وادی رم اردن؛ بیابانی سوزان و درخشان با رازهایی عظیم

به گزارش راه ساری، صحرای وادی رم، قسمتی دیدنی در کشور اردن بوده که گرمایی مانند خورشید و درخششی همانند ماه دارد. این صحرا بدلیل درخششی که داشته، به دره ماه معروف شده است. وادی رم اردن، بیابانی پرهیجان و در عین حال آرامش بخش است. عینک آفتابیتان را بردارید تا بدانید بیابان وادی رم چگونه چشمان هر گردشگری را به بازی می گیرد!

وادی رم اردن؛ بیابانی سوزان و درخشان با رازهایی عظیم

دره ماه

این صحرا سرزمین نور و آفتاب بوده و بدلیل آب و هوای سوزانش از دیگر مناطق کشور اردن جدا شده است. از گذشته تا به امروز، مردم چادرنشین در این منطقه با امکاناتی اندک مانند چند مفازه بتنی و گله های بزشان از آن حفاظت نموده اند. اگر به صحرای وادی رم سفر کنید، تجربه زندگی مانند چادرنشینان را بدست می آورید.

تاریخچه صحرای رم

وادی رم اردن بدلیل موقعیت مکانی که داشته، در طول تاریخ حافظ کشور اردن بوده است. وادی رم اردن شورش های زیادی را به خود دیده که از بزرگترین آنها جنگ جهانی اول است. در جنگ جهانی اول که بین امپراتوری عثمانی و بریتانیا بود، توماس ادوارد لورنس (T E Lawrence)، فرمانده بریتانیایی مجبور شد زمان زیادی را در بیابان وادی رم سپری کند. بعد از اینکه مقامات دولتی کشور اردن به فرهنگ غنی و اهمیت مالی و گردشگری وادی رم پی بردند، به یاری بانک جهانی و پادشاهی اردن این صحرا را به منطقه ای حفاظت شده و گردشگری تبدیل کردند. صحرای وادی رم جزیی از پروژه بنای پارک عقبه (Aqaba marine park) شده است. پارک عقبه، بزرگترین شهر بندری کشور اردن بوده و یک مکان توریستی است که در آن تفریحاتی مانند پارک آبی و ماهیگیری دیده می شوند.

تفریحات دره ماه

به سبب توجه مقامات حاکم بر اردن و بانک جهانی، بیابان وادی رم به وسیع ترین منطقه توریستی در کشور اردن تبدیل شد. این صحرا در سال 1998 میلادی به مکانی کاملا امن بدل شده و در آن تفریحات گوناگونی وجود دارند.

اقامت و کمپ

به دلیل اینکه بیابان وادی رم منطقه ای حفاظت شده است، اجازه داده نمی گردد که در آن ساختمان یا هتلی بسازند. اگر می خواهید شبی را در بیابان وادی رم بگذرانید، باید از چادرهایی که در اختیارتان قرار می گیرند، بهره ببرید، این چادرها در دو سطح معمولی و لوکس هستند که اردنی ها به آن کمپ وحشی می گویند.

بالن سواری

از دیگر تفریحات موجود و جذاب در وادی رم اردن، بالن سواری است. اگر سوار بالن شوید، می توانید وادی رم اردن را از زاویه ای دیگر ببینید، این بالن ها به صورت گروهی بوده و 15 نفر ظرفیت دارند. کوشش شده است که برنامه پاراگالایدر در بین برنامه های تفریحی وادی رم اردن قرار بگیرد. اما، تا به امروز منظم و قطعی برگزار نشده است.

موتور سواری

کرایه کردن یک موتور چهارچرخ و رفتن در دل صحرا یک تجربه هیجان انگیز است. برای وارد نشدن شن و ماسه به دهان و صورت می توانید از کلاه ایمنی بهره ببرید.

ماشین سواری

می توان برای صحرانوردی از جیپ های صحرایی استفاده کرد و به راحتی صحرای وادی رم را گشت.

راه رفتن بر روی شنزارهای داغ

می توانید در صحرای وادی رم بر روی شنزارهای سوزان راه بروید. البته، از صحرای وادی رم نقشه دقیقی برای پیاده روی تهیه نشده است. می توانید از راهنمایان صحرا که از مردم ساکن در همین منطقه هستند، یاری بخواهید یا از کتابخانه و کیوسک های اطلاعاتی نقشه راه را تهیه کنید.

شتر سواری

از دیگر جذابیت ها در بیابان وادی رم، شتر سواری است. شتر سواری در این صحرای گرم تجربه ای جالب بوده که هر گردشگری می تواند آن را بدست آورد.

صخره نوردی

هرساله تعداد زیادی از گردشگران برای صخره نوردی به بیابان وادی رم می آیند. این گردشگران باید از ساعت 2 بعدازظهر تا 12 شب در این منطقه حضور داشته باشند و راهنمایان آنها را به گروه های کوچک تقسیم می نمایند. صخره نوردان باید از قوانین و نکات ایمنی تبعیت نمایند، زیرا خدمات اورژانس در صحرای رم بسیار محدود هستند. این مقررات در سال 2003 برای امنیت و سلامت گردشگران نوشته شده و می توانید این قوانین را در بروشور و کتابخانه های اطراف صحرا پیدا کنید.

کوه بورداح

کوه سنگی بورداح (Jebel Burdah) در صحرای رم نهاده شده است. دو قله کوه به صورت پل سنگی بهم وصل شده اند. صعود از این کوه بین 3 تا 7 ساعت طول می کشد و هر کسی توان بالا رفتن از کوه را ندارد.

کوه ام فروت

کوه سنگی ام فروت کمی پایین تر از کوه بورداح نهاده شده است. صعود از کوه ام فروت بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و معمولا گردشگران را برای کوهنوردی به این منطقه می آورند تا از تجربه کوهنوردی لذت ببرند.

صخره 7 حکمت

صخره هفت رکن حکمت (Seven Pillars of Wisdom) در گوشه ای از این صحرا وجود دارد. عربها صخره هفت رکن را نماد 7 قانون مهم در زندگی می دانند، مانند ترس از خدا، شکرگزاری خداوند، مردمداری، قدردانی زندگی، مشورت با دیگران، نظم و انضباط و مهربانی.

تپه سرخ

تپه های سرخ (Red Sand Dunes) سراشیبی های بسیار تندی دارند. این تپه ها به رنگ های طلایی و سرخ دیده شده و به همین دلیل، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب نموده اند.

تخت سنگ انفاشیه

از دیگر جاذبه های دیدنی صحرای وادی رم، تخت سنگ انفاشیه (The Anfashieh Inscriptions) است. بر روی این تخت سنگ، تصویر کاروانی از شتران نقاشی شد.

خانه لارنس

در صحرای رم بنای قدیمی وجود دارد که به خانه لارنسی ها معروف است، همچنین، یکی از جواهرات صحرا نیز محسوب می گردد. اینکه این بنا متعلق به چه کسانی بود، معین نیست. به گفته بومیان این صحرا، در گذشته از این بنا برای نگهداری اسلحه و مهمات استفاده می شد.

روستای بهار لارنس

در جنوب غربی دره ماه روستای کوچکی به نام توس آب دیده می گردد. درختان میوه هم مانند انجیر در این روستا دیده می شوند. نام این روستا از بنای خانه لارنسی ها گرفته شده است.

دره خز علی

دره خز علی (Khazali Canyon) در گوشه ای دیگر از این صحرا نهاده شد. این دره بسیار زیبا و دیدنی بوده و بر روی سنگ هایش نقاشی هایی از انسان و حیوانات نقش بسته اند.

جشنواره موسیقی

هرشب در صحرای رم برنامه ساز، آواز و موسیقی برپاست. بسیاری از هنرمندان مشهور در این صحرا برنامه اجرا می نمایند.

زندگی در صحرا

زندگی در صحرای رم بسیار طاقت فرساست. مردمان ساکن در این منطقه هزاران سال بوده که با شرایط سخت آب و هوایی جنگیده اند. آنها هیچگاه کشاورزی موفقی نداشته اند و چون در مرز کشور قرار دارند، گاهی شرایط برایشان سخت تر هم می گردد. کشور اردن تاریخی غنی دارد و نام آن در کتاب های کهن آمده است. تقریبا بیشتر مردم این منطقه ریشه در اعراب قبل از اسلام دارند. این مردم کوشش بسیاری نموده اند تا دره ماه را به منطقه ای گردشگری تبدیل نمایند.

غذا در صحرای رم

در ورودی وادی رم چادرهای کوچکی جای گرفته که در آنها غذاهایی مانند نان و پنیر یا غذاهای محلی که بیشتر از گوشت بز هستند، یافت می شوند. اما، گزارش هایی از مسمومیت غذایی با خوردن این غذاها ارائه شده اند. اعراب برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها آنها را در زیر شن و ماسه پنهان می نمایند. اما، باز هم این روش کاملا کارساز نیست. به همین خاطر، می توانید از غذاهای کنسروی یا غذاهای هتل و رستوران های موجود در شهر عقبه بهره ببرید.

پوشش گیاهی در صحرای رم

زمین در این صحرا پوشیده از شن و سنگ های گرانیتی است. از سنگ های گرانیتی برای صخره نوردی هم استفاده می نمایند. تنها بخش گیاهی در این صحرا تپه های خار بوده و درختان این منطقه بعد از مدتی خشک شده اند.

موقعیت مکانی بیابان ماه

این صحرا در جنوب غربی کشور اردن و 58 کیلومتری شمال منطقه عقبه واقع شده است. برای رسیدن به وادی رم راه های گوناگونی وجود دارند. اما، کوتاهترین راه رسیدن به این صحرا، جاده عقبه بوده که یک ساعت طول می کشد تا به صحرا برسید. اما، اگر راه های طولانی تر را ترجیح می دهید، می توانید از جاده پترا بروید. اگر از جاده های اصلی دیگر بروید، 3:30 ساعت زمان می برد. بهترین راه برای رسیدن به صحرای رم استفاده از تورهای گردشگری در نقاط مختلف اردن و امارت متحده عربی است، زیرا وسیله نقلیه مناسبی برای رفت و آمد به این صحرا وجود ندارد.

آدرس: اردن، شهر عقبه، روستای توس آب، صحرای رم (address: jordan Tus ab village> wadi Rum)

نکاتی برای سفر به وادی رم اردن

1- گردشگران باید به شیوه زندگی ساکنان این منطقه احترام بگذارند و قبل از عکس دریافت پوشش مناسب را رعایت نمایند.

2- برپا کردن چادر و کمپ تنها باید توسط تورهای رسمی اجرا شده و از وسایل استاندارد استفاده گردد.

3- رانندگی باید در مسیرهای معین شده قرار گیرند.

4- کوهنوردان باید از وسایل مخصوص کوهنوردی استفاده نمایند تا سنگ و گیاهان خاردار به آنها آسیب وارد ننمایند.

5- موسیقی هایی که پخش می شوند، باید با صدای مناسب باشند تا باعث آزار دیگر بازدیدنمایندگان نشوند.

6- گردشگران و بازدیدنمایندگان نباید حیوانی را شکار نمایند یا گیاهی را از بین ببرند.

7- همه باید نظافت و پاکیزگی را رعایت نمایند و اگر زباله ای قابل خارج کردن از بیابان نیست، در زیر شن دفن نمایند.

هزینه

برای گردش در وادی رم می توانید از تور بهره ببرید زیرا، با پرداخت هزینه تور از دیگر امکانات صحرا و کمپ ها بهره خواهید برد. خوب است بدانید که هزینه های تور صرف جوامع عقب افتاده اردن و ساکنان این صحرا می گردد. همچنین، هزینه تور 451.000 تومان برآورد شده است. اما، به آژانس و فردی هم که تور را از او خریداری می کنید، بستگی دارد. ریز هزینه ها به توضیح زیر هستند: 5 دینار برای گردشگران بین المللی، 1 دینار برای اردنی ها، 0.5 دینار برای دانش آموزان و برای بچه ها زیر 12 سال رایگان.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9367

به "وادی رم اردن؛ بیابانی سوزان و درخشان با رازهایی عظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وادی رم اردن؛ بیابانی سوزان و درخشان با رازهایی عظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید