های ضدسرقت با نظارت و کوشش اعضای هیئت مدیره با هزینه50 میلیون تومان از سرمایه شخصی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مقاوم زلزله پارسیان درادامه تشریح مسائل سر راه فراوری انبوه درب های ضد زلزله گفت : در طرح کارا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح خود را در قالب مستندات ثبت و مجوز دریافت نموده و طرح توجیهی نوشتیم، اما زمانی که تمامی مراحل اداری را گذراندیم از اتمام بودجه به ما خبر دادند و نتوانستیم حتی یک ریال تسهیلات دریافت کنیم.

وی گفت: در طرح کارا تحقیقات، آزمون و خطا، نمودارها، نقشه ها و برآورد ها برای دریافت تسهیلات ارائه و مبلغ دو و نیم میلیارد تومان برای راه اندازی کارگاه در سال 97 تایید شد که با وجود تورم این مبلغ افزایش یافته است.

صدیقی با اشاره به ایده پردازی طرح که از سال 89 آغاز و در سال 97 ثبت شده است، اضافه نمود: در فراوری انبوه هزینه ساخت این درب کاهش می یابد و این در صورتی است که بتوانیم خط فراوری راه اندازی کنیم. طی صحبت با ارگان های بسیاری امکانات برای ما مقدر می شد، اما پس از دوندگی و کارشناسی های دقیق برای طرح صورت گرفته نتوانستیم تسهیلاتی دریافت کنیم، در صورت دریافت تسهیلات تمام شرایط برای آغاز فراوری انبوه مهیاست.

صدیقی با ابراز گله مندی نسبت به مرکز رشد دانشگاه شریف برای فرایند کار و نامه نگاری های اداری ادامه داد: شرکت ما در فهرست فناوری های پیشرفته قرار گرفته است، چون مورد تایید دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفته ایم، در آغاز کار با یازده نفر مشغول به کار بودیم که با توجه به شرایط و اتفاقاتی که رخ داد درحال حاضر کار متوقف شده است و در صورت تامین هزینه ها مجددا کار خود را از سر می گیریم.

وی با اشاره به اینکه شرکتی از کشور ترکیه برای فراوری انبوه و انجام این طرح مذاکراتی را انجام داده است، اضافه نمود: هتل داران بعضی شهر های توریستی برای بدست آوردن امتیازاتی متقاضی سرمایه گذاری طرح بودند، اما به دلیل مسائل شخصی نتوانستم این پیشنهاد را بپذیرم و با تمام وجود علاقه مندم با گروه و همکارانم برای مردم کشور خودم کوشش نموده تا بتوانیم اضطراب خطر احتمالی زلزله را زدوده تا از جان افراد در مقابل چنین حوادثی حفاظت گردد.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10012

به "شرکتی ایرانی برای کاهش خطرات زلزله پیشگام شد ، از فراوری تا عدم حمایت مسئولان از محصول بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکتی ایرانی برای کاهش خطرات زلزله پیشگام شد ، از فراوری تا عدم حمایت مسئولان از محصول بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید