چند نکته درباره فعال سازی رمز پویا؛ یک رمز و چند برنامه

به گزارش راه ساری، احتمالاً در یک ماه گذشته هنگام خرید یا پرداخت های اینترنتی در صفحه موردنظر به یک پیام ثابت برخورد نموده اید که به شما هشدار داده است که فقط تا سرانجام دی ماه فرصت دارید که رمز دوم یک بارمصرف خود یا همان رمز پویا را فعال کنید و بعدازاین تاریخ بدون داشتن رمز یک بارمصرف قادر به پرداخت های اینترنتی نیستید. اما داستان این رمز و کارایی آن چیست؟

چند نکته درباره فعال سازی رمز پویا؛ یک رمز و چند برنامه

1- رمز پویا که معادل انگلیسی آن OTP است، رمز اول یا دوم کارت است که در هر زمان و به درخواست صاحب کارت از طریق بانک صادرشده و در یک زمان کوتاه (60 ثانیه) باطل می گردد. در حقیقت شما مدت زمان بسیار کوتاهی را در اختیاردارید تا از رمز خود بهره ببرید و با انجام یک تراکنش یا برداشت اینترنتی رمز باطل و بی استفاده می گردد. اما چرا رمز پویا تبدیل به یک باید شد؟

2- شهریورماه سال گذشته بود که کم کم زمزمه استفاده از رمز پویا و بخشنامه اجباری شدن استفاده از آن توسط بانک مرکزی اعلام شد. اما به دلیل اینکه فراهم کردن شرایط اجرایی شدن آن در آن موقع مقدور نبود، اجرایی شدن این طرح به خرداد امسال و درنهایت به خاتمه دی ماه امسال محول شد. در این میان در طول یک ماه گذشته بانک ها به شیوه های مختلف به کاربران خود اطلاع داده اند که برای فعال سازی رمز پویای خود اقدام نمایند.

3- طی بخشنامه ای که سوی بانک مرکزی به بانک ها و مؤسسات اعتباری اعلام شده است، بانک ها ملزم به فراهم کردن زیرساخت های ارائه رمز پویا به کاربران خود شده اند. همچنین ازآنجایی که پیش ازاین هیچ نهادی مسئولیت جبران خسارت آسیب دیدگان این جرائم را بر عهده نمی گرفت، بانک مرکزی با این بخشنامه اظهار داشت که مسئول مستقیم جبران خسارت های اقتصادی قربانیان برداشت های غیرمجاز، خود بانک ها و مؤسسات اعتباری هستند. در حقیقت این بانک ها هستند که موظف به مراقبت از دارایی مشتریان خود و تأمین امنیت شبکه بانکی هستند. اما چرا امنیت شبکه بانکی تا این حد مهم است؟

4- ایرانی ها در سال 96، 138 هزار میلیارد تومان تراکنش اینترنتی داشته اند. همچنین شبکه بانکی ایران بیش از 34 میلیون و 614 کارت بانکی صادر نموده است. با نگاهی به این ارقام می توان لزوم افزایش هرچه بیشتر امنیت شبکه بانکی کشور را درک کرد.

5- در همین زمینه تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران به تازگی اعلام نموده است که 60 درصد از جرائم سایبری در ایران مربوط به برداشت های غیرمجاز اینترنتی یا همان فیشینگ است و برداشت ها رقمی بین 1 تا 100 میلیون تومان بوده اند. کاظمی همچنین اعلام نموده که میزان جرائم فیشینگ حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم افزایش پیدانموده است. او همچنین گفته است که در صورت اجرایی و فراگیر شدن رمز یک بارمصرف جرائم مربوط به برداشت های غیرمجاز به صفر می رسد.

امنیت در ازای نصب چند برنامه!

در نظام بانکی سایر کشورهای جهان دریافت این رمزها، تفاوت هایی با شیوه های دریافت رمز دوم یک بارمصرف در ایران دارد. در کشورهای دیگر افراد معمولاً از 3 شیوه می توانند رمز دوم یک بارمصرف خود را دریافت نمایند. رایج ترین شیوه پیامک است. شیوه دوم تماس تلفنی است و شیوه سوم ایمیل. اما در سیستم بانکی ایران یکی اصلی ترین راه های دریافت رمز یک بارمصرف نصب برنامه مخصوص هر بانک بر روی موبایل افراد است. اما به این شیوه ای نیز انتقاداتی وارد است. درست است که کاربران تلفن های همراه در سال 98 به 50 میلیون رسیده، اما تعداد زیادی از قربانیان برداشت های غیرمجاز سالمندان هستند که کم ترین میزان استفاده از تلفن همراه هوشمند را دارند. این اعداد نشان می دهد که بانک ها ضروری است فرایند دریافت رمز دوم پویا را فقط به نصب برنامه محدود ننمایند تا همه مشترکان شبکه بانکی کشور بتوانند به راحتی رمز دوم یک بارمصرف خود را دریافت نمایند و درگیر نصب کردن چند برنامه مختلف بر روی تلفن همراه خود نشوند.

در این زمینه بخوانید:

کامپیوتر محل کارتان جای این اطلاعات نیست؛ 5 نکته درباره مدیریت اطلاعات دیجیتالی

شروعی دوباره برای غول های عرصه بازی؛ کنسول های بازی نسل جدید را بشناسید

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12896

به "چند نکته درباره فعال سازی رمز پویا؛ یک رمز و چند برنامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته درباره فعال سازی رمز پویا؛ یک رمز و چند برنامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید