نحوه کاشت عدس در گلدان ؛ مراحل، شرایط محیطی

به گزارش راه ساری، کاشت گیاهان مختلف در خانه مانند کاشت سیر یا کاشت سیب زمینی باعث می گردد بتوانید از محصولات ارگانیکی بهره ببرید که خودتان پرورش داده اید. عدس نیز سرشار از پروتئین و ویتامین است و بسیاری از افراد دوست دارند این گیاه را در گلدان کاشته و از آن در خانه خود نگهداری نمایند. ولی این کار احتیاجمند داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه کاشت، زمان کاشت، شرایط محیطی مورد احتیاج گیاه و موارد دیگر است. در این مقاله از سایت انگیزه هر اطلاعاتی را که برای کاشت عدس در گلدان به آن احتیاج دارید، به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه کاشت عدس در گلدان ؛ مراحل، شرایط محیطی

فصل کاشت عدس در گلدان

گیاه عدس در آب و هوای خنک و بهاری فروردین ماه بسیار خوب رشد خواهد نمود و در هوای گرم تابستان رشد آن کامل خواهد شد. برای جلوگیری از خراب شدن بذرها، دمای زمین در زمان کاشتن عدس ها می بایست دست کم 4 درجه سانتیگراد باشد. در صورتی که بعد از کاشتن بذرها، موج سرما و یخبندان فرا رسید، نگران نباشید چون بیشتر جوانه ها آن را به سلامت پشت سر می گذارند.

در صورتی که قصد دارید در ماه های دیگری از سال در گلدان خود عدس بکارید و پرورش دهید، می توانید در فضای بسته و در محیط خانه این کار را انجام دهید، ولی باید دقت داشته باشید که دمای محیط را در حدود 20 درجه سانتیگراد حفظ کنید و شرایط محیطی را که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد را برای گیاه خود مهیا کنید.

مراحل کاشت عدس در گلدان

عدس سرشار از پروتئین و ویتامین هایی مانند ویتامین A است. بسیاری از افراد دوست دارند عدس را در گلدان کاشته و در خانه نگهداری نمایند تا بتوانند از خواص عدس ارگانیک خود بهره ببرند. کاشت عدس تنها از روش کاشت بذر صورت می پذیرد و مراحل دشواری ندارد. فقط ضروری است با انتخاب بذر مناسب برای کشت و فراهم آوردن شرایط مراقبت و نگه داری از آن، عدس را به صورت حرفه ای پرورش داد. در زیر تمامی مراحل کاشت عدس در گلدان برای شما ارائه شده است.

1. انتخاب بذر مناسب

انتخاب و تهیه بذر عدس به صورت بسته بندی شده و قابل اطمینان کار نسبتاً سختی است. از این رو برای این منظور از باغ های محلی یا به صورت اینترنتی بذر با کیفیت مورد نظر خود را خریداری کنید. گرچه می توان با همان عدس خشکی که از فروشگاه خریداری می کنید نیز به اندازه مصرف شخصی خود عدس پرورش دهید، ولی نتیجه کار شما با بذر مخصوص کاشت بهتر خواهد شد.

بعد از خرید بذر عدس ضروری است که آن را در ظرفی بریزید و عدس های شکسته یا ناسالم و یا عدس هایی را که تغییر رنگ داده اند را از عدس های دیگر جدا کنید. چرا که این عدس ها برای کاشت فاقد ارزش هستند و به هیچ عنوان جوانه نمی زنند.

2. خیساندن بذر عدس

بعد از انتخاب بذر مناسب برای کاشت، عدس ها را درون ظرفی پر از آب بریزید تا خیس بخورند. برای زمانی حدود دو تا سه روز زمان ضروری است تا پوسته عدس ها نرم شده و جوانه بزنند. در این مدت باید روزانه آب ظرف را عوض کنید. پس از گذشت دو تا سه روز، جوانه های ریزی روی عدس دیده خواهد شد. خیساندن عدس در آب به جوانه زدن آن یاری زیادی می نماید.

3. انتخاب گلدان مناسب

در صورتی که قصد دارید عدس ها را داخل گلدان بکارید و از آن ها در محیط منزل نگهداری کنید، ضروری است گلدانی را برای این کار تهیه کنید که دارای عمق حداقل 20 سانتیمتر باشد تا امکان رشد جوانه ها به صورت مطلوب فراهم گردد.

4. تهیه خاک مناسب

عدس در تمامی بافت های خاکی می تواند رشد کند. ولی باید دقت داشته باشید که خاک شما نباید بیش از حد شنی یا بیش از حد رسی باشد. برای کاشت عدس در گلدان می توانید مقداری از خاک باغچه را برداشته و در گلدان خود بریزید. همچنین برای افزایش حاصلخیزی خاک مقداری کود طبیعی و خاک برگ به آن اضافه کنید.

5. افزودن ماده تلقیحی به خاک

پیش از این که به کشت بذر عدس مشغول شوید، ضروری است ماده تلقیحی به خاک اضافه کنید. بعضی از باکتری ها به عنوان ماده تلقیحی اضافه می شوند. این ماده را می توانید به صورت اسپری به روی خاک بپاشید. این ماده به جوانه زدن بذرها یاری زیادی می نماید و مقاومت بذرها را در برابر شرایط جوی به میزان قبل توجهی بالا می برد. علاوه بر این افزودن ماده تلقیحی کیفیت محصول برداشتی شما را افزایش خواهد داد.

6. مرطوب کردن خاک

قبل از اینکه عدس خود را در گلدان بکارید ضروری است خاک را به خوبی مرطوب کنید. برای این کار می توانید از یک آب پاش استفاده نموده و با استفاده از یک بیلچه خاک را به خوبی زیر و رو کنید. فقط توجه داشته باشید که خاک نباید بیش از حد خیس گردد.

7. کاشت بذر در گلدان

بعد از اینکه مرطوب کردن خاک گلدان به انتها رسید، زمان آن رسیده است که عدس ها را بکارید. برای این کار با استفاده از انگشت یا هر وسیله دیگر، گودالی در خاک ایجاد نموده و عدس ها را در عمق 5.2 سانتیمتری خاک گلدان بکارید. البته رعایت دقیق این اندازه چندان الزامی نیست ولی باید دقت داشته باشید که این عمق نباید از حدود 7 سانتیمتر بیشتر گردد، زیرا بذرها در این عمق از خاک قادر به جوانه زدن نخواهند بود.

برای کاشت بذر عدس در گلدان و برای اینکه در بین گیاهان تداخلی ایجاد نگردد، ضروری است از الگوی خاصی در کاشت تبعیت کنید. به این منظور بذرها را با فاصله 2 سانتی متری از یکدیگر بکارید و دسته های افقی را به فاصله 15 سانتی متری از یکدیگر قرار دهید.

8. تعبیه داربست برای گیاه

زمانی که عدس بالغ می گردد ارتفاع بوته آن به حدود 75 سانتی متر می رسد. در این مرحله از رشد گیاه ضروری است قیم یا داربستی را برای بوته عدس ایجاد کنید. به یاری نخ، چوب های بامبو را به هم وصل کنید تا در مقابل باد مقاوم باشند و شرایط جوی گوناگون به گیاه شما آسیبی نرساند.

شرایط محیطی برای نگهداری از گیاه عدس

1- آبیاری

عدس را می بایست دو مرتبه در طول هفته آبیاری کنید. با این حال گیاه عدس در برابر خشکسالی و بی آبی از خود مقاومت نشان می دهد. در شرایط آبیاری بی موقع نیز قابلیت رشد خود را به خوبی حفظ می نماید.

2- میزان اسیدیته خاک

برای رشد مناسب تر عدس باید میزان PH یا اسیدیته خاک خود را بدانید. برای دانستن میزان اسیدیته یا آلکالین خاک باید آزمایش ph بر روی آن انجام دهید. عدس در خاکی با اسیدیته 5.6 تا 6 بهتر رشد خواهد نمود. (PH شاخصی است که میزان اسیدی یا بازی بودن مواد را تعیین می نماید.)

3- از بین بردن علف های هرز

اطراف بوته عدس را می بایست به خوبی تمیز و علف های هرز آن را نابود کنید؛ زیرا گیاه عدس به میزان زیادی به علف های هرز حساس است و از این رو باید زمانی را در هفته به هرس کردن علف و گیاهان هرز اطراف عدس اختصاص دهید.

4- نور خورشید

گیاه عدس برای رشد و پرورش، باید از نور خورشید به میزان مناسب بهره مند گردد. اگر قصد دارید آن را در باغچه بکارید، بهتر است کنار گیاهان کوتاه قد کاشته گردد؛ چون این گیاهان بر روی عدس های کاشته شده، سایه نخواهند انداخت. برای رشد کافی گلدان خود را در روی بالکن یا پشت پنجره نگهداری کنید تا گیاه شما از نور مناسب بهره مند گردد. ضمناً در صورتی که مایل بودید می توانید از نور مصنوعی نیز برای برطرف احتیاج گیاه خود بهره ببرید.

5- هرس بوته عدس

زمانی که گیاه عدس به میزان زیادی رشد کرد، اگر شاخه های عدس بر روی همدیگر قرار گرفته باشند، باید آن ها را هرس کنید. این کار را باید با نهایت دقت انجام دهید به نحوی که به گیاه آسیبی نرسد.

6- آفات و بیماری ها

از آفات عدس می توان شته ها، کنه ها، سرخورطومی ها و سوسک های انباری را نام برد که به عدس حمله می نمایند. در این بین کنه ها بیشترین خسارت را وارد می نمایند و سوسک های انباری تا 80 درصد بذرهای انبار شده را مورد حمله قرار می دهند. (البته عدسی که در گلدان می کارید چندان دچار این آفات نمی گردد.)

آفات از شیره عدس تغذیه می نمایند و گیاه شما را به مرور زمان از بین خواهند برد. برای نابود کردن آفات عدس باید مقداری آب را بر روی گیاه اسپری کنید. در صورتی که باز هم رد پایی از شپش بر روی گیاه مشاهده کردید، باید آن قسمت از گیاه را جدا نموده و از بین ببرید. در صورتی که آفت گیاه شما به میزان زیادی افزایش یافت، می توانید با مراجعه به مراکز باغبانی سموم مورد احتیاج را تهیه کنید.

برداشت عدس

چه زمان باید برای برداشت عدس اقدام کنیم؟

عدس گیاهی است که زمان برداشت تعیینی ندارد. عوامل گوناگونی مانند میزان آبیاری، زمان و نوع کاشت، نوع بذر، شرایط محیطی و … در زمان برداشت محصول عدس دیم تأثیر دارند. ولی به طور معمول حدود سه ماه بعد از کاشت عدس می توان برای برداشت آن اقدام کرد.

برای اینکه تشخیص بدهیم که زمان برداشت عدس شده است یا خیر، باید در ابتدا دقت کنید که گیاه عدس گل نداشته و از مرحله گل دهی عبور نموده باشد. بعد از مشاهده دقیق بوته عدس باید از دانه دهی گیاه خود مطمئن شوید. دقت داشته باشید در زمان برداشت بوته های عدس باید نه خیلی زرد و نه خیلی سبز باشند و به اصطلاح بوته عدس باید دانه گرفته باشد.

چگونه عدس خود را برداشت کنیم؟

هنگامی که متوجه شدید زمان برداشت عدس شما فرارسیده است، ضروری است بوته های عدس را با ریشه از درون خاک بیرون بیاورید. بعد از چیدن عدس ها، حدود سه روز بوته ها را در مقابل آفتاب پهن کنید تا عدس های درون غلاف به صورت کامل خشک شوند. بعد از این که از خشک شدن عدس ها اطمینان حاصل کردید، بوته ها را درون کیسه ای پارچه ای قرار داده و کیسه را به آرامی فشار دهید تا بوته ها خرد شده و عدس ها از بوته جدا شوند.

آیا شما نیز تا به حال در گلدان عدس کاشته اید؟ نتیجه کارتان چطور بود؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

[accordions]

[accordion title=بهترین فصل برای کاشت عدس در گلدان چه فصلی است؟ load=hide]گیاه عدس در آب و هوای خنک و بهاری فروردین ماه بسیار خوب رشد خواهد نمود و در هوای گرم تابستان رشد آن کامل خواهد شد.[/accordion]

[accordion title=گیاه عدس به چند بار آبیاری در طول هفته احتیاج دارد؟ load=hide]عدس را باید دو مرتبه در طول هفته آبیاری کنید. با این حال گیاه عدس در برابر خشکسالی و بی آبی از خود مقاومت نشان می دهد.[/accordion]

[accordion title=آیا گیاه عدس برای رشد به نور خورشید احتیاج دارد؟ load=hide]گیاه عدس برای رشد و پرورش، باید از نور خورشید به میزان مناسب بهره مند گردد. اگر قصد دارید آن را در باغچه بکارید، بهتر است کنار گیاهان کوتاه قد کاشته گردد.[/accordion]

[accordion title=چه زمان باید برای برداشت عدس اقدام کنیم؟ load=hide]به طور معمول حدود سه ماه بعد از کاشت عدس می توان برای برداشت آن اقدام کرد.[/accordion]

[/accordions]

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11452

به "نحوه کاشت عدس در گلدان ؛ مراحل، شرایط محیطی" امتیاز دهید

6 کاربر به "نحوه کاشت عدس در گلدان ؛ مراحل، شرایط محیطی" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت عدس در گلدان ؛ مراحل، شرایط محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید