چرا مازندران کیش نمی گردد؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/مازندران کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت ساحل و دریای خزر می توان با یک برنامه ریزی درست و جامع و بسترسازی های لازم مازندران را به قطب توریستی دریایی کشور تبدیل کرد و حتی از قشم و کیش نیز پیشی گرفت اما نکته قابل توجه این است آیا این استان که در پیک های سفر جمعیتی دو و گاها سه برابر را در خود تجربه می نماید پتانسیل این جذب توریست را دارد؟

چرا مازندران کیش نمی گردد؟

توریستی دریایی یکی از پرهیجان ترین و جذاب ترین نوع توریستی در جهان شناخته می گردد و بسیاری از کشورهایی که در کنار دریا قرار دارند از این موهبت طبیعی بهره فراوانی در جذب درآمدهای مالی گرفته اند.

باید گفت توریستی دریایی به معنای واقعی در مازندران وجود ندارد و آنچه به این نام در استان اتفاق می افتد بیشتر حضور اهالی شهرهای دور از نوار ساحلی و مردم علاقه مند و دلتنگ دریا در ساحل ها بوده که شامل گردش های کوچک می گردد.

استان مازندران نیز جز معدود مناطقی بوده که از نعمت دریا و ساحل برخوردار است اما گویا مرغ همسایه برای کشور ما غاز است و آن چیزی که به ما رسیده جز جوجه اردکی زشت چیزی درخور ارائه ندارد.

در همین خاورمیانه ترکیه، مالزی و کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس امروزه با شیوه ها و متدهای نوین و متنوع از ساحل، دریا و حتی زیر آب برای جذب توریسم استفاده فراوانی برده اند تا جایی که یکی از مهم ترین منابع درآمدی این کشورها از توریستی دریایی تامین می گردد.

دبی و ابوظبی هتل هایی در زیرآب برپا می نمایند و سواحل همسایگان خزریمان محلی برای اقامت بیماران از سراسر جهان شده اما استان مازندران هنوز اندرخم یک کوچه است و طرح های بیشمار برای توسعه توریستی دریایی آن به همین طرح های دریا آن هم به صورت معیوب و فشل ختم شده است.

به عقیده کارشناسان یکی از عوامل موفقیت کشورهایی چون ترکیه و مالزی در جذب توریست دریایی بسترسازی های مناسب و به روز در بهره گیری از سواحل و دریا بوده است، اینکه فقط توریستی دریایی را در جت اسکی خلاصه کنیم نمی تواند مخاطب امروز را که طعم های مختلفی را در این حوزه چشیده است قانع کردن کند.

استاندار مازندران در جلسه ساماندهی سواحل استان مدعی راه اندازی 136 اسکله توریستی دریایی از رامسر تا گلوگاه برای رشد صنعت توریستی شد اما تا به امروز چند اسکله به بهره برداری رسیده است؟

یکی از مهم ترین دلایلی که از سواحل مازندران نمی توان بهره کافی را برای جذب توریست برد، دسترسی اندک مردم به این نعمت خدادادی است، یعنی اینکه قسمت های اعظمی از مناطق ساحلی توسط ارگان های دولتی، بعضی نهادها و یا ملاکان سرمایه دار به تصرف درآمده و همین امر قدرت مانور توسعه بسترهای مورد احتیاج در این حوزه از توریستی را کاهش داده است.

به عقیده کارشناسان، رونق توریستی دریایی مازندران در گرو مطالعات فنی در این زمینه است و این نوع از توریستی در این منطقه با مسائل و معضلات قانونی و فنی روبرو است.

به عبارت دیگر در مازندران و در بحث فنی استفاده از دریا امکان سنجی و مطالعه ای صورت نگرفت و فعالیت های صورت گرفته بیشتر در زمینه آلودگی و شیلات بوده است.

کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت ساحل و دریای خزر می توان با یک برنامه ریزی درست و جامع و بسترسازی های لازم مازندران را به قطب توریستی دریایی کشور تبدیل کرد و حتی از قشم و کیش نیز پیشی گرفت اما نکته قابل توجه این است آیا این استان که در پیک های سفر جمعیتی دو و گاها سه برابر را در خود تجربه می نماید پتانسیل این جذب توریست را دارد؟

عدم مطالعه و اطلاعات کافی موجب می گردد مسئولان آگاهی کاملی از ظرفیت های توریستی دریایی نداشته باشند، بدون اطلاعات هم نمی توان راهنمای خوبی برای سرمایه گذاران بود و سرمایه گذار نیز با این شرایط تمایل به هزینه ندارد.

نکته قابل تامل در مازندران،اشتهای سیری ناپذیر خورها در آن است، کوه و جنگل و دریا و حال ساحل همگی گویی برای این افراد خلق شده است.

اگر بسترهای لازم فراهم نگردد، حجم توریست ورودی به مازندران مشکل آفرین خواهد بود، به علاوه بعضی از متخصصان این حوزه می گویند توریستی در دریا با بعضی معضل ها همانند آلودگی دریا شامل نفتی، فاضلاب های شهری و توریستی رو به رو است که در این زمینه کنوانسیون هایی مانند حفاظت از محیط زیست دریایی با کشورهای حوزه دریا داریم که می تواند بر کیفیت توریستی تاثیرگذار باشد.

کارکرد دریا در شمال و جنوب متفاوت است

مهدی رمضان زاده عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و توریستی دانشگاه مازندران در این خصوص معتقد است، باید به این نکته توجه کرد که کارکرد اصلی سواحل شمال و جنوب تفاوت دارد؛ کارکرد اصلی سواحل جنوب بر روی توریستی است و چالش های موجود با این مقوله ارتباط دارد اما در شمال به کارکرد توریستی در کنار اقتصاد شیلات و غیره، توجه می گردد.

وی با اشاره به این که سکونتگاه های نوظهور متاسفانه اجازه نمی دهند مردم به ساحل دسترسی داشته باشند، گفته که، بخشی از این سکونتگاه های نوظهور دولتی و بعضی فامیلی شده است.

عضو هیئت علمی گروه توریستی دانشگاه مازندران با بیان اینکه در استان مازندران بر روی پهنه آبی کمتر توجه شده است، خاطرنشان نموده که، یکی از مهم ترین نکاتی که در مازندران باید به آن توجه کنیم تهیه طرح جامع توریستی استان است.

توریستی دریایی مازندران درگیر مسائل قانونی و فنی

بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که، توریستی دریایی در مازندران درگیر مسائل قانونی و فنی است، رمضان زاده به این موضوع نیز اشاره می نماید و می گوید، مسائل قانونی، به دلیل بین بخشی بودن توریستی، باید از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی به عنوان یک چالش رفع گردد.

وی در ادامه به این نکته اشاره نموده بود که، اینکه صرفا دریا در اختیار باشد موضوع مهمی نیست بلکه انجام کارهای مطالعاتی و میدانی برای امکان سنجی توریستی دریایی در مازندران از اهمیت بالایی برخوردار است.

رمضان زاده با بیان این که در مازندران و در بحث فنی استفاده از دریا امکان سنجی صورت نگرفته است، گفته که، در این زمینه هیچ مطالعه ای صورت نگرفت و فعالیت های صورت گرفته بیشتر در زمینه آلودگی و شیلات بوده است.

وی معتقد است که، یکی از کم هزینه ترین و امن ترین حمل و نقل ها و تفریحات، توریستی و جابه جایی مسافر در دریا است، چرا که به راه سازی خاصی احتیاج نیست و حوادث دریایی نیز به نسبت حوادث جاده ای به مراتب کمتر است، همچنین مازندران ظرفیت جابه جایی و حمل و نقل بین شهری را به وسیله دریا دارد، سفر دریایی هم جذابیت بصری خوبی دارد و هم اینکه بیشترین تفاوت را به لحاظ زیبایی شناختی از نظر حمل و نقل با زندگی روزمره توریستان شامل می گردد، بنابراین با رعایت تمامی خطوط قرمز ارزشی و فرهنگی کشور می توان به رونق توریستی دریایی ایران در مازندران امیدوار بود.

هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیش از 80 درصد انگیزه توریستان برای حضور در مازندران، دریا و جنگل است، اما آلودگی دریا و سواحل نیز بر مسائل می افزاید.

همچنین متخصصان معتقدند فاضلاب شهری یکی از اقسام آلودگی های تاثیرگذار بر توریستی دریایی است، چندی پیش نازنین تبریزی عضو هیئت علمی گروه توریستی دانشگاه مازندران در این خصوص، اظهار نموده بود که، اتوریستی در دریا با بعضی معضل ها همانند آلودگی دریا شامل نفتی، فاضلاب های شهری و توریستی رو به رو است که در این زمینه کنوانسیون هایی مانند حفاظت از محیط زیست دریایی با کشورهای حوزه دریا داریم که می تواند بر کیفیت توریستی تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان نموده بود که، انقراض گونه ها در دریا، انتقال آب دریای خزر، آزادسازی سواحل و حریم و استفاده از نفت و گاز بر روی کیفیت توریستی اثر می گذارد.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10361

به "چرا مازندران کیش نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مازندران کیش نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید