طرز تهیه ماست موسیر خانگی

به گزارش راه ساری، ماست موسیر یکی از قدیمی ترین انواع دیپ در دنیاست. ماست موسیر را با انواع غذا و پلو و البته انواع چیپس می توانید میل کنید. خواص ماست موسیر و البته موسیر تازه و خشک هم برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن بی نظیر است. طرز تهیه ماست موسیر خانگی به علاوه چند خاصیت بی نظیر موسیر برای سلامت بدن را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه ماست موسیر خانگی

طرز تهیه ماست موسیر خانگی

مواد لازم

ماست: 1 کیلوگرم

موسیر: 250 گرم

نمک و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

طرز تهیه

برای درست کردن ماست موسیر خانگی ابتدا باید موسیرها را در آب خیس کنید. بهتر است موسیرها را به مدت 24 ساعت خیس کنید و سپس آبکش کنید. قسمت سیاه و سفت موسیرها را با چاقو جدا کنید و موسیرها را به اندازه دلخواه با چاقو یا در غذاساز خرد کنید.

یک پارچه نخی نازک و تمیز را روی یک قابلمه بیندازید و ماست را در آن بریزید. پارچه را به صورت کیسه گره بزنید و با همان ظرف به مدت 5 ساعت در یخچال بگذارید تا آب اضافی ماست گرفته شده و تبدیل به ماست چکیده گردد.

وقتی ماست آماده شده موسیرها را با ماست مخلوط کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. ماست و موسیر را چند ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی مزه دار گردد. موقع سرو در صورت تمایل مقداری شوید تازه را ساطوری خرد کنید و به ماست موسیر اضافه کنید. ماست موسیر را در کنار انواع غذا به صورت دیش ساید یا به عنوان دیپ با انواع سبزیجات و خوراکی ها از استیک گرفته تا انواع چیپس سیب زمینی و ترتیلا و ذرت می توانید سرو کنید.

چند خاصیت بی نظیر موسیر برای سلامت بدن

*موسیر تازه یا خشک یک آنتی بیوتیک قوی برای مبارزه با عفونت هاست. موسیر را هم به صورت خام، هم ماست موسیر و هم در انواع ترشی به خصوص ترشی موسیر می توانید بهره ببرید.

*موسیر تازه و خشک سرشار از ویتامین C و ویتامین A است، همان ویتامین های ضروی که سیستم ایمنی بدن را با مبارزه با انواع ویروس های کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا تقویت می نماید.

*موسیر تازه و خشک سرشار از پتایسیم، فسفر، فیبر، اسید فولیک، کلسیم، زینک، پروتئین و آهن است. اگر گیاهخوار هستید می توانید روی موسیر برای تامین املاح معدنی مورد احتیاج بدن حساب کنید.

*موسیر برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان بسیار مفید است.

*اگر برای هضم غذا مشکل دارید ماست موسیر یک ماده غذایی عالی برای هضم غذا و برطرف مسائل گوارشی است.

*موسیر سرشار از آلیسین است، یک ماه موثر برای کاهش کلسترول بد خون که فراوری آنزیم ردوکتاز را در کبد کنترل می نماید. ردوکتاز همان آنزیمی است که کلسترول فراوری می نماید. به این ترتیب موسیر می تواند هم در بهبود عملکرد کبد موثر باشد و هم خطر بروز تصلب شرایین، بیماری سرخرگ کرونری، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

*موسیر در واقع یک ماده غذایی مابین سیر و پیاز است و جالب است بدانید که خواص غذایی هم سیر و هم پیاز را در خود جا داده است. موسیر سرشار از آنتی اکسیدان است و خطر بروز سرطان ریه، سرطان دهان، سرطان معده، سرطان روده عظیم و سرطان سینه را کاهش می دهد.

*مس و آهن موجود در سیر با تحریک فراوری گلبول های قرمز خون فرایند گردش جریان خون را اصلاح و بهبود می بخشد.

*اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید موسیر بخورید. همانطور که گفتیم موسیر سرشار از پتاسیم و البته آلیسین است. پتاسیم دیواره رگ های قلب را برای گردش بهتر جریان خون تقویت می نماید. با گردش بهتر جریان خون خطر سکته مغزی و قلبی در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش پیدا می نماید.

*موسیر سطح قند خون را تنظیم و آن را کنترل می نماید پس اگر مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع دو هستید حتما موسیر را در برنامه غذایی روزانه خود جا دهید.

*موسیر سرشار از اسید فولیک و سایر املاح معدنی و ویتامین هاست. این مواد مفید به آزادکردن گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز یاری می نمایند. آزادشدن این ماده به پایین نگه داشتن استرس و کنترل سطح هورمون ها در بدن یاری می نماید و باعث بهبود فرایند خواب می گردد. اگر اختلال خواب دارید حتما موسیر را با ماست بخورید.

*موسیر یک ماده عالی برای لاغری و کاهش وزن است. ترکیبات موجود در موسیر با چربی سوزی و آزاد کردن چربی ها باعث تسریع فرایند لاغری و کاهش وزن می گردد.

0 0 vote

Article Rating

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11059

به "طرز تهیه ماست موسیر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ماست موسیر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید