ماشه ای که بر مغز ترامپ چکانده می گردد!

به گزارش راه ساری، حنیف غفاری طی یادداشتی نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رسما خواهان فعال سازی مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.این درخواست در حالی مطرح می گردد که آمریکا دیگر عضوی از برجام شناخته نمی گردد و رسما از توافق هسته ای خارج شده است.

ماشه ای که بر مغز ترامپ چکانده می گردد!

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رسما خواهان فعال سازی مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.این درخواست در حالی مطرح می گردد که آمریکا دیگر عضوی از برجام شناخته نمی گردد و رسما از توافق هسته ای خارج شده است.

ترامپ و پمپئو خود نیز به خوبی می دانند که قطعنامه 2231 شورای امنیت متغیری وابسته به برجام است نه یک متغیر مستقل که می تواند برروی سرنوشت برجام تأثیرگذار باشد!

به عبارت بهتر، خمیر مایه حقوقی و ماهوی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد سند برجام می باشد.

بدیهی است که خروج از برجام، منجر به نقض غرض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد. بر این اساس، زمانی که ترامپ رسما خروج خود از توافق هسته ای را در اردیبهشت ماه 1397 اظهار داشت، عملا خروج خود از قطعنامه2231 را نیز اعلام نموده است.

بنابراین، آمریکا نه در قبال برجام و نه در قبال قطعنامه 2231 شورای امنیت، حقی برای اعتراض یا کسب امتیاز ندارد!نکته جالب توجه این که پمپئو در توجیه توانایی حقوقی آمریکا برای اعمال دوباره تحریم های چندجانبه علیه ایران (اسنپ بک)، به سخنان اوباما و جان کری پس از انعقاد برجام استناد نموده است :

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که پیامش درباره حق استفاده واشنگتن از مکانسیم ماشه علیه ایران مورد تمسخر قرار گرفته بود، اظهاراتش را به اوباما نسبت داد.پمپئو در پیامی توییتری در این خصوص نوشته است :

این سخنان درباره اسنپ بک (مکانیسم ماشه) مال من نیست، رئیس جمهور اوباما آن ها را گفته است. او به درستی به کنگره گفت ایالات متحده می تواند تحریم ها علیه ایران را در هر زمانی به سرعت بازگرداند و هیچ کشوری نمی تواند مانع آن گردد. این همچنان درست است.

اگرچه نقدها بسیاری در مورد بند موسوم به مکانیسم ماشه در برجام و چرایی پذیرش آن وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که اظهار نظر اوباما و کری مربوط به زمان عضویت آمریکا در برجام بوده و پس از آن، دیگر حقی برای واشنگتن در این خصوص متصور نخواهد بود.

مطابق سند برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ، هر یک از اعضای کمیته مشترک برجام می توانند فرایند حل اختلاف یا مکانیسم ماشه را در این کمیته کلید زده و با اصرار و پافشاری بر ادعای خود، در نهایت کار را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند. قطعا عضویت در برجام، اصلی ترین پیش شرط برای این اقدام محسوب می گردد! مؤلفه ای که آمریکا از آن محروم است.

نکته مهم تر این که جمهوری اسلامی ایران، علی رغم بیان استدلالات حقوقی محکم خود، در انتظار مشخص تکلیف این ماجرا از سوی دیگران (از جمله رؤسای دوره ای شورای امنیت) نمی ماند! فراتر از پاسخ حقوقی ایران به اقدامات آمریکا، کشورمان خود را برای پاسخ های سخت به هرگونه حماقت واشنگتن آماده نموده است.

بدون شک ، این ماشه (اگر چکانده گردد)، به جای آنکه قلب ایران را هدف قرار دهد، مغز ترامپ و پمپئو را متلاشی خواهد نمود. هنوز اندکی زمان باقی مانده است تا سیاستمداران آمریکایی مفاهیم و مصادیق تعریف شده در ذیل ابرواژه ای به نام استراتژی مقاومت فعالرا دریابند.

البته زمانی که آن ها متوجه این موارد شوند، دیگر فرصت و زمانی برای عذرخواهی و بازگشت از اقدامات خود علیه ملت و نظام ما نخواهند داشت….

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11718

به "ماشه ای که بر مغز ترامپ چکانده می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماشه ای که بر مغز ترامپ چکانده می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید