نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت دلالان است

به گزارش راه ساری، سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: ما هرسال شاهد فراوری بیشتر و ارتقای سطح کیفی در زعفران هستیم اما متأسفانه در کنار این نظام تقریباً کارآمد، نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت واسطه ها و دلالان است.

نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت دلالان است

به گزارش خبرنگاران، اکبر میرزاپور در میزگرد تخصصی آنالیز بازار زعفران ایران در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی مشهد در محل سالن همایش نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: بورس کالای ایران از سال 96 پا به عرصه بازرگانی زعفران گذاشته است. خوشبختانه ما در نظام فراوری زعفران، شاهد نظامی کارآمد و قوی هستیم.

وی اضافه نمود: ما هرسال شاهد فراوری بیشتر و ارتقای سطح کیفی در زعفران هستیم اما متأسفانه در کنار این نظام تقریباً کارآمد، نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت واسطه ها و دلالان است.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اعلام کرد: مجموعه جهاد کشاورزی و تصمیم گیران این حوزه برای برطرف مسائل موجود، بازرگانی زعفران را در بستری جدید به نام بورس ارائه دادند و اولین تجربه آن با اجرای سیاست حمایتی در سال گذشته شکل گرفت. در امسال نیز شاهد تکمیل این زنجیره هستیم.

میرزاپور در مورد سازوکار بورس تهران در این رابطه، توضیح داد: کاری که بورس در حوزه زعفران انجام داد، شامل راه اندازی یک سری ابزار است. اولین و مهمترین ابزاری که راه اندازی شده، ابزار گواهی سپرده کالا بوده که در این گواهی یک انبار پذیرش می گردد. این انبارها بر اساس استاندار ملی که بورس آن را صادر نموده، در ازای دریافت محصول از کشاورز، قبضی را برای آنان صادر می نمایند.

وی افزود: این قبض تبدیل به یک سپرده بهادار تحت عنوان گواهی سپرده کالا می گردد. این گواهی از کارنمودهای برگه اوراق بهادار و از توانایی فروش آنلاین در بازار بورس برخوردار است.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران مطرح کرد: امکان تأمین اقتصادی این گواهی نیز توسط شبکه بانکی وجود دارد، یعنی بانک به پشتوانه این اوراق بهادار تسهیلاتی را نسبت به ارزش کالا در نظر می گیرد، علاوه بر این برای این اوراق یک بازار پیوسته و دائمی ایجاد خواهد شد.

میرزاپور در مورد ابزار دیگر موجود در بورس، گفت: ابزار بعدی مشتقه یا ابزار قراردادهای آینده است. این ابزارهای به ظاهر پیچیده کارکرد بسیار ساده ای برای کشاورزان دارند. ابزار آینده زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که کشاورز هنوز محصول خود را برداشت ننموده و می تواند قبل از برداشت، محصول خود را به فروش برساند.

وی ادامه داد: ابزار دیگری که به زودی راه اندازی خواهد شد، قرارداد اختیار معامله زعفران بوده، بدین معنی که کشاورز در آینده این حق را دارد که زعفران را با قیمت تعیین به فروش برساند و می تواند از حق خود استفاده کند یا نکند.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران مطرح کرد: ابزار تکمیلی برای این کار، صندوق دارایی یا ذخیره بوده که وظیفه آن جمع آوری نقدینگی و پمپاژ آن به بازار زعفران است. این صندوق در حال تصویب در سازمان بورس است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

میرزاپور در مورد ظرفیت انبارها، تشریح کرد: استقبال کشاورزان از انبارها بسیار زیاد است و در حال حاضر دو انبار وجود دارد که سیستم نوبت دهی در آن راه اندازی شده و گاهی نوبت های یک ماهه به کشاورزان داده می گردد.

وی افزود: در حال حاضر بورس کالا در حال شناسایی و پذیرش انبار جدید و افزایش ظرفیت انبارهای موجود است. پاشنه آشیل طرح این بوده که در مدت زمان قرار دریافت انبار در پذیرش بورس، باید دارای استاندارد مناسب در تحویل و نگهداری باشد، بنابراین اولین انتظار بورس از انبار این است که تضمین مناسبی را به بورس ارائه دهد.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران مطرح کرد: اگر ما بخواهیم بر اساس استاندارهای موجود در سایر کالاهای دیگر از انبارها ضمانت بانکی اخذ کنیم، به اندازه 100 درصد ظرفیت انبار باید ضمانت اخذ گردد، یعنی یک تن ظرفیت، 12 میلیارد تومان ضمانت بانکی به ما تحویل دهد که این امر ناممکن است.

میرزاپور در مورد تضمین بانکی مورد احتیاج برای پذیرش انبار، گفت: تضمین بانکی که برای این انبارها در نظر گرفته شده، 20 درصد است اما هر فردی که ضمانت نامه 20 درصدی را به بورس ارائه دهد، مورد صلاحدید قرار نخواهد گرفت، بلکه باید انبار صلاحیت لازم و پذیرش عمومی را دارا باشد.

وی در مورد سازوکار کنترلی بورس، اضافه نمود: سازوکار بورس، اعتماد، تضمین و نظارت است که به صورت منظم بازرسی هایی صورت می گیرد.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1325

به "نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت دلالان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام بازرگانی حاکم بر زعفران، سنتی و مبتنی بر فعالیت دلالان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید