فرمول محاسبه مالیات خانه های خالی اعلام شد

به گزارش راه ساری، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند های مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی و محاسبه مالیات بیش از 570 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه اطلاع داد.

فرمول محاسبه مالیات خانه های خالی اعلام شد

به گزارش مهر، جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند های مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر خانه های خالی اظهار کرد: در دو قسمت تا کنون از وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانه های خالی را دریافت نموده ایم در قسمت اول که در تاریخ 18 دی ماه 1400 بود اطلاعات 12 هزار و 102 واحد خالی از سکنه به سازمان مالیاتی ارسال شد که محاسبات مالیاتی آن ها اجرا شده و در درگاه خدمات سازمان مالیاتی قرار گرفته است؛ به مالکان این واحد ها هم اعلام نموده ایم که نسبت به پرداخت مالیات این خانه ها اقدام نمایند.

تا کنون 570 هزار خانه خالی شناسایی شده است

وی اضافه کرد: در قسمت دوم اطلاعات دریافتی، نزدیک به 568 هزار واحد خالی از سکنه معرفی گردید که محاسبات مالیاتی این خانه ها هم اجرا شده و در وبسایت سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است؛ مالکان این خانه های می توانند از وبسایت سازمان مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام نمایند.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند های مالیاتی سازمان امور مالیاتی یادآور شد: از 12 هزار و 102 رکوردی که در قسمت اول دریافت کردیم، بخش زیادی از آن ها مشمول مالیات نشدند، چون هم در بازه زیر 120 روزه خالی از سکنه بودند و هم اینکه این پایه مالیاتی به شهر های بالای 100 هزار نفر اختصاص دارد در حالی که اطلاعات ارسالی تعدادی از خانه های خالی به سازمان مالیاتی از سوی وزارت راه، مربوط به شهر های زیر 100 هزار نفر جمعیت بود.

رحیمی توضیح داد: اطلاعات از سامانه های وزارت راه به سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد؛ سپس این اطلاعات در نرم افزار های سازمان امور مالیاتی آنالیز شده و بازه زمانی 120 روزه که در قانون آمده، مورد محاسبه قرار می گیرد و نسبت به محاسبه مالیات نیز همزمان اقدام صورت می گیرد.

وی اعلام نمود:، اما در قسمت دوم اطلاعات، بخش زیادی از واحد های معرفی گردیده به عنوان خانه خالی، بیش از 120 روز خالی بودند و مشمول مالیات می شوند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی درباره خانه های خالی اشخاص حقوقی با بیان اینکه نرخ مالیاتی این واحد ها با واحد های خالی از سکنه اشخاص حقیقی متفاوت بوده و با نرخ 25 درصد محاسبه می گردد، ولی اشخاص حقیقی مشمول نرخ 15 درصد می شوند.

خانه های خالی اشخاص حقوقی؛ 3500 واحد

وی ادامه داد: نزدیک به 3 هزار و 500 خانه خالی به اشخاص حقوقی اختصاص دارد و مابقی به اشخاص حقیقی تعلق دارد. سهم خانه های خالی تهران بیشتر از سایر شهر ها بوده است.

رحیمی درباره تحقق عایدی مالیات از خانه های خالی گفت: رسیدگی و حسابرسی آن ها سالانه است از شروع تا خاتمه امسال رصد خانه های خالی انجام می گردد و سپس تا خاتمه تیر ماه سال آینده فرصت رسیدگی به آن ها را داریم؛ اما در جزو 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه 1400 تکلیفی بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که بعد از دی ماه، این سازمان نسبت به محاسبه و مطالبه اطلاعاتی که از وزارت راه می آید، اقدام کند؛ در خاتمه سال وزارت راه و شهرسازی اطلاعات تکمیلی را می دهد و ما هم نسبت به محاسبه آن ها اقدام نموده و تا خاتمه تیر ماه سال آینده فرصت داریم این محاسبات را تکمیل کنیم.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند های مالیاتی سازمان امور مالیاتی بیان نمود: بعد از محاسبات، فرصت یک ماهه برای پرداخت آن ها وجود دارد و اگر پرداخت نشد، وارد فرآیند های عملیاتی سازمان برای وصول آن ها خواهد شد.

فرمول محاسبه مالیات خانه های خالی

وی نرخ مالیات خانه های خالی را به استناد ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم تأکید کرد: بر اساس ارزش اجاره ماهیانه واحد مسکونی خالی و سپس کسر 25 درصد استهلاک سالیانه ساختمان از رقم به دست آمده، برای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی در 15 و حقوقی در 25 درصد ضرب می گردد. سپس این رقم در تعداد ماه های خالی مانده ضرب می گردد.

رحیمی ادامه داد: بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، در سال اول خالی بودن، رقم به دست آمده در 6 در سال دوم در 12 و در سال سوم به بعد در 18 ضرب می گردد؛ حال اگر مالک این واحد مسکونی خالی اگر بیش از 5 واحد مسکونی خالی داشته باشد، عدد به دست آمده در 2 ضرب می گردد.

وی در مورد نحوه شناسایی خالی بودن 120 روزه یک واحد مسکونی تأکید کرد: متصدی شناسایی بودن خانه های خالی، وزارت راه و شهرسازی و بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور است که نحوه شناسایی این خانه ها را باید وزارت راه و شهرسازی شرح بدهد.

این مقام مسئول در دستگاه مالیاتی کشور درباره تفاوت آمار 1 میلیون و 300 هزار واحد خالی وزارت راه با آمار 568 هزار واحدی تازه که در سامانه سازمان مالیاتی بارگذاری شده، گفت: آن اطلاعاتی که دریافت نموده ایم، همان 568 هزار واحد خالی است، ولی هر اطلاعاتی که وزارت راه به ما بدهد آنالیز و اعمال خواهیم کرد.

12 هزار خانه لوکس مشمول مالیات شد

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات بر خانه های لوکس نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی 6 هزار و 292 واحد مسکونی گران قیمت را در منطقه ها 22 گانه تهران شناسایی و معرفی نموده است؛ خود سازمان مالیاتی هم اطلاعات دریافتی از وزارت راه را با اطلاعاتی که از محل مالیات نقل و انتقال املاک در اختیار داشته، تجمیع نموده و به شناسایی 5 هزار و 250 واحد لوکس دیگر اقدام نموده است. طبق قانون تا آخر بهمن ماه، موارد شناسایی شده را باید معرفی و نسبت به مالیات ستانی آن ها اقدام کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14546

به "فرمول محاسبه مالیات خانه های خالی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول محاسبه مالیات خانه های خالی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید