فشارهای فدراسیون دوچرخه سواری و توقف پخش یک برنامه تخصصی قدیمی

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، رسانه ملی و از جمله رادیو ورزش به عنوان یکی از رسانه های تخصصی حوزه ورزش سالهاست که برنامه های متنوعی را در راستای حمایت از رشته های تخصصی ورزشی به اجرا در آورده و برای پوشش برنامه ها، رویکردها و دریافت نظرات کارشناسان و … به روی آنتن می برد.

فشارهای فدراسیون دوچرخه سواری و توقف پخش یک برنامه تخصصی قدیمی

یکی از این برنامه ها که از ابتدای تأسیس رادیو ورزش به روی آنتن رفته و شاید قدمت آن به نزدیک 20 سال برسد برنامه مجله دوچرخه سواری است. این برنامه طی چند سال گذشته روزهای دوشنبه عصر پخش می شد اما نزدیک به دو ماه است که نام آن از کنداکتور رادیو ورزش خط خورده است.

در حالی که بیشتر فدراسیون ها و حتی هیأت های ورزشی و انجمن ها به دنبال رایزنی برای دریافت موافقت مسئولین رادیو و رسانه ملی برای دریافت یک ویژه برنامه تخصصی برای خود هستند این بار فدراسیون دوچرخه سواری با درخواست های نامعقول و غیرمنطقی خود زمینه پخش نشدن این برنامه را فراهم کرد.

به دنبال توقف پخش این برنامه برخی اهالی دوچرخه سواری شامل داوران، مربیان و مسئولین اسبق در نامه ای به مدیر رادیو ورزش با رونوشت هایی به وزارت ورزش، کمیته المپیک و مسئولین صدا و سیما خواستار از سرگیری این برنامه شده و توضیحاتی را در خصوص چرایی لغو آن داده اند که به نظر می رسد رویکرد انتقادی یا صحبت های منتقدین، کارشناسان و اهالی این رشته در این برنامه به مذاق رئیس فدراسیون خوش نیامده و همین امر منجر به حذف این برنامه از کنداکتور رادیو شده است.

این گروه از اهالی دوچرخه سواری که نام علی زنگی آبادی رئیس اسبق فدراسیون، ناصری تنها داور بین المللی دوچرخه سواری در جهان، دبیر، نایب رئیس، رئیس کمیته مسابقات و سازمان لیگ و مدیر اسبق تیم های ملی در زمان ریاست آقای قمری، مربیان و داوران و مسئولین این رشته دیده می گردد، در نامه ای که در اختیار خبرنگاران واقع شده است اعتراض خود را نسبت به عدم پخش این برنامه اعلام کرده و خواستار از سرگیری آن شده اند.

قمری: مگر من می توانم برنامه ای را تعطیل کنم!

خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری هم در تشریح دلیل این اتفاق به خبرنگاران، گفت: مجله دوچرخه سواری در مقطع زمانی آنقدر که به مسائل حاشیه ای می پرداخت به اصل کار نمی پرداخت. بر اساس وظیفه کاری خودمان حق جامعه دوچرخه سواری است که نسبت به برخی رفتارها نظراتی داشته باشیم اما اینکه چرا این مجموعه تعطیل شده یا ادامه کار بدهد به صدا و سیما برمی گردد و من به عنوان یک رئیس فدراسیون به خودم در خصوص تعطیل شدن یا نشدن این برنامه اجازه نمی دهم تصمیم گیری کنم.

وی ادامه داد: ما از هر فضای رسانه ای دیداری، شنیداری و نوشتاری و هر آنچه برای دوچرخه سواری مفید باشد استقبال می کنیم. هر کسی که در این قضایا، مسائل شخصی، گروهی یا جناحی به دوچرخه سواری آسیب برساند وظیفه ماست نسبت به این مسائل عکس العمل نشان داده و براساس وظیفه مکاتبه کنیم و پیگیری کنیم.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فدراسیون برای عدم پخش این برنامه با صدا و سیما مکاتبه نیز کرده است یا خیر؟، گفت: نه؛ مگر من می توانم با مکاتبه برنامه ای را تعطیل کنم!

وی بیان داشت: بنده براساس وظیفه و آن چارچوب اداری خودم از هر کسی و هر برنامه ای و هر ارگانی باشد که برای دوچرخه سواری مفید باشد حمایت می کنم و اگر خارج از اصول باشد پیگیری کرده و تذکر می دهیم باز هم می گویم این جزئی از وظایف اداری ماست. اینکه این برنامه شرایط اش به کجا برسد نمی دانم. این برنامه اگر بخواهد برای دوچرخه سواری مفید باشد هر لحظه اش انجام نگردد به ضرر دوچرخه سواری است و اگر به دوچرخه سواری آسیب بزند و به سمت و سویی برود که آسیب به این رشته بزند یک لحظه اش هم ضرر است و نباید انجام گردد.

پیگیری فدراسیون دوچرخه سواری برای حذف پخش این برنامه تخصصی در رادیو در شرایطی اتفاق افتاده است که قمری روز دوشنبه هشتم دی ماه دوره ریاستش بر این فدراسیون تمام شد. با این حال به نظر می رسد دلایل دیگری در توقف پخش این برنامه تاثیرگذار بوده است.

داور بین المللی دوچرخه سواری: یک برنامه رادیویی کمترین توقع ماست

ناصری داور بین المللی دوچرخه سواری هم به مهر گفت: اینکه ما برنامه ای کمتر از یک ساعت در طول هفته در رسانه ملی داشتیم کمترین توقع ماست. ما این حق را به خودمان می دهیم که چنین برنامه ای با توجه به مخاطبین زیادش دوباره ابقاء گردد.

در بخشی از نامه دست اندرکاران رشته دوچرخه سواری آمده است:

بی شک این تنها برنامه تخصصی دوچرخه سواری در رسانه ملی بوده و یکی از معدود نقاط اتکای جامعه مظلوم دوچرخه سواری است. به خصوص در چندسال اخیر ناموفق ترین دوران دوچرخه سواری چه از جهت کسب موفقیت در میادین بین المللی و چه از نظر مدیریت ورزشی را پشت سر می گذارد) همانگونه که استحضار دارید کمیته ملی المپیک نیز به این موضوع واکنش نشان داده است (تنها رسانه و برنامه ای که دلسوزانه با بیان واقعیت های موجود و نقطه نظرات شفاف و صادقانه پیش می رود بی شک رادیو ورزش و برنامه دوچرخه سواری است.

مدیران فدراسیون به دلیل پوشش ضعف های اجرایی و مدیریتی خود از گفتگوی زنده و پرسش و پاسخ های صریح امتناع کرده و بارها سعی در مخدوش کردن چهره پیشکسوتان، نخبگان، کارشناسان، دلسوزان و عوامل محترم رادیو با زبان تهمت و تهدید را داشته و حتی حاضر به پاسخگویی در تنها رسانه ملی مربوط به رشته دوچرخه سواری نشده و نمی شوند.

از جمله نقدهای منصفانه و صریح مطرح در رادیو ورزش که دردِ دل بسیاری از اهالی این رشته است:

- عملکرد ضعیف تیم ملی در رقابت های قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی و کلیه مسابقات رسمی.

- از دست دادن سهمیه المپیک بدلیل عدم آشنایی به قوانین و مقررات کسب سهمیه.

- عدم حضور به موقع تیم ملی ایران در محل استارت مسابقات قهرمانی آسیا و عدم کسب مدال با وجود رکورد مناسب.

- معضل دوپینگ بی رویه در دوچرخه سواری.

- برگزاری بدون مجوز مسابقات در شرایط کرونا.

- کناره گیری بسیاری از مدیران و مسئولان اسبق فدراسیون.

- خرید دوچرخه های غیر استاندارد و بی ثمر، بدون کارشناسی با هزینه های گزاف.

- عدم تأمین مادی و معنوی حداقلی ورزشکاران نخبه تیم ملی.

- به کارگیری مربی دوپینگی و محروم در رأس تیم ملی و ضربه به حیثیت ورزش کشور در مجامع بین المللی.

- تعطیلی مسابقات تور دوچرخه سواری بین المللی.

- عدم پاسخگویی در خصوص ادعا و قول کسب یک مدال و عدم موفقیت تیم ملی ایران در بازی های آسیایی.

- عدم برقراری امنیت در مسابقات کوهستان و نبودن تجهیزات و امکانات حداقلی پزشکی و آسیب های جدی وارد شده

پیگیری های خبرنگاران به این نتیجه رسید که توقف پخش این برنامه به دنبال فشارهایی از سوی فدراسیون برای تغییر رویکرد انتقادی آن صورت گرفته و مسئولان رادیو برای اینکه در انتخابات پیش رو حقی از نامزدی تضییع نگردد به طور موقت پخش این برنامه را متوقف کرده اند و قرار است پس از مشخص تکلیف رئیس پخش آن از سر گرفته گردد.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13486

به "فشارهای فدراسیون دوچرخه سواری و توقف پخش یک برنامه تخصصی قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشارهای فدراسیون دوچرخه سواری و توقف پخش یک برنامه تخصصی قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید