شیوه درست معدوم سازی جوجه ها در صنعت مرغداری چیست؟

به گزارش راه ساری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: معدوم سازی جوجه ها یک اقدام لازم و جدایی ناپذیر صنعت مرغداری است، اما روش درست و علمی برای این امر، استفاده از گاز CO2 برای معدوم سازی راحت جوجه ها در واحدهای تولیدی است.

شیوه درست معدوم سازی جوجه ها در صنعت مرغداری چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، اکبر فتحی، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: به دلیل تعداد اندک واحدهای جوجه کشی در آذربایجان شرقی، فعلا این اقدام در استان اتفاق نیفتاده است.

فتحی اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور با صدور مصوبه ای اعلام نموده که میزان جوجه ریزی در سطح کشور حدود 115 میلیون است، یعنی در نقاط مختلف کشور ماهیانه می توان 115 میلیون جوجه کشی برای تبدیل به مرغ گوشتی در آینده انجام داد.

  • ادامه واکنش ها نسبت به معدوم سازی جوجه یک روزه
  • هیچ جوجه یک روزه ای در خراسان جنوبی معدوم نشده است

وی ادامه داد: سیاست گذاری در راستای جوجه کشی بر عهده جهادکشاورزی است اما بخش اجرایی جوجه کشی و... بر عهده اتحادیه های مرکزی فراورینمایندگان مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی و انجمن فراورینمایندگان جوجه یک روزه است؛ انجمن فراورینمایندگان جوجه یک روزه با هماهنگی اتحادیه فراورینمایندگان مرغ گوشتی، افزایش تعداد جوجه نسبت به مصوبه ستاد تنظیم بازار را با معدوم سازی کنترل می نمایند.

فتحی گفت: براساس آنالیز انجمن فراورینمایندگان جوجه یک روزه، وجود حدود 140 میلیون قطعه جوجه در کشور تعیین شده که با توجه به شرایط بازار می توان گفت که این افزایش مقدار عرضه، برای مرغداران کاملا ضرر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت مرغ، تصمیمات لازم در راستای تعدیل بازار مرغ، توسط انجمن فراورینمایندگان جوجه یک روزه انجام می گیرد نه وزارت خانه جهاد کشاورزی.

وی متذکر شد: برای جلوگیری از تکرار این اقدام در آینده فقط می توان میزان فراوری جوجه را کاهش داد و به اندازه مصوبه ستاد تنظیم بازار جوجه کشی انجام گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: این جوجه ها در واقع، تخم مرغ نطفه دار از مرغ مادر هستند که پس از ورود به کارخانه جوجه کشی و طی مراحل مختلف در عرض 21 روز، تبدیل به جوجه یک روزه شده اند؛ جوجه های اضافی در مرحله جوجه کشی نمی توانند به زندگی ادامه دهند، هم چنین مرغدار نیز توانایی نگه داری از آن را ندارد پس باید معدوم شوند.

وی گفت: حتی در زمان شیوع آنفولانزا در مرغداری ها نیز تمامی تخم مرغ های نطفه دار، جوجه ها و مرغ های گوشتی و... همگی معدوم سازی می گردد.

وی اضافه کرد: در زمان جوجه کشی، حدود 50 درصد از جوجه ها، جوجه خروس هستند که نگه داری از آن برای مرغدار صرف نمی کند و هم چنین امکان ادامه زندگی برای آن جوجه ها وجود ندارد پس در همان زمان جوجه خروس ها حذف می شوند.

toure-kish.ir: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

3ye.ir: گلچینی از بهترین های وب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8689

به "شیوه درست معدوم سازی جوجه ها در صنعت مرغداری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه درست معدوم سازی جوجه ها در صنعت مرغداری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید