معرفی بهترین کافه های استانبول برای نوشیدن قهوه ترک

به گزارش راه ساری، بهترین کافه های استانبول و نوشیدن قهوه ترک در آن ها یکی از جاذبه هایی اصلی شهر می باشد و جالب است بدانید این طعم بیادماندنی در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. می توان قهوه ترک را همه جای جهان پیدا کرد اما نحوه دم کردن و سرو خاص آن در استانبول کاملا متفاوت است و به همین دلیل اگر شما به بوی خوش قهوه علاقه دارید پیشنهاد می کنیم در سفر به کشور ترکیه حتما سری به کافه های آن بزنید و طعم قهوه ترک با دست پخت خودشان را بچشید. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا بهترین کافه ها برای نوشیدن قهوه ترک در استانبول را بشما معرفی کنیم.

معرفی بهترین کافه های استانبول برای نوشیدن قهوه ترک

معمولا قهوه ترک در ظرف های کوچکی به نام جذوه آماده می گردد. جذوه بدنه ای از جنس فولاد ضد زنگ، برنج، مس یا سرامیک دارد. دسته اش بلند است تا زیاد داغ نشده و به دست آسیب نرساند، در لبه اش نیز محلی برای ریختن قهوه در فنجان تعبیه شده است. در بیشتر مواقع هنگام نوشیدن قهوه یک لیوان آب و نوعی شیرینی ترکی به نام راحت الحلقوم (که در ایران به خصوص شهر تبریز نیز هواداران زیادی دارد) نیز برایتان آورده می گردد.

جالب است بدانید که قهوه جایگاه ویژه ای در فرهنگ ترک ها دارد و نوشیدن قهوه ترک برای بیشترشان یک کار هر روزه است. تهیه قهوه ترک در ترکیه یک فرهنگ است و حتی در مراسم خواستگاری نیز انجام می گردد. عروس برای خانواده داماد قهوه ترک سرو می کند و گاهی اوقات عروس ها در همه قهوه ها به جز قهوه داماد شکر می ریزند. این عروس ها در قهوه داماد به جای شکر نمک می ریزند. داماد باید قهوه ترک با نمک را بخورد و میزان تغییری که در چهره وی ایجاد می گردد، به صورتی نمادین میزان صبر و تحمل وی در برابر مسائل زندگی را تعیین می کند. اگر داماد این قهوه نمکین را بدون شکایت و تغییری در چهره بنوشد، خیال عروس از بابت صبوری او راحت می گردد.

قهوه را می توانید Sade (بدون شکر)، orta şekerli (متوسط) یا çok şekerli (خیلی شیرین) سفارش دهید. همان طور که گفته شد قهوه ترک، تقریبا همواره با یک لیوان آب و شیرینی های ترکی سرو می گردد. اگر فنجان شما همراه با کف آورده گردد، به این معنی است که دانه ها کاملا پخته شده است و باید در جرعه های کوچک نوشیده شوند تا مقداری قهوه ته نشین شده و بتوانید فالتان را از ته فنجانتان بخوانید.

بعضی از فنجان های مدرن دسته دارند، حال آنکه فنجان های سنتی دسته نداشتند در نتیجه برای نوشیدن قهوه، افراد باید فنجان را با نوک انگشتانشان نگه می داشتند یا آنطور که بیشتر رواج داشت، فنجان را در ظرفی فلزی و دسته دار می گذاشتند و قهوه را می نوشیدند.

آماده کردن قهوه ترک

مهم ترین نکته هنگام آماده کردن قهوه آن است که در حرارت کم درست گردد تا در زمان کافی مزه خود را به آب داغ پس بدهد. قهوه ترک بیشتر نحوه و شیوه آماده کردن آن است و دانه های آن خیلی خاص نیستند. در شیوه های سنتی برای خرد کردن دانه ها از هاون یا آسیاب سنگی استفاده می کردند تا بسیار ریز شوند. بهترین قهوه ترک ها از دانه های تاره برشته شده درست می شوند چرا که با گذشت زمان دانه های برشته و آسیاب شده طعم و مزه اولیه خود را از دست می دهند.

فرایند کلی آماده کردن قهوه ترک این گونه است که دانه های قهوه را داخل آب گرم می ریزند تا طعم و مزه اش وارد آب گردد. جوشاندن قهوه باعث خراب شدن طعم و مزه آن می گردد. اگر تمایل به شیرین کردن قهوه داشته باشند آن را هم به آب گرم اضافه می نمایند و روی حرارت قرار می دهند تا به جوش آید. بعضی برای بار دوم و سوم نیز آن را می جوشانند و در نهایت قهوه ترک آماده را داخل فنجان می ریزند.

یکی از هنرهای کسی که قهوه را آماده می نماید و البته آن چه می توانید در بهترین کافه های استانبول بیابید آن است که فنجان لایه ای عظیم از کف را داشته باشد و البته میزان کف آن ها یکسان باشد. قهوه ترک که خوب آماده شده باشد، کف ضخیمی رویش دارد (در زبان ترکی به آن کپوک می گویند)، همگن است و ذره قابل مشاهده ای از قهوه در کف یا مایعش وجود ندارد. می توان حدود 20 ثانیه قهوه را در حالت جوش روی حرارت نگه داشت تا قهوه به خوبی طعمش را پس بدهد، اما در این صورت کف قهوه از بین خواهد رفت. برای برطرف این مشکل بعضی کف قهوه را به محض جوش آمدن بر می دارند و درون فنجان می ریزند و مایع باقی مانده را حدود 20 ثانیه می جوشانند. در این صورت باید بسیار دقت کرد تا تنها کف را درون فنجان ریخت و ذرات معلق وارد فنجان ها نگردد.

کافه Mandabatmaz

یکی از بهترین کافه های استانبول Mandabatmaz در خیابان معروف تکسیم قرار گرفته است و به خاطر طعم بیادماندی قهوه ترک هایی که سرو می نماید هواداران زیادی دارد. کافه در سال 1967 تاسیس شده و بیش از 20 سال است که اوستا کمال قهوه درست می نماید. فقط کافی است به او بگویید که قهوه را چطور می نوشید. این جا کافه ای کوچک است و نمی توانید ساعت های زیادی را در آن بنشینید بیشتر برای یک قهوه سریع و برطرف خستگی کوتاه مناسب است. البته روزهایی که هوا خوب است جایگاه هایی برای نشستن در فضای باز قرار می دهند.

آدرس: Asmali Mescit Dist. Istiklal Str. Olivia Passage No:1/A Taksim, Beyoglu, Istanbul

کافه Sark Kahvesi

Sark Kahvesi یا قهوه خانه مشرقی محلی تاریخی با بیش از 60 سال قدمت در بازار عظیم شهر استانبول است. اگر بازدید از بازار عظیم در برنامه سفرتان جای دارد حتما سری هم به Sark Kahvesi، یکی از بهترین کافه های استانبول بزنید. از همان زمان کافه قسمتی از خیابان باریک بازار بود و صاحبش با کوشش های زیاد و ساخت چند دیوار کوشش می نماید تا ظاهر قدیمی و سنتی آن را حفظ کند.

دیوارهای بخشی از آن دود گرفته است و به خاطر زمانی است که کشیدن سیگار در قهوه خانه ها مجاز بود. مردم محلی و گردشگران زیادی این جا قهوه می نوشند و اما گروهی برای فرار از شلوغی بازار این جا را انتخاب می نمایند. البته از نظر کیفیت قهوه انتظار یک چیز فوق العاده را نداشته باشید اما فضای ایجاد شده ارزش امتحان کردن را دارد.

آدرس: Grand Bazaar, Yaglikcilar Str. No:134, Beyazit, Istanbul

کافه Bebek Kahve

قهوه خانه ای دوست داشتنی که در bebek و نزدیک ساحل اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته است. بیش از 65 سال است که این مورد از بهترین کافه های استانبول قهوه های با طعم ها بیادماندی را سرو می نماید. مردمی که از پیاده روی در امتداد ساحل خسته شده اند برای استراحت و نوشیدن فنجانی قهوه یا چای با چشم انداز زیبای تنگه بسفر این جا را انتخاب می نمایند، البته اینجا برای صرف صبحانه و چشیدن طعم سایر غذاهای ترکی نیز انتخابی است که از آن پشیمان نخواهید شد.

آدرس: Cevdet Pasa Str. No:18, Bebek, Istanbul

کافه Ethem Tezçakar

بی گمان بکیر تزشاکار که دودمان چهارم از قهوه خانه داران بازار عظیم است، چیزهای فراوانی درباره دم کردن یک فنجان قهوه عالی می داند. چندین نسل از مغازه دارها و پیشه گران از قهوه و باقلوای این مغازه لذت برده اند. پایین خیابان عظیم راگ استریت در بازار، این مغازه در طول روز میزبان خریداران و فروشنده های 4 هزار مغازه این بازار سر پوشیده است. در مغازه کوچک به سختی 4 نفر جا می شوند از سایر جاذبه های این مورد از بهترین کافه های استانبول می توان به نعلبکی ها و فنجان های سیمین و مسی و بشقاب های زیبای موجود در ویترین اشاره نمود.

آدرس: Halicilar Sokak, the Grand Bazaar

کافه Corlulu Ali Pasa Medresesi

یکی دیگر از بهترین کافه های استانبول برای نوشیدن قهوه که در بازار عظیم شهر قرار گرفته است همین جا است. 300 سال پیش از بنای آن به عنوان مدرسه ای مذهبی استفاده می شد تا این که در اواسط قرن بیستم به شکل امروزی در آمد. قهوه خانه ای سنتی که علاوه بر قهوه و چای قلیان هم سرو می نماید. بیشتر مشتریان آن آقا هستند اما اگر خانم هستید هم هیچ مسئله ای برای ورود به آن نخواهید داشت.

اگر علاقه زیادی به صحبت با مردم محلی و آشنایی با فرهنگ آنان دارید در این قهوه خانه می توانید سر صحبت را با آن ها باز کنید.

آدرس: Mollafenari Dist., No: 38, Yeniceriler Str, Beyazit, Istanbul

کافه Osmanli Kahvehanesi

قهوه خانه عثمانلی یکی دیگر از بهترین قهوه خانه های استانبول است که طعم بیادماندی قهوه آن ارزش امتحان کردن را دارد. تپه شاملیکا که در قسمت آسیایی شهر قرار گرفته است، چشم انداز زیبایی از دریایی سیاه را در مقابل مشتریانش قرار می دهد و بین ساکنان استانبول از محبوبیت بالایی برخوردار است. قهوه خانه عثمانلی یک قهوه خانه کوچک است که در وسط آن فواره ای مرمری قرار گرفته است و اطراف آن فرش های عثمانی و جایگاه های مخملی چیده شده است. اگر چیزی بیشتر از یک قهوه کف دار می خواهید سری به یوروک کادیری (چادر عشایر) بزنید که یک کافه داخل چادر است که در آن موزیک بومی و پاپ به همراه برنامه هایی بنام هورون (horon) اجرا می گردد.

آدرس: Turistik Çamlica Caddesi 34, Üsküdar

کافه Nev-i

محلی دوست داشتنی که قهوه های بیادماندی آن داخل ذغال آماده می شوند. کافه در محلی توریستی و قدیمی به نام balat در شاخ طلایی استانبول قرار گرفته است. پیشنهاد می کنیم بعد از گشت و گذار و پیاده روی در شهر قدیمی برای استراحت و نوشیدن یک فنجان داغ قهوه این مورد از بهترین کافه های استانبول را اننتخاب کنید.

آدرس: Abdulezelpaşa Haraccibasi Str. No:264 D:29, Balat, Istanbul

کافه Tarihi Bagdat Kuru Kahvecisi

یکی دیگر از بهترین کافه های استانبول که قدمتی دیرینه دارد و در خیابان بغداد قرار گرفته است. این کافه علاوه بر قهوه ترک های بیاد ماندنی شیرینی های بسیار لذیذی هم دارد. آن ها 4 نسل است که قهوه درست می نمایند و حسابی در این کار مهارت کسب نموده اند.

آدرس: Bagdat Aveneu, Kazim Ozalp Str. Kazim Kulan Passage No:371/6 Saskinbakkal, Kadikoy, Istanbul

کافه Okkali Kahve

محلی بسیار محبوب بین محلی ها و افرادی که در Besiktas زندگی می نمایند. در این مورد از بهترین کافه های استانبول می توانید انواع قهوه را با هم دسرهای لذیذ ترکی و خارجی مانند کیک هویج و تیرامیسو امتحان کنید. کافه بسیار کوچک و جمع و جور و فاصله بین میزهای آن کم است. از نقاط مثبت مهم آن علاوه بر طعم به یاد ماندی قهوه ترک فضای بسیار پر انرژی و جذابی دارد و کارمندان آن با صبر و حوصله بسیار درباره منو به شما توضیحات کاملی را خواهند داد.

آدرس: Ihlamurdere Yeni Hamam Str., No: 3, Besiktas, Istanbul

کافه Pierre Loti

این مورد از بهترین کافه های استانبول بر بالای تپه هایی با همین نام قرار گرفته است و از بالای آن مشتری ها چشم اندازی خیره نماینده را پیش چشمان خود دارند. اگر به دنبال تفریحی دلچسب در Pierre Loti Hill با ارتفاع 55 متری از سطح دریا هستید نوشیدن قهوه ای با طعم بیادماندی در مقابل شاخ طلایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

میراث فرهنگی ناملموس یونسکو

طرز تهیه خاص قهوه ترک، تکنیک های دم کردن قهوه و فرهنگ جمعی قوی پیرامون این موضوع، باعث شدند که سال 2013، قهوه ترک در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار گیرد. این سنت خود نیز به عنوان نشانه ای از مهمان نوازی و دوستی شناخته می گردد. ترک ها برای گفت و گو در قهوه خانه ها جمع شده و به هنگام صرف قهوه با هم صحبت می نمایند، همچنین با قهوه به عنوان نشانه ای از خوش آمدگویی از مهمانان و گردشگران پذیرایی می نمایند. اهمیت این نوشیدنی در موقعیت های اجتماعی نیز از جمله دلایل مهم برای ثبت آن محسوب می شده چراکه قهوه ترک جز ثابت و جدانشدنی مراسم و جشن ها بوده و هست.

منبع: istanbeautiful

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: الی گشت
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8851

به "معرفی بهترین کافه های استانبول برای نوشیدن قهوه ترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین کافه های استانبول برای نوشیدن قهوه ترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید