قدرتمندکردن چرخه عمر مدیریت محتوا34 سؤال اساسی در خصوص مدیریت محتوا که باید از خودتان بپرسید

به گزارش راه ساری، چرخه عمر مدیریت محتوا فرایند کاملی است که برای توسعه، سازماندهی، انتشار، هدفگذاری مجدد و بازنشستگی محتوا استفاده می گردد. این فرایند به مدیران محتوا و استراتژیست ها این امکان را می دهد که تمام محتواها و عملکرد تولیدنمایندگان محتوا را رصد نمایند و اگر در این جهت مشکل و ایرادی وجود داشته باشد، به سادگی کشف می گردد.

قدرتمندکردن چرخه عمر مدیریت محتوا34 سؤال اساسی در خصوص مدیریت محتوا که باید از خودتان بپرسید

34 سؤال اساسی در خصوص مدیریت محتوا که باید از خودتان بپرسید

همه می دانیم که فراوری محتوا روشی قدرتمند برای جذب ترافیک بیشتر و تبدیل مخاطب به مشتری است، اما آیا صرفا فراوری محتوا و فراوری محتوا و فراوری محتوا می تواند به شما در این راه یاری کند؟ دنیای اینترنت پر از محتوای بی فایده و به دردنخور است. بیشتر این محتواها حتی این فرصت را پیدا نمی نمایند که کسی آنها را بخواند و در سیاه چاله عظیم دنیای وب گم می شوند. نشریه Marketing Week می گوید: 60 درصد محتوایی که توسط برندهای محبوب فراوری می گردد، عملا ناکارآمد است و هیچ تاثیری روی زندگی و رفتار کاربر ندارد.

این نشان می دهد که تنها فراوری و انتشار محتوا نمی تواند ضامن موفقیت شما باشد. شما به یک فرایند مدیریت محتوا احتیاج دارید؛ فرایندی برای فراوری محتوا و مراحل قبل و بعد از آن. این فرایند به برند شما یاری می نماید تا محتوایی که مهم و ارزشمند است، به دست مخاطب واقعی اش برسد و نتایج دلخواه تان را از محتوا بگیرید. چرخه عمر مدیریت محتوا یک سیستم با راندمان بالاست و بیشتر کسب و کارهای مبتنی بر محتوا با این سیستم می توانند روی محتوای ارزشمندشان کنترل داشته باشند.

چرخه عمر مدیریت محتوا چیست؟

چرخه عمر مدیریت محتوا فرایند کاملی است که برای توسعه، سازماندهی، انتشار، هدفگذاری مجدد و بازنشستگی محتوا استفاده می گردد. این فرایند به مدیران محتوا و استراتژیست ها این امکان را می دهد که تمام محتواها و عملکرد فراورینمایندگان محتوا را رصد نمایند و اگر در این جهت مشکل و ایرادی وجود داشته باشد، به سادگی کشف می گردد. ناگفته پیداست که این چرخه عمر باعث می گردد در وقت تان به خوبی صرفه جویی کنید، کیفیت محتوا را بالا ببرید و خلاقیت و کارایی تیم تان را تقویت کنید.

این چرخه 7 مرحله دارد:

برنامه ریزی و سازماندهی: در این فاز محتوایی که قرار است فراوری گردد، برنامه ریزی می گردد. اینکه مخاطب شما چه محتوایی احتیاج دارد و شما چه اهدافی از انتشار آن دارید. چه موضوعاتی باید لحاظ شوند و هر کدام از موضوعات باید چه روندی را دنبال نمایند.

جریان کاری

تقویم محتوایی اصلی ترین مهره در جریان کاری است. تقویم محتوایی باعث می گردد محتوای شما مطابق برنامه به جریان بیفتد. با این تقویم فراوری محتوای شما روی برنامه جلو می رود و فعالیت های بازاریابی محتوای شما نظم پیدا می نمایند.

فراوری محتوا

حالا باید متناسب با استراتژی و هدفی که در مرحله برنامه ریزی شکل گرفته و موضوعات و احتیاجهای مشتری محتوا فراوری کنید. این محتوا باید اطلاعات کامل را در اختیار مخاطب قرار دهد. ضمناً فراوری محتوا باید متناسب با تقویم محتوا صورت بگیرد. در این مرحله احتیاجسنجی هم انجام می گردد که شما به چه تعداد نویسنده احتیاج دارید و هر کدام از این نویسنده ها چه میزان محتوا فراوری می نمایند.

ذخیره سازی

بهتر است محتوا در جایی ذخیره گردد تا تمام اعضای تیم به آن دسترسی داشته باشند. این کار به شما یاری می نماید تا به راحتی محتوا را پیدا کنید، ویرایش های لازم را انجام دهید و بتوانید ایرادات آن را رفع کنید تا در محتواهای بعدی تکرار نگردد. توجه داشته باشید که محتوا هنوز به مرحله انتشار نرسیده است.

ویرایش

ویرایش نهایی محتوا بخش مهمی از فرایند چرخه عمر محتواست. ویرایش شامل لحن، دستور زبان، استایل و فرمت محتوا و همچنین اضافه کردن و بهینه سازی کلیدواژه های مورداحتیاج برای فرایند سئو است. البته در مرحله فراوری محتوا باید کلیدواژه ها توسط نویسنده ها دخالت داده شوند، اما در مرحله ویرایش هم بازبینی و بهینه سازی مجدد صورت می گیرد.

انتشار

حالا به مرحله انتشار می رسیم. حالا که محتوا از تمام جوانب آنالیز و بهینه سازی شده، می توانیم آن را منتشر کنیم تا مخاطب ما به آن دسترسی داشته باشد.

آپدیت یا حذف و آرشیو کردن: در این مرحله که معمولا مدتی بعد از انتشار محتوا صورت می گیرد، باید تصمیم بگیریم که آیا محتوا به آپدیت احتیاج دارد یا نه؟ اگر محتوایی خیلی قدیمی باشد و دیگر تاریخ انقضای آن گذشته باشد، باید تصمیم بگیریم آن را ری دایرکت کنیم یا نه؟ و یا اگر محتوایی با اهداف کسب و کار شما در تناقض باشد، باید حذف گردد یا خیر؟ تصمیم های نسبتا سختی هستند. نه؟

34 مسئله اساسی در فرایند بهینه سازی چرخه عمر مدیریت محتوا

هر کدام از مراحلی که اینجا گفته شد، پیش احتیاجهایی دارد و باید دقیق و قدرتمند جلو برود. تمام مراحل به یک اندازه مهمند و باید ببینید با چه روش ها و تکنیک هایی می توانید هر مرحله را بهبود ببخشید.

1. مرحله برنامه ریزی و سازماندهی

این مرحله بخش استراتژی ماجراست. استراتژی ها با اهداف روی یک خط قرار دارند. باید برای رسیدن به اهداف خاص مان استراتژی قدرتمندی در نظر بگیریم. این سوال ها را از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی باید در فرایند برنامه ریزی به کار گرفته گردد؟
  • چه کسی قرار است این محتوا را بخواند و یا مصرف کند؟
  • چطور می توان برای این محتوا ایده های جذاب تر و بهتری پیدا کرد؟
  • آیا ایده ها و حرف های من برای مخاطب هدف کاربردی دارد؟
  • چطور ایده های محتوایی را اولویت بندی کنیم؟
  • مخاطب بعد از خواندن محتوا چه کاری باید انجام دهد؟ یا دوست داریم مخاطب ما با خواندن این محتوا چه اقدامی انجام دهد؟

2. مرحله ایجاد جریان کاری

هدف ایجاد جریان کاری این است که تمام اعضای تیم به صورت کارآمد و در راستای یک هدف کار نمایند. این کار خلاقیت تیم را بالا می برد و خروجی تیم هم قدرتمند تر می گردد. همواره موانعی وجود دارند که جریان کار را با مشکل ایجاد می نمایند. فکر کنید:

  • آیا به اندازه کافی به اعضای تیم وقت می دهید تا وظایف شان را انجام دهند؟
  • آیا جریان کاری مراحل منظمی دارد؟
  • اگر یکی از اعضای تیم خارج گردد همچنان می توانید روی برنامه بمانید؟
  • آیا این جریان کاری وابسته به زمان است یا کیفیت؟
  • چه مراحلی باید به جریان کاری اضافه شوند و یا چه عوامل مزاحمی باید از این فرایند حذف شوند؟

3. مرحله خلق و فراوری محتوا

مرحله فراوری محتوا وقت بیشتری نسبت به سایر مراحل می گیرد. برای بهبود این مرحله گاهی اوقات احتیاج دارید تا سعی و خطا کنید. مشخص اینکه هر محتوا چقدر زمان می برد و چقدر باید روی آن کار گردد، به سعی و خطا احتیاج دارد. اما فکر کنید:

  • چقدر زمان می برد تا یک محتوا فراوری گردد؟
  • چه کسی یا چه کسانی قرار است این محتواها را فراوری نمایند؟
  • از کجا می توان منابع معتبر پیدا کرد؟
  • آیا برای فراورینمایندگان محتوا دستورالعمل یا شیوه نامه ای در نظر گرفته اید تا لحن و استایل و فرمت محتوا رعایت گردد؟

4. مرحله ذخیره سازی

اینکه شما یک منبع برای ذخیره سازی اطلاعات و داده ها داشته باشید، به شما یاری می نماید تا همواره به محتواها دسترسی داشته باشید. هیچ محتوایی گم نمی گردد و تمام اعضا می توانند به آن دسترسی داشته باشند و نظرات خود را روی محتوا اعلام نمایند. این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • چه کسی باید به محتوا دسترسی داشته باشد؟
  • چطور به افرادی که دورکاری می نمایند دسترسی بدهیم؟
  • آیا سیستم ذخیره سازی امکان ریکاوری و ذخیره سازی اتوماتیک دارد؟
  • آیا سیستم ذخیره سازی امکان اشتراک گذاری دارد؟

5. مرحله ویرایش

ویرایش مرحله مهمی است و معمولا مسائلی در اینجا گریبانگیر تیم می گردد. ساخت لحن و استایل یکسان از محتواهای مختلف کار نسبتا وقت گیری است. گاهی اوقات محتوا از لحن دور می گردد یا کلیدواژه های مورداحتیاج برای سئو چندان با حرف هایی که داخل محتوا گفته شده همخوانی ندارد و ویرایش سخت تر می گردد. برای حل این مسائل فکر کنید:

  • چطور می توانیم مطمئن باشیم که تمام محتواهای ما کیفیت بالا دارند؟
  • چه کسی یا چه کسانی نظر نهایی را در خصوص محتوا می دهند؟
  • آیا ویراستارها به دستورالعمل ها و استراتژی ها دسترسی دارند؟
  • آیا ویرایش های مختلفی که روی محتوا انجام می گردد، در سیستم مدیریت محتوا ثبت می شوند؟
  • چه ایراداتی باید توسط نویسندگان رفع گردد و چه ایراداتی باید به ویراستارها سپرده گردد؟

6. مرحله انتشار محتوا

انتشار محتوا نقطه ای است که محتوا را به مخاطب می رساند. در این لحظه مخاطب شما می تواند محتوا را ببیند و اطلاعاتی که آماده نموده اید را بخواند. برای این مرحله از خودتان بپرسید:

  • آیا برای انتشار درست و دقیق محتوا چک لیستی وجود دارد؟
  • آیا همه محتواها در تاریخ مقرر شده منتشر می شوند؟
  • بهتر است محتوا چه زمان هایی یا چند بار در هفته منتشر گردد؟ آیا تقویم محتوایی با سرعت انتشار محتوا همخوان است یا به بازبینی احتیاج دارد؟
  • چه کسی وظیفه انتشار محتوا را برعهده دارد؟
  • آیا محتوایی که منتشر نموده ایم، قابلیت اشتراک گذاری دارد؟

7. مرحله آپدیت یا حذف و آرشیو

شما در هر لحظه ای می توانید محتوایی که منتشر نموده اید را به روز رسانی کنید. می توانید محتواهای قدیمی را با اطلاعات جدیدتر پر کنید. اینجا تصمیم گیری بسیار مهم تر است. اینکه آیا این محتوا ارزش به روز رسانی دارد؟ یا بهتر است آرشیو گردد و مطالب جدیدتری جایگزین آن شوند؟ برای اینکه بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید، از خودتان بپرسید:

  • آیا این محتوا همچنان مفید است؟ یعنی همچنان می تواند مخاطب را به مشتری تبدیل کند؟
  • آیا پیامی که محتوا برای کاربر دارد، همچنان ارزشمند است؟ یا همچنان با اهداف کاری برند همخوانی دارد؟
  • آیا این محتوا همچنان به اطلاعات بیشتری احتیاج دارد؟
  • آیا این محتوا به اندازه وقت و انرژی گرفته شده نتیجه دارد؟ آیا رتبه خوبی در گوگل کسب نموده است؟
  • آیا محتواهای قدیمی با ماهیت فعلی کسب و کار سازگار هستند؟

جمع بندی

وقتی در خصوص فراوری محتوا در مقیاس گسترده صحبت می کنیم، یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند می تواند کار شما را راحت تر کند. در کنار این سیستم، بهینه سازی چرخه عمر مدیریت محتوا، نظم و خلاقیت بیشتری را وارد این فرایند می نماید. با این سیستم شما می توانید فرایند فراوری محتوای خودتان را در یک بستر منظم و در عین حال کارآمد جلو ببرید. فراوری محتوا تنها نوشتن یک مطلب و انتشار آن نیست. فراوری محتوا بستری برای ارتباط با مشتری و جذب اوست. نمی توان بی گدار به آب زد. اگر سیستم محتوایی تان بدون برنامه و بدون استراتژی باشد، عملا تمام کوشش های شما بر باد می رود. شما نباید اجازه بدهید چنین اتفاقی بیفتد. سعی کنید سیستم چرخه عمر مدیریت محتوا را راه اندازی کنید و به سوالاتی که در اینجا مطرح گردد، خوب و دقیق جواب بدهید و آن را بهینه سازی کنید تا نتیجه دلخواه تان را از فعالیت های بازاریابی محتوا بگیرید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

بانوی ایران: مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: مجله شنبه
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10838

به "قدرتمندکردن چرخه عمر مدیریت محتوا34 سؤال اساسی در خصوص مدیریت محتوا که باید از خودتان بپرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرتمندکردن چرخه عمر مدیریت محتوا34 سؤال اساسی در خصوص مدیریت محتوا که باید از خودتان بپرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید