معرفی کوتاه محبوب ترین شیرینی های سنتی قم

به گزارش راه ساری، قم یکی از شهرهای مذهبی ایران بوده که در سال میزبان مسافران داخلی و خارجی بسیاری هست. اگر به قم سفر نموده باشید، در بسیاری از فروشگاه و سوغاتی فروشی های این شهر انواع خوراکی و شیرینی های خوشمزه را دیده اید که در انواع و مدل های متنوع بسته بندی شده و به مشتریان عرضه می شوند. این خوراکی ها یکی از سوغاتی های پرطرفدار قم هستند که مورد استقبال گردشگران قرار دارند. امکان ندارد به قم سفر نموده و طعم سوهان را نچشیده باشید. سوهان یکی از شیرینی های سنتی قم بوده و در گونه های گوناگونی به علاقمندان عرضه می گردد. علاوه بر سوهان، انواع حلوا، نان شیرینی و شیره نیز جز معروف ترین شیرینی های قم دسته بندی می شوند. در این بخش به معرفی این خوراکی های جذاب می پردازیم.

معرفی کوتاه محبوب ترین شیرینی های سنتی قم

انواع نان و شیرینی

نان کسمه

کسمه نان شیرینی سنتی بوده که علاوه بر استان قم در دیگر بخش ها مانند اراک یا قزوین نیز ارائه می گردد. برای درست کردن کسمه از موادی چون آرد، شکر، تخم مرغ، زعفران و زردچوبه بهره می برند و در بعضی موارد نیز به جای شکر از شیره استفاده می کنند. نان شیرینی کسمه سنتی در تنور آماده شده و امروزه نیز بعضی از قنادی ها از همین روش برای آماده سازی این مورد از شیرینی های سنتی قم استفاده می کنند.

نان شیرینی محلی

نان شیرینی محلی یکی از پرطرفداترین شیرینی های استان قم است که با بهره گیری از روغن، شکر، شیر، کنجد و زعفران تهیه می گردد. این شیرینی بسیار خوشمزه و خوشبو بوده و یکی از شیرینی های ایام عید هست.

نان تافتون

تافتون یکی از انواع نان هایی است که در نقاط گوناگون ایران تهیه شده و مشتاقان بسیاری دارد. این نان یکی از نان های سنتی ایرانی بوده که در اغلب نانوایی های استان قم آماده می گردد.

انواع حلوا

حلوای محلی

حلوا یکی از خوراکی های خوشمزه ای بوده که در اغلب استان های ایران پخته شده و به عنوان یک دسر مقوی در کنار چای ارائه می گردد. حلوا یکی از قسمت های مهم سفره افطار ایرانی ها در ماه رمضان است. مواد اصلی سازنده حلوا آرد، شکر، زعفران و گلاب بوده و قمی ها به جای شکر از شیره انگور برای درست کردن حلوا بهره می برند و پس از رقیق کردن این مورد از معروف ترین شیرینی های قم، آرد و دیگر مواد را به آن می افزایند.

حلوا ارده

یکی از انواع شیرینی های سنتی قم که معمولا در وعده غذایی صبحانه به همراه نان و چای میل می گردد، حلوا ارده است. حلوا ارده یکی از خوراکی های سنتی استان قم بوده که به دلیل داشتن روغن کنجد بسیار مغذی است و انرژی زیادی را برای بدن ایجاد می نماید. حلوا ارده از روغن به همراه آرد گندم، گردوی خرد شده، پودر پسته، مغز تخمه آفتاب گردان، شکر، شیره کشمش، پودر نارگیل و طعم دهنده هایی چون گلاب، زعفران و هل تهیه می گردد.

حلوا کنجدی

یکی از حلواهای محبوب استان قم، حلوا کنجدی است که پختی شبیه به سوهان دارد. برای ساخت این حلوا از کنجد به همراه آرد و شکر بهره می برند. قمی ها حلوا کنجدی را در خانه تهیه نموده و به همراه یک فنجان چای داغ سرو می کنند.

حلوا شادانه

برای درست کردن حلوای شاه دانه، همانطور که از نامش معین هست، از شاه دانه به همراه آرد و شکر بهره می برند. حلوا شاه دانه یک حلوای سفید رنگ است که در میان آن دانه های شاه دانه دیده می شوند.

انواع سوهان

سوهان کنجدی

ماده اصلی این نوع از معروف ترین شیرینی های قم را کنجد تشکیل می دهد. کنجد یک منبع غذایی بی نظیر است که بسیاری از مواد مغذی را در خود داشته و انرژی زیادی را برای بدن فراهم می آورد. برای درست کردن سوهان علاوه بر کنجد از شکر، زعفران، پودر پسته و هل نیز بهره می برند.

سوهان عسلی

سوهان عسلی مشابه پولکی بوده که در آن علاوه بر شکر از عسل، روغن حیوانی، زعفران و هل نیز استفاده خواهد شد. سوهان عسلی نسبت به سوهان های معمولی کمی سخت تر بوده و ساختاری شفاف تر دارد.

سوهان بادامی

این سوهان یکی از انوع سوهان هایی بوده که خانم های خانه دار نیز می توانند به راحتی آن را در منزل تهیه کنند. برای تهیه سوهان بادامی معمولا از شکر، زعفران و روغن در کنار مغز بادام و پسته خرد شده و پودر نارگیل بهره خواهند برد. خانم های کدبانوی قمی سوهان بادامی را در میهمانی ها و جشن های خانوادگی یا عید نوروز تهیه نموده و به همراه چای برای میهمانان خود سرو می کنند.

شیره

خوراکی خوشمزه و شیرین دیگری که قمی ها معمولا در وعده غذایی صبحانه یا حتی ناهار می خورند، شیره است. شیره انواع مختلفی دارد که عمده ترین آن ها شیره انگور یا خرما بوده که با روغن کنجد ادغام شده و یک خوراکی مقوی را تشکیل می دهد.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7728

به "معرفی کوتاه محبوب ترین شیرینی های سنتی قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کوتاه محبوب ترین شیرینی های سنتی قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید