قارچ های خودرو را نخورید

به گزارش راه ساری، دکترای حرفه ای قارچ شناسی آزمایشگاهی گفت : افراد قارچ های خودرو را نخورند و حتی از روی کنجکاوی هم دست نزنند، چون ممکن است سم به وسیله دست آلوده به مخاط و دهان فرد برسد.

قارچ های خودرو را نخورید

علی میکاییلی گفت : در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و معمولا اشتباه در تشخیص قارچ های خوراکی خودرو با قارچ های سمی باعث مسمومیت های متنوع قارچی می شوند.

به گفته دکترای حرفه ای قارچ شناسی آزمایشگاهی قارچ های خودرو هیچ گونه رجحان بر قارچ های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند.

مسمومیت های قارچی به 2 گروه تقسیم می گردد؛ گروه اول مسمومیت حاصل از آلودگی موادغذایی به کپک های سم زا است که این گروه جزو مسمومیت های غذایی است.

گروه دوم از مسمومیت های قارچی از طریق قارچ های چتری سمی ایجاد می شوند که مرگبارترین مسمومیت در این گروه را مسمومیت آمانیتایی می گویند.

سم آمانیتین بسیار کشنده است و با پختن و جوشاندن و شستن قارچ از بین نمی رود و این سم، چون هیچ گونه پادزهری ندارد با تخریب بافت کبد باعث ایجاد یک سندرم هپاتو رنال شده و بسیار مرگبار است.

این مسمومیت بین 6 تا 72 ساعت و بطور میانه حدود 12 ساعت علامتی ندارد و این زمان و آغاز اولیه علایم برترین زمان مراجعه برای درمان است.

علایم اولیه مسمومیت شامل اسهال، استفراغ و تهوع است و علایم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی و کما است که در صورت تاخیر در درمان، مرگ اتفاق می افتد و یا بیمار ممکن است احتیاج به پیوند کبد پیدا کند.

بعضی قارچ های واجد این سم، بسیار شبیه قارچ های خوراکی خودرو هستند و تشخیص این قارچ ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی میسر است؛ بنابراین تکیه بر روش های غیرعلمی مانند استفاده از ظروف نقره ای یا شیر برای تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی گردد.

افرادی که قارچ مشکوک مصرف نموده اند یا دارای علایم گوارشی شده اند باید به سرعت برای خدمات درمانی مراجعه نمایند، چون تاخیر در آغاز درمان متاسفانه عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد .

خبرنگاران کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14596

به "قارچ های خودرو را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ های خودرو را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید