صدای سشوار برای نوزاد چه مزایا و معایب علمی دارد؟

به گزارش راه ساری، صدای سفید به صدا هایی می گویند که صدا های محیط را تحت الشعاع قرار می دهند. از نظر فنی، نویز سفید صدایی است که همه فرکانس های صدا را در مقادیر مساوی دارد و شبیه صدای تلویزیون یا رادیو است؛ صدایی که بیشتر بزرگسالان می خواهند در اسرع وقت از شر آن خلاص شوند. اما برای نوزادان اثر متضاد دارد. سر و صدا با ریتم ثابت می تواند به صدایی که از طریق نوزاد در رحم تجربه شده شباهت داشته باشد، که نوزادان می توانند با شنیدن آن آرام شوند. یکی از این صداهای سفید که به خواب نوزاد کمک می کند صدای سشوار است. از این رو در این مطلب به بررسی تمامی نکات صدای سشوار برای نوزاد خواهیم پرداخت.

صدای سشوار برای نوزاد چه مزایا و معایب علمی دارد؟

مزایای صدای سشوار برای نوزاد

از مزایای استفاده از صدای سفید (صدای سشوار، جاروبرقی و …) برای نوزادان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای سفید تداعی کننده شرایط نوزاد در رحم مادر است، به همین دلیل موجب آرامش او می شود؛ نوزاد به مدت 9 ماه در رحمی زندگی می کرده که سرشار از صدا های گوناگون بوده است (ضربان قلب، صدای دستگاه گوارش، جریان خون و بسیاری صدا های دیگر) هم چنین صدا هایی از دنیای بیرون مانند سرو صدای خانه، مصاحبه های والدین، صدای شهر و خیابان، ترافیک، موسیقی و تلویزیون را می شنیده است، حال در نظر بگیرید که نوزاد از محیط شلوغ رحم به اتاق ساکت خود منتقل می شود! او نیاز دارد، صدایی او را به یاد دوران جنینی بیاندازد.
  • بسیاری از نوزادان در زمانی که تحت تاثیر نویز سفید قرار دارند، راحت تر از حالت عادی به خواب می فرایند، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این موضوع در مورد برخی از افراد بزرگسال و همچنین آن دسته از کسانی که به بیماری تینیتوس (Tinnitus) (وزوز گوش) مبتلا هستند هم مصداق دارد.
  • صدای سفید، سر و صدا های موجود در خانه را می پوشاند. (خصوصا سر و صدای بچه ها دیگر خانه).
  • کولیک، نفخ شکم و دل درد یکی از مسائل شایع نوادان در چند ماه اول تولد است، هرچند دلایل علمی موجهی برای آرام شدن نوازدان دچار کولیک با شنیدن صدای جاروبرقی یا سشوار وجود ندارد، اما تجربه مادران زیادی، نشان از موثر بودن پخش صدای جاروبرقی و یا سشوار برای نوزاد در آرام کردن نوزاد دچار دل درد دارد.

صدای سشوار برای به خواب رفتن نوزاد

روش استفاده از صدای سشوار برای خواباندن نوزاد

هنگام استفاده از سشوار برای خوابیدن نوزاد، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • از باد گرم سشوار استفاده نکنید.
  • سشوار را با فاصله از نوزاد نگه دارید.
  • باد سشوار به صورت نوزاد نخورد.
  • اگر نوزاد برهنه است و لباس تنش نیست، مانعی بین جریان باد سشوار و بدن نوزاد ایجاد کنید.
  • مراقب دمای بدن نوزاد باشید، تا با وزش باد سشوار گرم نشود!
  • صدای سشوار به قدری بلند نباشد که به شنوایی نوزاد آسیب بزند.
  • می توانید به جای استفاده از خود سشوار فایل صوتی زیر را دانلود و در اتاق او پخش کنید؛ دقت کنید صدای گوشی را زیاد نگذارید تا به گوش کودک آسیب برسد، همچنین بلندی صدایی که شما می شنوید برای کودک فرق می کند و صدایی که او می شنود بلندتر از صدایی است که شما می شنوید پس صدا را کم بگذارید تا به گوش در حال رشد او آسیب نرسد. و سعی کنید او را به آن عادت ندهید و گهگاه از آن استفاده کنید.

روش استفاده صدای سشوار برای نوزاد

دانلود mp3 صدای سشوار برای نوزاد

https://angize.com/wp-content/uploads/2020/12/hair-dryer-2min.mp3

در حال حاضر وب سایت های مختلفی وجود دارد که صدا های مشابه با نویز سفید را به شکل رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. حتی می توان این کار را از طریق وب سایت یوتیوب و یافتن کانال هایی که به این پدیده اختصاص یافته اند هم انجام داد.

جالب است بدانید که تاثیر نویز سفید تنها به خواب محدود نیست و در هنگام بیداری هم خود را نشان می دهد. آزمایش های مختلف ثابت کرده است که وجود صدا های بلند می تواند تمرکز افراد را کاهش دهد و میزان کارایی آن ها را پایین بیاورد.

به این ترتیب اگر در مشاغلی که نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارند، افراد شاغل با سر و صدای آزار دهنده ای رو به رو باشند، این امر می تواند روی بازده نهایی آن ها تاثیر منفی از خود به جا بگذارد. شاید به همین دلیل است که برخی از جراحان هنگام شروع عمل جراحی اقدام به پخش صدا هایی شبیه به برخورد امواج دریا به ساحل می کنند. کاری که بیش از هر چیز به علت حفظ هر چه بیشتر تمرکز جراحان روی عمل جراحی انجام می شود.

به هر حال نتایج آزمایش های مختلف اجرا شده در این زمینه حکایت از آن دارد که هنگام روبرو بودن افراد با صدا های مزاحم، نویز سفید می تواند در حفظ هر چه بیشتر تمرکز آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.

ضرر صدای سشوار برای نوزاد

معایب صدای سشوار برای نوزاد

1. قدرت بالای صدا: اگر صدایی از 85 دسی بل بالا برود ناهنجار و نویز است. گوش نوزاد به هیچ وجه نباید در معرض این جور صداها که نویز گفته می شود قرار بگیرد.

2. صدای سشوار لالایی نیست: گوش نوزاد می تواند حداکثر تا 85 دسی بل را تحمل کند و در صورتی که شدت صوت از این میزان بیشتر شود ممکن است شنوایی نوزاد دچار آسیب دائمی شود. بنابراین بهترین صدا برای خواباندن نوزاد صدای لالایی ملایم مادر یا پدر است. صدایی که به صورت زمزمه در گوش نوزاد خوانده می شود. هر صدایی که در رده نویز و صدای ناهنجار قرار بگیرد برای نوزاد خطرناک است و بهتر است در معرض شنیدن این صداها قرار نگیرد.

3. اختلال در یادگیری و مسائل روانی: شنیدن صداهای بلند در نوزادی می تواند تبعات خطرناکی هم داشته باشد. شنیدن نویز و صداهای بلند می تواند با عوارضی مثل اختلال در یادگیری، مسائل روحی روانی در بزرگسالی و تاخیر رشد همراه باشد. صدای سشوار و لباسشویی و هر صدای ناهنجار دیگری اگر به مدت زیاد و طولانی باشد عوارض بدی دارد. نوزاد را باید از محلی که این سر و صداها وجود دارد، دور کرد. حتی سشوار کشیدن طولانی برای خشک کردن موهای نوزاد خطرناک است و نباید بیشتر از چند ثانیه طول بکشد.

سخن آخر

اگر کودکتان برای مدتی با این کار به آسانی به خواب می رود، موردی نیست؛ اما اگر امر طولانی شود باید کم کم او را ترک دهید و راه حل دیگری بیاندیشید. برای این کار از روش های زیر استفاده کنید.

  • دیگر از صدای سشوار برای نوزاد استفاده نکنید! ممکن است چند روز اول برای آرام کردن و خواباندن نوزاد با مشکل روبرو شوید، اما نگران نباشید. نوزادان به سرعت به شرایط تازه عادت می کنند. نزدیکش باشید تا او احساس آرامش و امنیت کند.
  • از روش گام به گام استفاده کنید. سشوار را در اتاقی دیگر روشن کنید و به تدریج از صدای آن فاصله بگیرید. سشوار را قبل از خوابیدن کودک خاموش کنید. این گونه به مرور کودک می آموزد که بدون صدای آن بخوابد.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که اگر کودکتان در هنگام خواب بی علت گریه می کند، مقاله علت گریه نوزاد در خواب چیست و راه حلهای رفع آن کدامند؟ را مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14265

به "صدای سشوار برای نوزاد چه مزایا و معایب علمی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "صدای سشوار برای نوزاد چه مزایا و معایب علمی دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای سشوار برای نوزاد چه مزایا و معایب علمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید