علوم شناختی در جهت رفع محدودیت های واقعیت مجازی تاثیر بسزایی دارد
به گزارش راه ساری، عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: بهره گیری از واقعیت شناختی می تواند علوم شناختی و به دنبال آن شناخت افراد را تحت تأثیر قرار دهد، علوم شناختی نیز می تواند در جهت رفع محدودیت های واقعیت مجازی گام های مفیدی بردارد.

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در رابطه با واقعیت اضافه نموده و واقعیت مجازی و تأثیر آن بر علوم شناختی گفت: واقعیت اضافه نموده یکی از فناوری های نوین آموزشی است که توسط پژوهشگران آموزشی به رسمیت شناخته شده است. اثربخشی واقعیت اضافه نموده را می توان با نوع دیگری از فناوری ها مانند دستگاه های سیار گسترش داد.
وی اضافه نمود: واقعیت اضافه نموده ترکیبی از دید واقعی و محتوای مجازی در زمان آنی است که رابطی برای بهبود درک کاربر با دنیای واقعی و تعامل با آن است.
شیروانی ادامه داد: واقعیت اضافه نموده به عنوان یک شی مجازی شناخته می شود که توسط رایانه از طریق محیط واقعی با استفاده از تلفن همراه، تبلت یا عینک های مجازی دیده می شود. واقعیت اضافه نموده یک تصویر مصنوعی و شبیه به واقعیت را ارائه می دهد که ترکیبی از واقعیت و مجاز است، برخی افراد معمولا آن را چشم سوم می نامند.
این عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران اعلام کرد: تکنولوژی واقعیت اضافه نموده شامل سه ویژگی ترکیب واقعیت مجازی با دنیای واقعی، تعاملات در زمان واقعی و فضای سه بعدی اصلی است. تکنولوژی واقعیت اضافه نموده از سال 1990 تا به امروز در زمینه های داروسازی، رباتیک، توریست، و اخیرا در شبکه های اجتماعی و آموزش و پرورش مشغول به فعالیت است.
تکنولوژی واقعیت اضافه نموده در تمام سطوح آموزش استفاده می شود
وی گفت: مرور مطالعات پیشین نشان می دهد که واقعیت اضافه نموده یک تکنولوژی که تقریبا در تمام سطوح آموزش از مهد کودک تا تحصیلات تکمیلی استفاده می شود و کاملا شناخت و علوم شناختی از آن متاثر خواهند بود. واقعیت اضافه نموده می تواند از فرصت هایی باشد که ارتقاء فکری و شناخت و یادگیری مداوم و انگیزه و افزایش مشارکت و نگرش های مثبت را توسعه بخشد.
شیروانی تاکید کرد: علوم شناختی هم به مدد شناسایی تأثیر مثبت واقعیت اضافه نموده می تواند بیش از پیش مؤثر واقع شود و از تأثیرات منفی به دلیل شناخت تحریف یا تضعیف شده، بکاهد.
شیروانی اضافه نمود: واقعیت مجازی که به اختصار با حروف VR نمایش داده می شود، عبارت است از تلاش بیشتر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی، سال هاست محققین به دنبال راهی برای ادغام فضای مجازی و فضای واقعی هستند و این همه تحقیق برای آسان کردن زندگی انسان ها و ایجاد جذابیت در بین مشغله های فراوان کاری در اجتماع های امروزی که همه درگیر زندگی روزمره هستند، است تا انسان ها را گاهی از خستگی ها و مشغله های فکری دور کند.
این عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران تأکید کرد: واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چند رسانه ای هم یاد می شود، یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است که می تواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی، شبیه سازی کند. اغلب محیط های واقعیت مجازی در درجه اول تجربه های دیداری است که یا از طریق یک صفحه کامپیوتر یا از طریق دستگاه های برجسته بینی قابل رؤیت است. محیط های شبیه سازی شده می تواند مانند محیط های زندگی واقعی یا به صورت کاملا متفاوت باشد، نظیر آنچه در محیط های بازی دیده می شود.
علوم شناختی در جهت رفع محدودیت های واقعیت مجازی تاثیر بسزایی دارد
وی یادآور شد: امروزه به وجود آوردن یک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدودیت هایی نظیر پردازش توان، رزولوشن، صفحه نمایش و پهنای باند مشکل است. به نظر می رسد به همان میزان که بهره گیری از واقعیت اضافه نموده و واقعیت شناختی می تواند علوم شناختی و به دنبال آن شناخت افراد را تحت تأثیر قرار دهد، علوم شناختی نیز می تواند در جهت رفع محدودیت های واقعیت مجازی و واقعیت اضافه نموده تأثیر به سزایی داشته و گام های مفیدی بردارد.
منبع: خبرگزاری فارسمجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری