صفر تا صد گرفتن پروانه ساخت ساختمان
به گزارش راه ساری، احتمالا آگاهی دارید که قبل از این که بخواهید هرگونه ساخت و سازی انجام دهید بایستی از مراجع مربوطه و قانونی مانند شهرداری مجوزی را دریافت کرد که به آن پروانه ساخت می گویند. این مجوز در واقع تایید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی اجرا شده از طریق شما می باشد و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی محسوب می شود.در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد مراحل دریافت پروانه ساختمان آشنا کنیم و فرایند کار را برایتان شرح دهیم، بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
مراحل دریافت پروانه ساختمان به چه صورت است؟
برای آن که بتوانید پروانه یا جواز ساخت مربوطه را به دست آورید، لازم است 6 مرحله ای که در زیر به توضیح آن پرداخته شده را موبه مو و به طور دقیق پیش ببرید:
مرحله اول) تشکیل پفراینده
اولین مرحله، مرحله تشکیل پفراینده می باشد که در این جا مالک ساختمانی یا شخصی که از طرف او وکالت دارد باید با ارائه تمام مدارک مورد نیاز برای انجام این کار به یکی از دفاتی خدمت الکترونیک که در نزدیکی محل پروژه واقع شده است مراجعه کند.در دفتر خدمات مربوطه می توانید درخواست خود که مبنی بر دریافت پروانه تخریب و نوسازی می باشد را ثبت کنید، بعد از تشکیل پفراینده و ثبت در خواست مورد نظر باید درخواست بازدید از ملک را نیز در دفتر خدماتی ثبت کنید.
پس از آن یک مأمور از شهرداری برای بازدید از ملک مذکور در تاریخ معینی که به شما اطلاع داده می گردد، می آید و مواردی همچون ابعاد ملک، ، بنای موجود، عرض گذر و …را ثبت می کند.
2.مرحله دوم) آماده سازی دستور نقشه:
در دومین مرحله در فرایند انجام این فرایند پس از بازدید و بررسی زمین از طریق مامور مورد نظر ، از طرف شهرداری دستور نقشه برای مالک ارسال می گردد. در این دستور نقشه اطلاعاتی مانند:
- 1. اصلاحی شهرداری
- 2.تعداد طبقات مجاز برای ساخت
- 3.مساحت هر طبقه در دستور نقشه اعلام می گردد.
این اطلاعات بر اساس نوع پهنه، عرض گذر و برخی اطلاعات دیگر زمین محاسبه و گزارش شده است.پس از تکمیل این مرحله و در مرحله بعدی باید این اطلاعات از طف شخص مالک به مهندس معمار که در واقع نقش طراح نقشه اطلاحی را دارد، ارجاع داده گردد.
مرحله سوم) طراحی نقشه
معمولا طراحی نقشه مهمترین و اصلی ترین بخش کار در فرایند دریافت پروانه ساختمان است.در این مرحله طراحی باید بر اساس دستور نقشه شروع گردد.سپس نقشه های طراحی شده با ضوابط شهرداری و ضوابط آتش نشانی بررسی و چک می شوند و طراحی بهینه ای بر روی آن ها انجام می گردد.این نقشه های طراحی شده باید از دیدگاه زیبایی، تأمین حداکثر پارکینگ، هماهنگی، هارمونی و… در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند.بعد از این که نقشه های مربوطه طراحی و تکمیل شد مجددا باید به دفتر خدمات الکترونیک ارسال گردد تا بررسی های لازم بر روی آن انجام گردد و اگر نیاز به بازنگری یا اصلاح داشته باشد به شما گزارش داده گردد.
4.مرحله چهارم) پرداخت عوارض
تا اینجا کار، دستور نقشه و طراحی نقشه معماری را گذرانده ایم، بعد از گذارندن این مورد نوبت به پرداخت عوارض می رسد.در هر منطقه بر اساس تراکم موجود، تعداد طبقات و متراژ ساختمان مقدار عوارض محاسبه می گردد.مالک موظف است که مبلغ معین شده را پرداخت کند و پرداخت باید به اداره درآمد مالیات باشد.
5. مرحله پنجم) آماده سازی مدارک پیش نویس
بعد از این که شما کارهای مربوط به پرداخت عوارض و دریافت تأییدیه مبنی بر پرداخت عوارض تخریب و نوسازی را انجام دادید و از سر گذراندید، حال نوبت به تهیه مدارک پیش نویس می رسد.برای تهیه پیش نویس شخص مالک باید به دفاتر خدمات مراجعه کند و فرم درخواستی تحت عنوان معین ناظر را پر و تکمیل کند.بعد از انجام این کار و تکمیل فرآیند مورد نظر تنها کافی است که منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفتر خدمات بماند.بعد از معین ناظر، مالک بایستی قرادادی را بین خود و ناظر عقد کند .
قرارداد تدوین شده باید برای سهمیه (برگ سبز) و همچنین تعهد رعایت اصلاحی و تأییدیه ناظر نما به دفتر خدمات تحویل داده گردد.
لیست مدارک پیش نویس شامل موارد زیر می باشد:
- برگه سبز برگ مهرشده 4 رشته شامل ساز، معماری، برق و مکانیک
- برگ سبز (سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر
- برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما
- فایل های نقشه سازه، برق و مکانیک
- چک لیست های مبحث 19 6 بارگذاری و زلزله
- برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک
6. مرحله ششم) چاپ پروانه
آخرین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان چاپ آن می باشد.بعد از تائید چهار رشته برای اخذ تأییدیه ها (از طریق کنترلر) دفتر خدمات الکترونیک، نوبت تأییدیه های زیر می باشد:
- طرح تفصیلی بر و کف
- رئیس صدور پروانه
- معاون شهرسازی و معماری
- تأییدیه شهر
که با انجام این موارد می توانید پروانه ساختمان خود را کسب کنید.
پروانه ساختمان چه مدت اعتبار دارد؟
ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که جواز یا پروانه ساختمان تا چه مدت اعتبار دارد در این خصوص باید گفت که پروانه ساختمان تا 2 سال پس از تاریخ صدور از اعتبار بر خور دار است.معمولا مدت زمان کافی و لازم برای ساخت تمام پروژه های ساختمانی برحسب متراژ آن ها اعلام می گردد و چنانچه شخص مالک نتواند در این مدت فرآیند ساخت و ساز را به اتمام برساند ابتدا به او اخطار داده می گردد و در نهایت مشمول پرداخت عوارض تعویق خواهد شد.در مورد این که مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی چگونه است نیز باید گفت که تمامی این موارد برحسب متراژ و تعداد طبقات در جدولی معین می گردد و به مالک تحویل داده می گردد. اما به عنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود 4 سال در نظر گرفته می گردد و مهلت داده می گردد.
نکته : با توجه به این که شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه ساخت در نظر گرفته است بنابراین بعد از انتها این دوره تمدید پروانه ساختمان امکان پذیر نخواهد بود.اگر مدت زمان شما برای ساخت به انتها رسیده باشد و عملیات هنوز انتها نیافته بود مالک ملزم به دریافت مجوز ساخت تازه و پرداخت 20 درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز خواهد شد. در این صورت شهرداری پروانه قبلی را برای یک دوره سه ساله تمدید می کند.
هزینه صدور پروانه ساختمان چقدر است؟
در مورد هزینه هایی که باید برای صدور پروانه ساخت پرداخت کنید به این صورت است که هزینه صدور پروانه در هر شهر و استان، با توجه قیمت منطقه ای مصوب شده است که این هزینه از طریق شهرداری محاسبه و به مالک اعلام می گردد.و باید این نکته را بدانید که نمی توان حتی برای دو منطقه متفاوت در یک شهرستان نیز ، یک قیمت واحد برای صدور پروانه ساخت در نظر گرفت . اما مبلغی که باید به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح ،ناظر ، مجری پرداخت گردد هرساله بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی محاسبه و اعلام می گردد که این هزینه ها تقریبا در تمام کشور ، یکسان می باشد .
در پروانه ساخت چه اطلاعاتی درج می گردد؟
با دریافت پروانه ساختمان شما می توانید به اطلاعاتی که در زیر آمده است، دسترسی داشته باشید:
- 1.هویت مالک و معینات متقاضی صدور پروانه ساختمان
- 2.نوع مالکیت
- 3.شماره و تاریخ صدور پروانه
- 4.مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه ساختمانی
- 5.نوع اسکلت بنا
- 6.معینات مهندسین ناظر
- 7.مساحت زیر بنا
- 8.شمالی یا جنوبی بودن ملک
- 9.طراح و مجری ساختمان
- 11.تاسیسات موجود در بنا
- 12.تعداد طبقات و معینات طبقات
- 13. شرایط پارکینگ
- 14.آدرس دقیق و کروکی ملک
- 15.گواهی نداشتن خلافی و گواهی انتها ساخت
نتیجه گیری:
به عنوان سخن کار باید گفت اگر تمامی مراحلی که گفته شد را به طور دقیق انجام دهید در فرایند انجام و دریافت فرایند پروانه ساخت مسئله ای برای شما انجام نمی گردد و می توانید در مدت زمان معینی به پروانه ساختمان دسترسی داشته باشید.
بیشتر بخوانید :
کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟
تغییر کاربری خانه از مسکونی به تجاری
منبع: هومتیک