چرایی اُفت وخیزهای شاخص کل در بازار سرمایه

به گزارش راه ساری، تهران (پانا) - افت وخیزهای شاخص بورس در هفته گذشته نیز ادامه داشت به گونه ای که در مجموع بازار سرمایه با افت همراه بود، به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه بحث مذاکرات هسته ای بیشترین تاثیر را بر بازارها از جمله بورس در پی دارد. اخبار مذاکرات بر روی انتظارات تورمی، هیجانات قیمتی و کنترل تورم تاثیرگذار است. می توان به منابع بلوکه شده در سایر کشورها دسترسی داشت و به صورت آزادانه نفت کشور را به سایر کشورها فروخت اما این شرایط به نتیجه مذاکرات وصل شده است.

چرایی اُفت وخیزهای شاخص کل در بازار سرمایه

بازار سهام هفته گذشته را با افت 4 درصدی در شاخص کل پشت سر گذاشت. در حالی که چهارشنبه با کاهش فشار فروش بازار کمی سبز شد. فرایند نزولی در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. آنالیز معاملات بازار بورس در هفته ای که گذشت نشان می دهد که شاخص کل این بازار دوباره عقب گرد کرد و به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد بازگشت.

آنالیز معاملات بازار سهام حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار 16.60 درصد افزایش داشته و از 170 هزار و 99 میلیارد ریال در هفته گذشته به 198هزار و 333 میلیارد ریال در هفته جاری رسیده است.

اخبار منتشرشده از فرایند پیگیری مذاکرات بر افت و رشد شاخص تاثیر می گذارد. اخبار مناسب مذاکرات بر بازار واکنش های مثبت به همراه داشته و نوسا ن های روزهای اخیر به علت مذاکرات سیاسی است

حجم کل معاملات در این بازار نیز 25.78 درصد افزایش داشته و توانسته از 25 هزار و 747 میلیون سهم در هفته گذشته به 32 هزار و 385 میلیون سهم در هفته جاری برسد.

سهامداران خرد اعتماد خود را نسبت به ناظر بازار و بازارگردان از دست داده اند

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه ادامه دار نبودن شرایط مثبت و تمایل سهامداران خرد به خروج از بازار نشان از عدم اعتماد سهامداران به این بازار است. سهامداران خرد اعتماد خود را نسبت به بازار، ناظر بازار و بازارگردان از دست داده اند. دولتمردان نیز که مقرر بود از زمان شروع به کار دولت نو، برای بهبود شرایط کوشش نمایند، اقدام خاصی برای احیای این بازار نکردند و در نهایت شرایط سخت تری به سهامداران تحمیل شد.

حجت الله فرزانی، کارشناس اموربانکی و مالی در گفت وگو با پانا درباره شرایط بازار بورس مطرح کرد: فضای بازار سرمایه متاثر از عوامل متعددی است. یکی از این عوامل فضای مالی و شرایط مالی موجود است. اکنون در نیمه دوم سال کسری بودجه و فشارهای بودجه ای بر بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و فشار انتشار اوراق بدهی نیز بر این بازار تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: وزارت امور مالی و دارایی اعلام نموده است که از روش های غیرتورم زا در کوشش است تا کسری بودجه را جبران کند به همین علت در پی انتشار اوراق بدهی شامل اوراق و اسناد خزانه هستند که می تواند نقدینگی در بازار سرمایه را هضم کند. در این میان عده ای سهام خود را می فروشند تا این اوراق را خریداری نمایند و این شرایط موجب ایجاد صف فروش می گردد.

تعداد بازیگران بازار کم شده و حجم معاملات نیز نسبت به آمارهای سال گذشته کاهش یافته است و افرادی که پولشان در بورس بلوکه شده است، موجب شده تا نقدشوندگی سهام دچار اختلال گردد و کسانی که نیازمند پول خود هستند سهام را با قیمت های پایین تر به فروش می رسانند

فرزانی گفت: در کنار این موارد، بحث مذاکرات هسته ای بیشترین تاثیر را بر بازارها از جمله بورس در پی دارد. اخبار مذاکرات بر روی انتظارات تورمی، هیجانات قیمتی و کنترل تورم تاثیرگذار است. می توان به منابع بلوکه شده در سایر کشورها دسترسی داشت و به صورت آزادانه نفت کشور را به سایر کشورها فروخت اما این شرایط به نتیجه مذاکرات وصل شده است.

وی اضافه کرد: اخبار منتشرشده از فرایند پیگیری مذاکرات بر افت و رشد شاخص تاثیر می گذارد. اخبار مناسب مذاکرات بر بازار واکنش های مثبت به همراه داشته و نوسا ن های روزهای اخیر به علت مذاکرات سیاسی است.

فرزانی با بیان اینکه فرایند کلی بازار سرمایه از سال گذشته قابل آنالیز است، گفت: پس از اطلاع رسانی های عمومی مردم تشویق به حضور در این بازار شدند اماعرضه های ناکافی موجب شد تا سهم پول و ارزش سهام افزایش یابد اما عرضه به میزان تقاضا نبود.

اعتماد مردم به علت ریزش های متعدد بورس از بین رفته است

کارشناس امور بانکی و بیمه ای مطرح کرد: قیمت ها در بازار به صورت غیرواقعی رشد کرد و رشد غیرواقعی قیمت سهام موجب شد ارزش بعضی از سهام متناسب با بنیاد سهام نباشد اما اکنون و پس از افت های مکرر قیمت های کنونی به قیمت های واقعی نزدیک شده است . البته در یک سال گذشته به طور متعدد شاهد ریزش بازار بودیم و این شرایط موجب شده است تا اعتماد مردم به بازار از بین برود.

وی گفت: تعداد بازیگران بازار کم شده و حجم معاملات نیز نسبت به آمارهای سال گذشته کاهش یافته است و افرادی که پولشان در بورس بلوکه شده است، موجب شده تا نقدشوندگی سهام دچار اختلال گردد و کسانی که نیازمند پول خود هستند سهام را با قیمت های پایین تر به فروش می رسانند.

فرزانی توضیح داد: ایجاد صف های منفی موجب حال و روز کنونی بورس شده است و فرایندی که اکنون در بازا ر وجود دارد مناسب نیست و فرایند ادامه دار این بازار نیز به اینگونه است که بازار به مسائل کشور و اخبار نگاه می نماید. با توجه به ریسکی که وجود دارد و ممکن است با افزایش تحریم، قیمت سهام این شرکت ها باز هم کاهش داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14456

به "چرایی اُفت وخیزهای شاخص کل در بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی اُفت وخیزهای شاخص کل در بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید