چطور در استارتاپ های ایرانی سرمایه گذاری کنیم! چرا بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنیم!
به گزارش راه ساری، سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی این روزها به یکی از رایج ترین راه های کسب و درآمد تبدیل شده است؛ اما در این مورد میلیون ها سوال ذهن سرمایه گذاران را پر نموده که چطور باید این کار را آغاز نمایند و چه استارتاپی بیشتر ارزش سرمایه گذاری دارد.

فهرست مطالب
- چرا بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنیم!
- مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در استارتاپ!
- چطور باید استارتاپ مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم!
- از قلم نیاندازید!
همه ما داستان های زیادی در خصوص استارتاپ ها و سرمایه گذاری در این شرکت های نوپا شنیده ایم. افرادی با ایده های نو و خلاقانه و که قصد به وجود آوردن تغییر بزرگی را دارند و برای تامین هزینه هایی که در راستاشان قرار گرفته است، به دنبال افرادی برای سرمایه گذاری می گردند و در این میان سرمایه گذارانی نیز هستند که به دنبال ایده هایی ناب تر، برای سهیم شدن در سودی بیشتر هستند.
چه شما به دنبال سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی باشید و چه خودتان یک فرد با ایده های نو باشید که به تازگی استارتاپ خودش را راه اندازی نموده، باید بدانید که به منظور سهیم شدن در کار و ایده ای نو همواره راهکارها و قوانینی در جهت احتیاط وجود دارد که باید قبل از هر اقدامی در خصوص آن به خوبی بدانید.
سرمایه گذاری استارتاپ ایران، شاید یکی از پر ریسک ترین انواع سرمایه گذاری محسوب گردد، چالشی منحصر به فرد با ریسک بالا که نه شما و نه خود دارنده ایده نمی داند قرار است چه اتفاقی بیفتد، تنها با اتکا به یک ایده و چند دستورالعمل قرار است که برای رسیدن به پیروزی و پیروزیت در آغازی نو شریک شوید.
اگر تجربه سرمایه گذاری در یک استارتاپ را داشته باشید حتما بیشتر با راهکارها و ریسک هایی که بر سر راهتان قرار گرفته آشنایی دارید و اگر اولین بار است که این کار را می کنید، بهتر است کمی بیشتر روی این کار تمرکز و برنامه ریزی داشته باشید.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با با مهم ترین نکاتی که سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید بدانند و همچنین راهکارهایی برای هوشیارانه عمل کردن در سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی بیشتر آشنا شوید.
چرا بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنیم!
سرمایه گذاری در استارتاپ ایرانی این روزها به یکی از رایج ترین راه های کسب و درآمد تبدیل شده است؛ اما در این مورد میلیون ها سوال ذهن سرمایه گذاران را پر نموده که چطور باید این کار را آغاز نمایند و چه استارتاپی بیشتر ارزش سرمایه گذاری دارد.
تصور کنید که تنها یک سهام کوچک در شرکت هایی مثل آمازون، دل، اپل یا مایکروسافت داشتید، آنوقت زندگیتان الان چگونه بود؟ زمانی را تصور کنید که این شرکت ها هنوز به شرایط امروز نرسیده بودند و تنها در حد یک ایده برای آغاز کار بودند.
افرادی که آینده ای درخشان در انتظارشان بود ولی هنوز نه معروف بودند و نه پیروز! اگر فردی مثل شما قبل از اینکه این شرکت ها به پیروزیت می رسیدند همه دارایی اش را در این شرکت ها سرمایه گذاری می کرد، امروز تبدیل به یکی از ثروتمندترین انسان های روی زمین شده بود و از طرفی نیز امکان داشت تا هر یک از این شرکت ها در وسط کار با شکست روبرو گردد و همه سرمایه شما برای همواره از بین برود.
ریسکی که می تواند زندگی شما را تغییر دهد و شما را به پولدارترین فرد جهان و یا فرد مال باخته ای که مقدار زیادی سرمایه اش را از دست داده تبدیل کند.
برای همین است که سرمایه گذاران باید در انتخاب استارتاپی که قرار است روی آن متمرکز شوند، دقت زیادی نمایند، آینده آن را روشن ببینند و البته همه ریسک هایی که بر سر راهشان قرار گرفته است را نیز بپذیرند.
مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در استارتاپ!
معمولا همه سرمایه گذاران استارتاپ های ایرانی و خارجی به دلایل مشخصی این کار را انجام می دهند که عبارتند از:
- استارتاپ موضوعی جذاب و خلاقانه دارد که دغدغه بسیاری از مردم جامعه است.
- می خواهند با سرمایه گذاری در استارتاپ میزان سرمایه خود را چندین برابر نمایند.
- استارتاپ راه حلی نو، برای مسائل ارائه داده است که می تواند روش زندگی مردم را تغییر دهد.
چطور باید استارتاپ مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم!
- اولین قدم برای سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی این است که قبل از هر اقدامی بازار را برای این استارتاپ تحلیل کنید و ببینید که اصلا مردم جامعه و مخاطبین شما آماده پذیرش این ایده هستند و حاضرند برای آن هزینه نمایند یا خیر.
موانعی که بر سر راهتان وجود دارد را به خوبی آنالیز کنید و رقبای کار خود را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که چه میزان هزینه، برای فراوری و ارائه خدمات و چه میزان هزینه به بازاریابی تعلق دارد.
از قلم نیاندازید که همواره نو بودن ایده دلیل بر پیروزیت آن نیست و ممکن است ایده شما مورد استقبال مردم قرار نگیرد و با شکست روبرو گردد و پس قبل از هر کاری بازاری که با آن روبرو هستید را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.
- دومین موردی که سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید به آن توجه داشته باشند این است که باید ببینید که این استارتاپ چه وجه تمایزی با سایر رقبای خودش دارد و چقدر خلاقانه و نوآورانه است.
قرار است با این استارتاپ کدام مشکل مردم حل گردد و این موضوع چقدر می تواند برای جامعه مورد پذیرش و جذاب باشد، برای این استارتاپ چه مدل کسب و کاری تهیه شده و سرمایه برای پیشبرد این ایده چقدر اهمیت دارد.
- سومین مورد در سرمایه گذاری استارتاپ ایران این است که ببینید تیم استارتاپی که در نظر دارید، چقدر منسجم و مشتری محور است. در برابر بازخوردها چگونه عمل می نماید و برای رسیدن به پیروزیت حاضر است چه اصلاحات و تغییراتی را در کار خود بپذیرد.
اینکه چه استراتژی هایی را در پیش گرفته و چقدر حاضر است اشکالات کارش را حل نماید و به سوی بهتر شدن حرکت کند. سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید به میزان متخصص بودن اعضای تیم استارتاپی اهمیت دهند و توجه نمایند که چه تخصص هایی در این تیم وجود دارد و چه مهارت های مکملی به عنوان نیروی انسانی باید به تیم استارتاپ اضافه شوند.
- نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران درست از همان جایی جدی می گردد که جرقه ای در وجودشان ایجاد می گردد و با همه وجود حس می نمایند که این تیم با این خصوصیات آنقدر کامل است که جز سرمایه چیزی کم ندارد. حس ششم سرمایه گذاران استارتاپ های ایرانی ناگهان برافروخته می گردد و حسی مشترک با ایده استارتاپی پیدا می نماید و در می یابد که این فرد با ایده ای که دارد مورد اعتماد است و ارزش سرمایه گذاری را دارد.
در این میان حتما میزان مهارت و تسلط تیم استارتاپی و همچنین نوع ارتباط و شخصیت این افراد نیز می تواند روی ارتباط آنها با سرمایه گذار تاثیر بگذارد و در حقیقت این یکی از اصول اولیه برای همکاری و سهیم شدن استارتاپ با سرمایه گذار است.
- سرمایه گذاران استارتاپ های ایران نباید فراموش نمایند که هر نوع سرمایه گذاری مثل خرید ملک و ماشین هم صد در صد با ریسک هایی همراه است و از این رو استارتاپ ها نیز به عنوان یکی از موقعیت های سرمایه گذاری که امروزه بیشتر از پیش نیز مورد استقبال قرار می گیرند باید همه ریسک ها و خطراتی که دارند قبول شوند.
باید این موضوع را نیز پذیرفت که سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی در دراز مدت و از 4 تا 10 سال بعد سوددهی خود را آغاز می نماید و اگر با در نظر دریافت همه جوانب باشد می تواند میزان سرمایه شما را را در کاری پیروز به جریان بیندازد که سود آن از مقدار سرمایه اولیه شما نیز بسیار بیشتر است.
از طرف دیگر بعضی ایده ها نیز بازدهی زودتری دارند و سرمایه گذاری استارتاپ ایران روی آنها سریع تر انجام می گردد و برای انتخاب این نوع استارتاپ ها باید سریع تر اقدام کنید و به اصطلاح تا تنور داغ است و سرمایه گذار دیگری روی آن هزینه ننموده دستی بجنبانید!
- برای سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی باید به دنبال ایده هایی باشید که خودتان نیز از شنیدن آن ایده به وجد می آیید و آن را می پذیرید، معمولا اگر ایده استارتاپی بیشتر طبق سلیقه و افکار سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باشد، راحت تر می توانند در آن سهیم باشند و معمولا به پیروزیت بیشتری دست پیدا می نمایند.
به علاوه شما باید ایده ها و استارتاپ هایی را حمایت کنید که در خصوص حوزه کاری آن اطلاعات دارید و با اصطلاحات و نکات کار در آن آشنا هستید و اینگونه سرمایه گذاری استارتاپ ایران نیز به راستا درست تری راهنمایی خواهد شد.
- نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران معمولا در بیشتر مواقع چندین برابر شدن میزان سرمایه شان است و گاهی فراموش می نمایند تا به نکات مهم تری مثل تیم استارتاپی، بازار کار و مخاطبین و تخصص خودشان فکر نمایند که البته اینگونه راستا رسیدن به پیروزیت نیز ناهموارتر خواهد شد.
در واقع هدف از سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی در درجه اول یاری به ایجاد کسب وکاری نو برای رسیدن به سرمایه بیشتر است که باید در کنار سایر عوامل وابسته در نظر گرفته گردد.
- سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید در هنگام قرارداد بستن توجه نمایند که بیشتر از حد انتظار سهیم شدن در استارتاپ را نداشته باشند و گمان ننمایند با سرمایه گذاری می توانند ایده را به طور کامل از آن خود نمایند، معمولا سرمایه گذاری در استارتاپ های ایرانی و درصد سهیم شدن با استارتاپ ها قوانینی دارد که باید با توجه به حقوق سرمایه گذار و تیم استارتاپی انجام گردد.
- تیم های استارتاپی و سرمایه گذاران استارتاپ های ایران باید بدانند که سهیم شدن معمولا برای نفع بردن است هم استارتاپ برای اینکه از مزایای اقتصادی سرمایه دار برخوردار گردد و هم سرمایه گذار برای برخورداری از سود حاصل از ایده تصمیم به همکاری می گیرند و به همین منطور باید قبل از هر اقدامی در خصوص میزان سهم و سود و مسائل اقتصادی و همچنین مقدار هزینه ها با هم به تفاهم برسند. در بسیاری موارد نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران تنها در نظر دریافت مقدار سود و منفعت سرمایه خودشان است که در این صورت معمولا به راحتی با هیچ استارتاپی به تفاهم نمی رسند.
از قلم نیاندازید!
همه ایده ها ارزش سرمایه گذاری ندارند و نقشه سرمایه گذاران استارتاپ های ایران در بسیاری از مواقع هیچگاه به نفع استارتاپ ها نخواهد بود، بنابراین بهتر است هم استارتاپ و هم سرمایه گذار در انتخاب افرادی که قرار است به نوعی با آنها همکاری نمایند، دقت بیشتری نمایند و همه جوانب و نکات ذکر شده در این مقاله را نیز برای رسیدن به پیروزیت طی نمایند.
منبع: مجله شنبه