مسابقه کتاب خوانی مجازی فرهنگ و هنر در دارالخمسه در زنجان

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/زنجان مسئول واحد پژوهش حوزه هنری زنجان گفت: امروز کتاب و کتاب خوانی یکی از عوامل رشد جوامع به شمار می رود.

مسابقه کتاب خوانی مجازی فرهنگ و هنر در دارالخمسه در زنجان

رقیه قاسمی در گفت وگو با خبرنگاران، در رابطه با برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی، اظهار کرد: امروزه کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، یکی از شاخص های رشد و پیشرفت و یکی از عوامل گسترش آگاهی نسل های مختلف در هر جامعه ای به شمار می آید و به همین دلیل ارگان ها و نهادهای متولی موظف اند برای ترویج فرهنگ والا و غنی کتاب خوانی و نیز حمایت از صنعت نشر و معرفی آثار چاپ و منتشر شده برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس حوزه هنری زنجان نیز در راستای معرفی و زنده نگه داشتن آیین، فرهنگ و فولکور استان زنجان قدمی موثر برداشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه فرهنگ و فولکلور هر منطقه ای محصول زندگی معنوی گذشتگان و نیاکان هر قوم و ملت و بازتاب تمایلات، آرمان ها، باورها و عواطف آنان است، توضیح داد: استان زنجان دارای جاذبه های فرهنگی خاصی همچون صنایع دستی، میراث فرهنگی و غیره است که علاوه بر برخورداری از آثار و بناهای تاریخی و آداب اجتماعی و فرهنگی بسیار کهن و خاص، دارای رسم و رسوم و خلق و خوی اقوام مختلف است که با توجه به تاریخ و قدمت منطقه طی سال های طولانی شکل گرفته است که به هر بهانه ای با انتقال این آداب و رسوم به افراد و نسل جوان یک جامعه می تواند در طول سال های متوالی، زنده و پا برجا بماند.

مسئول واحد پژوهش حوزه هنری زنجان در رابطه با اینکه مسابقه کتابخوانی مجازی فرهنگ و هنر در دارالخمسه به مناسبت هشتم مردادماه، سالروز بزرگذاشت شیخ اشراق و روز زنجان برگزار می گردد، گفت: به بهانه بزرگداشت این مناسبت فرهنگی و معرفی کتاب فرهنگ و هنر در دارالخمسه علاقه مندان و دوست داران به فرهنگ و آیین و سنن قدیمی استان زنجان به نوعی در جهت تشویق و ترغیب برای مطالعه این کتاب و آشنایی با فرهنگ زنجانی آشنا خواهند شد.

این مسئول در راستای معرفی کتاب فرهنگ و هنر در دارالخمسه، اظهار کرد: کتاب فرهنگ و هنر در دارالخمسه به تالیف حسین عباسی نیا کنکاشی در تاریخ، آداب و رسوم، علایق و داشته ها و پیشینه های فرهنگی و هنری مردم استان زنجان است که در سال 1393 به همت حوزه هنری زنجان و توسط نشر هزاره سوم در 304 صفحه و 11 فصل چاپ و منتشر شده است.

وی اضافه کرد: در هر فصل نویسنده کوشش نموده است تا اطلاعات جامعی از موضوعات مختلف را در اختیار خواننده بگذارد و نویسنده با پرداختن به بعضی از آداب، رسوم، اشعار، متل ها و بایاتی های ترکی، مردم زنجان را از خطر جدی نسیان و فراموشی و حتی بی اعتنایی های عمدی و سهوی نجات داده است.

قاسمی توضیح داد: چون کتاب در گروه های سنی نوجوانان و بزرگسالان است، به همین خاطر عموم علاق مندان و دوست داران زنجان شناسی می توانند تا 15 مردادماه در این مسابقه شرکت نمایند.

این مسئول توضیح داد: با توجه به شرایط کنونی جامعه به لحاظ شیوع ویروس کرونا و پرهیز از برگزاری هر گونه برنامه های تجمیعی، حوزه هنری زنجان با خلاقیت لازم و هم افزایی و هم گرایی در توسعه فرهنگ کتابخوانی با مشارکت دستگاه ها و ارگان های فرهنگی استان، علی الخصوص اداره کل امور کتابخانه های عمومی استان و سایت اطلاع رسانی استان زنجان اقداماتی را انجام داده است و با قرار دادن لینک دانلود فایل PDF کتاب و لینک مسابقه در سایت اطلاع رسانی استان زنجان، عموم مخاطبان و علاقه مندان می توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

وی اعلام نمود: علاقه مندان برای تهیه کتاب می توانند به کتاب فروشی های شهر از جمله کتاب فروشی فرهنگان، کتاب کده فرهنگ، شهر کتاب، انتشاراتی نشر هزاره سوم و ... مراجعه نمایند و یا جهت دانلود فایل PDF کتاب فرهنگ و هنر در دارالخمسه و شرکت در مسابقه کتابخوانی مجازی به سایت های www.samakpl.ir ،www.artzanjan.ir و zanjan.org مراجعه نمایند.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10790

به "مسابقه کتاب خوانی مجازی فرهنگ و هنر در دارالخمسه در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقه کتاب خوانی مجازی فرهنگ و هنر در دارالخمسه در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید