طرز تهیه مارمالاد هلو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

به گزارش راه ساری، مارمالاد هلو در اصل همان است که با پوره میوه هلو درست می گردد (مثل سایر انواع مارمالاد). از این برای روکش روی و چیزکیک، برای و در کنار کره و پنیر سرو می گردد. درست کردن مارمالاد هلو بسیار راحت است و می توانید به روش های مختلف آن را تهیه کنید. در این مقاله از سرویس در ، طرز تهیه مارمالاد هلو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین و نکات و فوت و فن های پخت مارمالاد هلو را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مارمالاد هلو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد هلو بدون ژلاتین

زمان آماده سازی مواد: 2 ساعت

زمان مورداحتیاج برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد هلو

هلو: 1 کیلوگرم

شکر: 700 گرم تا 1 کیلوگرم (بسته به ذائقه و طبع شما)

جوهر لیمو: 1/4 قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد هلو

در این روش از طرز تهیه مارمالاد هلو از ژلاتین استفاده نمی گردد و می توانید به جای جوهر نمک از آبلیمو هم بهره ببرید. نکته مهم در تهیه این مارمالاد این است که پوست روی هلو را بگیرید و بعد، آن را پوره نموده و بپزید. در آخر هم چاشنی ها را اضافه کنید. برای اینکه با مراحل تهیه مارمالاد هلو برای روی کیک و صبحانه و … آشنا شوید، ادامه مقاله را بخوانید.

مرحله اول: هلوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد هلو، هلوها را بشویید و روی آنها را با چاقو، یک علامت ضربدر به صورت سطحی بزنید. در حدی که پوست هلو، خراشیده گردد. در یک قابلمه میانه تا نصف قابلمه را آب بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید تا آغاز به جوشیدن کند. در یک ظرف دیگر، مقداری یخ و آب را بریزید تا آب به دمای پایین برسد و آن را کنار بگذارید.

مرحله دوم: پوست هلوها را بگیرید

برای اینکه به راحتی پوست هلوها جدا و گرفته گردد، هلوها را به محض اینکه آب آغاز به جوشیدن کرد، در قابلمه ای که روی حرارت گذاشته اید، بریزید. به مدت 2 تا 3 دقیقه صبر کنید. سپس هلوها را در آبکش بریزید تا آب جوش از آنها خارج گردد. بلافاصله، هلوها را داخل ظرف آب و یخ بریزید و 2 تا 3 دقیقه صبر کنید. بعد از آن، پوست هلوها را بگیرید.

مرحله سوم: هلوها را پوره کنید و بپزید

بعد از گرفتن پوست هلو ها، آن ها را خرد کنید و در یک قابلمه بریزید. هسته ها را جدا نموده و با گوشتکوب یا داخل میکسر، هلوها را پوره و له کنید تا یکدست شوند. سپس هلو ها را روی حرارت قرار دهید و شکر را در این مرحله از طرز تهیه مارمالاد هلو به مواد بیفزایید.

مرحله چهارم: شکر را اضافه کنید

حرارت را روی حالت میانه قرار دهید و جوهر لیمو را هم به مواد بیفزایید. البته می توانید جوهر لیمو را در 5 یا 10 دقیقه پایانی پخت مارمالاد هلو اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا دانه های شکر حل شوند. سپس اجازه دهید کمی مارمالاد بجوشد و کف های روی آن را جدا کنید تا رنگ مارمالاد شفاف گردد.

مرحله پنجم: مارمالاد هلو را سرو کنید

حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و مواد را هر 5 دقیقه یک بار هم بزنید تا ته نگیرند یا به دیواره ها نچسبند. اجازه دهید مارمالاد به غلظت مناسب برسد. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مارمالاد هلو سرد گردد و از دما بیفتد. مارمالاد هلو را در شیشه های تمیز و استریل بریزید و در یخچال نگه دارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رانی هلو به روش بازاری

طرز تهیه مارمالاد هلو با ژلاتین و وانیل

زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد هلو

هلو: 1 کیلوگرم

شکر: 1 کیلوگرم

آب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

وانیل: 1/4 قاشق چای خوری

پودر ژلاتین: 1 قاشق غذاخوری

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری (یا 1/4 ق چای خوری جوهر لیمو)

مراحل طرز تهیه مارمالاد هلو با ژلاتین

برای درست کردن مارمالاد هلو با ژلاتین، مانند مرحله قبل باید هلوها را پوره کنید ولی حتما احتیاجی به گرفتن پوست آن ها نیست. اگر در مخلوط کن، هلوها را پوره می کنید، می توانید با پوست آن ها را پوره کنید. اما اگر با گوشتکوب آن ها را پوره می کنید، بهتر است پوست را از قبل (مانند روش بالا) جدا کنید. برای مشاهده ادامه مراحل، تا انتهای طرز تهیه مارمالاد هلو با ما باشید.

مرحله اول: هلوها را پوره کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد هلو با ژلاتین، هلو ها را بشویید و خرد کنید. هسته ها را بیرون بیاورید و تکه های هلو را در مخلوط کن بریزید و بزنید تا کاملا پوره شوند. گرفتن پوست هلوها در این روش، اختیاری است و می توانید با پوست، هلوها را پوره کنید. سپس هلوهای پوره شده را همراه با شکر در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید.

مرحله دوم: مارمالاد را بپزید

شکر که با هلو حل شد، کف های روی آن را بگیرید و وانیل و آبلیمو را اضافه کنید. پودر ژلاتین را در نصف لیوان آب جوش به حل نموده و به مواد مارمالاد اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا مارمالاد کاملا قوام پیدا کند. سپس شعله را خاموش کنید و بعد از سرد شدن، آن را سرو کنید یا در شیشه های تمیز بریزید و در یخچال بگذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد زردآلو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد هلو

*اگر از هلوهایی در طرز تهیه مارمالاد هلو استفاده می کنید که در حالت عادی هم به راحتی پوستشان جدا می گردد، لازم به انداختن آن ها داخل آب جوش و سپس آب سرد نیست.

*مقدار شکری را که در طرز تهیه مارمالاد هلو به کار می برید، بسته به شیرین بودن هلوها یا طبع و ذائقه خود، می توانید کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

*به جای شکر می توانید از عسل یا شیرین کننده های طبیعی برای درست کردن مارمالاد هلو بهره ببرید.

*می توانید قبل از اینکه هلوها را بپزید، آنها را رنده یا پوره کنید و بعد بپزید.

*استفاده از زعفران ساییده شده یا دم کشیده، می تواند عطر، رنگ و طعم مارمالاد هلو را بسیار بهتر کند.

*از طعم دهنده ها و چاشنی های دیگر مثل دارچین، وانیل، گلاب و هل هم می توانید در طرز تهیه مارمالاد هلو بهره ببرید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

*برای اضافه کردن ژلاتین به مارمالاد، از قبل آن را در یک استکان یا نصف لیوان آب جوش حل کنید و در 10 دقیقه پایانی به مارمالاد در حال پخت اضافه کنید.

*مارمالاد هلو را حتما در یخچال و جای خنک نگهداری کنید. اگر می خواهید برای مدت زمان طولانی آن را نگه دارید، آن را در ظرف درب دار غیر شیشه ای بریزید و در فریزر بگذارید.

سوالات متداول

برای شفاف شدن مارمالاد هلو چه کار کنیم؟

برای این که مارمالاد هلو رنگ روشن و شفافی داشته باشد، در هنگام پختن، کفی را که روی آن ایجاد می گردد، با قاشق بگیرید و دور بریزید. بعلاوه در هنگام پخت، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بار بگذارید.

چه کار کنیم که مارمالاد هلو کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن مارمالاد هلو، از قاشقی که کثیف یا خیس است، برای برداشتن مارمالاد از داخل شیشه یا بطری، استفاده نکنید. بعلاوه اگر مارمالاد به میزان کافی غلیظ نشده باشد، احتمالا کپک زدن آن وجود دارد.

*چه کار کنیم که مارمالاد هلو شکرک نزند؟

اگر مارمالاد هلو را زیادی بجوشانید و بپزید، احتمالا شکرک زدن آن بالا می رود. بعلاوه مقدار شکر باید به میزان باشد. در کل شکرک زدن مارمالاد ایرادی ندارد و می توانید با جوشاندن دوباره و اضافه کردن مقداری آبلیمو یا جوهر لیمو آن را برطرف کنید.

غلظت مارمالاد هلو چقدر باید باشد؟

برای اطمینان از غلظت مناسب و قوام پیدا کردن مارمالاد، مقداری از شربت آن را در یک قاشق بریزید و صبر کنید تا کمی سرد گردد. اگر بعد از کج کردن قاشق، شهد یا شربت سریعا نریخت، قوام آن خوب است. در روش دیگر، مقداری از شهد را در یک بشقاب بریزید و با نوک قاشق، یک شیار روی آن ایجاد کنید. اگر این شیار سریعا بسته نشد، می توانید حرارت را قطع کنید.

چرا در طرز تهیه مارمالاد هلو از ژلاتین استفاده می گردد؟

ژلاتین به مارمالاد هلو، بافت ژله ای و کشدار می دهد و بعلاوه رنگ آن را روشن و شفاف می نماید. ولی از مواد ضروری مورد استفاده در مارمالاد محسوب نمی گردد و می توانید آن را با نشاسته جایگزین کنید. به کار بردن نشاسته در مارمالاد هلو باعث می گردد ژلاتین غلیظ گردد ولی آن را کشدار نمی نماید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14662

به "طرز تهیه مارمالاد هلو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد هلو به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید