پروژه موزه روستایی گلستان به پایان نمی رسد

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمود طالقانی گفت: در سفرهای استانی دولت های نهم و دهم برای تعدادی از استان ها ایجاد این نوع موزه تصویب شد که متاسفانه هیچیک از آنها حتی به مرحله مطالعات مقدماتی هم نرسید.

پروژه موزه روستایی گلستان به پایان نمی رسد

بنیانگذار موزه روستایی گیلان اضافه کرد: در دولت یازدهم مطالعات ایجاد موزه میراث روستایی حوزه فرهنکی- معماری شرق دریای مازندران (گلستان) به سفارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پشتیبانی مهندس سید محمد بهشتی توسط پژوهشکده تحقیقات کار بردی فرهنگ ایرانی دانشگاه تهران به خاتمه رسید.

طالقانی تأکید کرد :در مراسمی رسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و جمع دیگری از مسئولان کشوری و استانی در 13مرداد سالجاری عملیات اجرایی آن اعلام شد که با وجود این و به رغم تخصیص بودجه یک میلیارد تومانی برای سال 94 تا به امروز هیچ اقدام عملی برای اجرای این پروژه انجام نشده است .میدوارم خاتمه با دخالت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موانع و مسائل اداری که بعضا غیر واقعی و مصنوعی هستند از سر راه اجرای این پروژه برداشته گردد زیرا در غیر این صورت این پروژه هیچگاه به خاتمه نخواهد رسید.

بنیانگذار موزه روستایی گیلان در زمینه دلیل و چگونگی ایجاد این موزه و باتاکید بر ضرورت ایجاد این نوع موزه ها گفت: پس از فاجعه زمین لرزه رودبار در خرداد 1369 برای نخستین بار در کشور مجموعه تحقیقاتی با هدف شناسایی اثرات مالی - اجتماعی و فرهنکی ناشی از زمین لرزه انجام گرفت. نتایج این پژوهش ها نشان داد که زیر ساختهای فرهنگی، اجتماعی و مالی مناطق روستایی همانند مناطق شهری کشور از همان دهه ها اول قرن بیستم به بهانه پیشرفت و خروج از عقب افتادگی به شدت آسیب دیده یا تخریب شدند. فاجعه های طبیعی مانند زمین لرزه، سیل، طوفان و... تنها در یک مقطع و مکان خاص این تخریب ها را تشدید کردند .

طالقانی اضافه کرد: تجارب گذشته در داخل و خارج از کشور بیانگر این واقعیت است که حفظ و صیانت از میراث فرهنگی در مناطق روستایی در زادگاه اصلی خودش عملا غیر ممکن است. لذا ایده ایجاد نخستین موزه روستایی کشور در پارک جنگلی سراوان شکل گرفت تا بتواند در محیطی جذاب به معرفی میراث فرهنگ روستایی گیلان بپردازد .

او با اشاره به آغاز کار نخستین کارگاه با وقفه ای طولانی در اردیبهشت 1384 گفت:در سال 1385اولین روستای مربوط به حوزه فرهنگی- معماری جلکه شرق گیلان به بهره برداری رسید و از آن به بعد هر سال یک روستا ساخته شد.

طالقانی، موزه میراث روستایی گیلان را در نوع خودنخستین در ایران دانست که در پارک جنگلی سراوان در 17 کیلو متری رشت- قزوین، کمربندی سراوان- فومن واقع شده است.

وی با اشاره به وجود 9حوزه فرهنگی - معماری شناسایی شده در گیلان توضیح داد که برای هر یک از این حوزه ها در محل موزه محوطه ای در نظر گرفته شده است که علاوه بر تنوع معماری- فرهنگی، شیوه زندگی سنتی گذشته نزدیک در روستاهای استان گیلان به نمایش گذاشته شده است.

طالقانی با اشاره به استقرار این موزه در 45هکتار اضافه کرد: تا کنون 7روستا در این موزه به بهره برداری رسیده و 2 روستا در دست ساخت است.

وی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک محلی، معرفی غذاهای سنتی، اجرای موسیقی محلی، بازی های و نمایش های سنتی و ...را از جمله فعالیت های این موزه برشمرد. با راه اندازی این پروزه بیش از 120 فرصت شغلی ایجاد شده بود که متاسفانه بیش از نیمی از آن در دولت دهم تعدیل شد.

طالقانی درادامه از راه اندازی سایت معماری چوب ملل در آینده نزدیک در موزه روستایی گیلان اطلاع داد و گفت: در کوشش هستیم نمونه ای از معماری چوب را از تمامی نقاط جهان جمع آوری نموده و در سایت موزه به نمایش بگذاریم تا بازدید کنندگان امکان مقایسه انواع معماری چوب ملل را داشته باشند.

بنیانگذار موزه روستایی گیلان درخاتمه ایجاد این نوع موزه ها را در همه حوزه های فرهنگی کشور برای برون رفت از بحران فرهنگی بویژه برای بچه ها، نوجوانان و جوانان امری ضروری و لازم گفت .

asemaneto.ir: با ما سفر را تجربه کنید

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8345

به "پروژه موزه روستایی گلستان به پایان نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه موزه روستایی گلستان به پایان نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید