ونزوئلا: فعال کردن پیمان نظامی علیه کاراکاس، شرم آور است

به گزارش راه ساری، وزیر خارجه ونزوئلا تأکید کرد که اقدام واشنگتن در فعال کردن پیمان نظامی کشورهای قاره آمریکا با هدف فراهم آوردن زمینه برای مداخله نظامی علیه کاراکاس، شرم آور آست.

ونزوئلا: فعال کردن پیمان نظامی علیه کاراکاس، شرم آور است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا، اقدام اخیر واشنگتن در فعال کردن پیمان نظامی کشورهای قاره آمریکا را میراث شرم آور استعمارگری نو در آمریکای لاتین توصیف کرد.

واشنگتن در ادامه کوشش های خود برای خلع نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و در حمایت از مخالفان ونزوئلا، به یک پیمان دفاعی دوجانبه مربوط به دوران جنگ سرد استناد کرد، به امید آنکه زمینه برای مداخله نظامی واشنگتن در این کشور آمریکای لاتین فراهم گردد. (جزئیات بیشتر)

بنا به گزارش شبکه روسی راشاتودی، آریزا توضیح داد که تیار در دوران جنگ سرد به دلایل ایدئولوژیکی برای مشروعیت بخشیدن به مداخله نظامی در آمریکای لاتین نگارش و تهیه شد تا فقط جنگ بریتانیا علیه آرژانتین بر سر موضوع جزایر فالکلند نادیده گرفته گردد.

این مقام دولتی ونزوئلا به کارگیری این ابزار مفتضح امپریال را محکوم و تأکید کرد که ونزوئلا به شدت، ادعای این گروه کوچک از کشورهایی را رد می نماید که وحدت ونزئلا و تمامی این قاره را تهدید می نمایند.

وی ادامه داد: دردآور است که کشورهایی که مورد حمله ارتش آمریکا قرار گرفته اند و روستاهای آنها به وسیله پیمان تیار به غارت درآمد، امروز همان جنایت را علیه یک کشور برادر مورد تأیید قرار می دهند.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) با استناد کردن به پیمان مساعدت دوجانبه کشورهای آمریکایی (تیار) با 10 کشور آمریکای لاتین و خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، در بیانیه ای مدعی شد که مادورو نه تنها تهدیدی برای مردم ونزوئلا است، بلکه اقدامات وی، صلح و امنیت کشورهای همسایه را نیز تهدید می نماید.

تیار، یک توافقنامه دفاع نظامی دوجانبه است که زمینه را برای مداخله خارجی فراهم می نماید و بر روی ادعاهای پیشین دولت ترامپ مبنی بر عدم تمایل آمریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلا خط بطلان می کشد.

طبق این گزارش، در حالیکه کارلوس تروجیلو نماینده آمریکا در سازمان کشورهای آمریکایی اصرار دارد که تیار با هدف تقاضا برای استفاده از نیروی نظامی فعال نشده است بلکه این پیمان به دنبال یک چارچوب قانونی است، اما دولت خودخوانده گوایدو از همان شروع به کار، خارج از قلمرو قانونی و حقوقی عمل نموده است.

دولت ترامپ در ماه ژانویه امسال میلادی، خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناخت و از آن پس تمامی کوشش خود را برای اعمال فشار به دولت مادورو که چند ماه قبل از آن با آراء مردم به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده بود، به کار گرفت تا او را از قدرت خلع کند.

پامپئو در بیانیه خود توضیح داد: ما از مذاکرات سطح عالی بیشتر با دیگر شرکای خود در تیار استقبال می کنیم تا گردهم آییم و با یکدیگر به وسیله گزینه های چندجانبه اقتصادی و سیاسی به مسئله بحران مهم در ونزوئلا و اطراف مرز این کشور رسیدگی کنیم.

علیرغم اقدامات آمریکا و بعضی از همپیمانان این کشور در به رسمیت شناختن گوایدو بعنوان رئیس جمهور ونزوئلا، کشورهایی همچون چین، روسیه، ترکیه و ایران و شمار دیگری از کشورها، همچنان مادورو را بعنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می شناسند.

مادورو، گوایدو را بعنوان دست نشانده آمریکا می داند و واشنگتن را به سازماندهی کودتای نافرجام ونزوئلا و تأمین اقتصادی مخالفان دولت این کشور متهم می نماید.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5588

به "ونزوئلا: فعال کردن پیمان نظامی علیه کاراکاس، شرم آور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونزوئلا: فعال کردن پیمان نظامی علیه کاراکاس، شرم آور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید