عجیب ترین فرمان هایی که در خودرو ها دیده شده است

به گزارش راه ساری، وبسایت چرخان: در کنار دستگیره های درب خودرو، فرمان نیز یکی از قسمت هایی است که بیشترین تماس را با دست انسان دارند. یک فرمان زیبا و جذاب، می تواند باعث القای حس رضایتمندی به راننده شده و ارتباط بهتری را بین راننده و خودرو برقرار می نماید.

عجیب ترین فرمان هایی که در خودرو ها دیده شده است

اما ازآنجایی که صنعت خودروسازی به سمت خودروهای خودران در حال حرکت است، معلوم نیست تا چه مدت زمان دیگری، این قطعات راهنمایی پذیر را روی خودروها خواهیم دید.

با ما باشید تا عجیب ترین فرمان هایی که هم در خودروهای فراوریی شده و هم طرح های مفهومی به کار رفته اند را به شما عزیزان معرفی نماییم.

شورلت کوروایر تستودو

شورلت تستودو، طرح مفهومی متعلق به سال 1963 بود که در نمایشگاه موتورشو ژنو رونمایی شد. آنچه به جذابیت این نوع فرمان افزوده است، تطبیق یک فرمان سنتی با سطح های بالا و پایینی تخت بوده وهم چنین راننده می تواند از داخل فرمان، به دکمه های روبرویش نیز دسترسی داشته باشد.

لنسیا بتا تروی

شاید این فرمان به خاطر محیط داخلی کابین خودرو کمی عجیب تر از دیگر فرمان ها به نظر برسد. فرمانی ساده و دوشاخه که در خودروی بتا تروی دیده شده بود. خودرویی که نسخه سدان بتا برلینا هاچبک، بوده است.

داشبورد این خودرو نیز درست مانند شکل یک پنیر تبریزی طراحی شده که نمای عجیبی را به خودرو بخشیده است.

مازراتی بومرنگ

این خودرو که به عنوان یک طرح مفهومی و توسط شکرت طراحی ایتال دیزان طراحی شده بود نیز بافرمانی بسیار عجیب، رونمایی شد.

یک فرمان چهار شاخه و کاملاً دایره ای که درواقع، داشبورد خودرو، در وسط آن قرارگرفته بود. این فرمان مانند فرمان های معمولی، به راحتی به چرخش درنمی آمد اما با استفاده از کف دست، چرخاندن آن کاری بسیار راحت تر بود.

لنسیا استراتو سیبیلو

رقیب شرکت ایتال دیزاین یعنی Bertone، در سال 1978 یک قدم فراتر گذاشت و این فرمان عجیب را بر روی استارتو Sibilo جاسازی کرد. این طرح مفهومی، دارای طولی کشیده تر و شکلی شبیه فضاپیما و دارای پنجره های دایره ای شکلی بود که آن را نسبت به استراتو های معمولی، بسیار متفاوت می ساخت.

فرمان شکلاتی رنگ این خودرو نیز بیشتر ازآنچه که شبیه یک وسیله برای راهنمایی یک خودرو باشد، شبیه اسباب بازی بود که بچه ها با آن بازی می کردند.

سوبارو XT

XT یک کوپه از شرکت سوبارو بود که در دهه 80 میلادی با موتورهای دو و چهارچرخ محرک، روانه بازار شد. خودرویی که به شدت به صورت آئرودینامیک طراحی شده و طراحی داخل کابین آن نیز برگرفته از کابین های هواپیما بود.

فرمان XT نیز، یک فرمان دایره ای شکل نامتقارنی بود که یک L معکوس، به جای شاخه های فرمان، در مرکز آن قرارگرفته بود؛ اما درسوبارو SVX که جانشین XT شد، دوباره شکل فرمان، به حالت معمولی خود بازگشت.

سیتروئن DS21

DS21 شرکت سیتروئن را می توان از جنبه های زیادی، یک خودروی بدیع به شمار آورد. خودرویی با آئرودینامیک عالی، امکانات فوق العاده خوب، راحتی خودرو که حرف زیادی برای گفتن داشت. این خودرو به حق، یک شگفتی محسوب می شد و در حال حاضر، یک خودروی کلکسیونی به شمار می آید. فرمان DS21 را می توان یکی از جذاب ترین ها در نظر گرفت.

فرمانی یک شاخه با قطر زیاد و روکش چرم استاندارد که راننده می توانست از درون آن، با کیلومتر شمارهای خودرو دسترسی داشته باشد.

مزدا MX-03

طرح مفهومی فوق العاده جذاب که در قالب یک خودروی اسپورت و در سال 1985 رونمایی شد. طرحی که با استفاده از موتور قدرتمند توربوشارژ خود، می توانست 15 اسب بخار قدرت فراوری نموده و به نهایت سرعت 290 کیلومتر بر ساعت نیز برسد. بااینکه طراحی خارجی آن، شبیه هوندا NSX بود اما فضای داخل کابین آن بیشتر شبیه کابین جنگنده های مدرن بود تا یک ابر خودرو.

کابینی که تشکیل شده از یک فرمان جویستیک با دکمه های کنترلی روی آن و یک صفحه نمایشی بود که آن را بیشتر از یک خودرو، به فیلم های جنگ ستارگان شبیه می کرد.

برتون لامبورگینی آتون

یک طرح مفهومی کانورتیبل که توسط مارک دیسچمپس، به فراوری رسید. خودرویی که درون کابین آن، می توان قطعات الکترونیکی زیادی را مشاهده کرد ظاهر بسیار مدرن و متفاوتی به آن بخشیده اند؛ اما منحصربه فردترین عنصر داخل کابین، همان فرمانی است که در نگاه اول و با یک زاویه خاص، این طور به نظر می رسد که این فرمان توسط جاده و بدون هیچ پایه ای، روی هوا معلق مانده است.

اما یک شاخه کوچک که توسط چرم پوشانده شده است، درون این فرمان قرارگرفته که هم نقش پایه را برای غربیلک بازی می نماید و هم به غربیلک اجازه چرخش را می دهد. می توان گفت که این نوع طراحی، واقعاً یک نوع شاهکار محسوب می گردد.

سیتروئن اوسموس

ما در دنیای قطعات لمسی زندگی می کنیم، جایی که تبلت، موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی، ما را احاطه نموده اند. پس چرا نباید یک غربیلک فرمان لمسی الکترونیکی داشته باشیم؟

فرمان بزرگ اوسموس، در جای خود ثابت بوده و تنها به ورودی های اعمال شده بر روی خود واکنش نشان می دهد. در وسط غربیلک نیز، اطلاعاتی برای راننده به نمایش درمی آیند.

Z22

Z22 یک طرح مفهومی متعلق به سال 1999 بود که دارای کابینی مدرن، دوربین های متفاوت برای راحتی و ایمنی بیشتر و یک فرمان مجهز به حسگر اثرانگشت بود که جذابیت زیادی به Z22 اضافه نموده بود.

غربیلک مستطیل شکل، دارای دکمه های متعددی بود که به راننده اجازه می داد دوربین را به حالت بزرگ نمایی و کوچک نمایی درآورد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3286

به "عجیب ترین فرمان هایی که در خودرو ها دیده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین فرمان هایی که در خودرو ها دیده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید