چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟ (21 اصل در متقاعد کردن دیگران)
به گزارش راه ساری، متقاعد کردن یا قانع سازی (Persuasion) با فریب دادن متفاوت است و اصولی دارد که با استفاده از آن ها و همچنین تقویت مهارت های شخصی مرتبط، چون قاطعیت و کنترل خشم می توان مردم را به انجام کاری که هم به نفع آنان و هم به نفع ماست ترغیب کرد.

چرا برخی از افراد خاص به شکلی باورنکردنی متقاعدنماینده هستند؟ آیا ما می توانیم چنین مهارت هایی را در خودمان تقویت کنیم؟ نویسنده این مقاله با مطالعه بر روی تأثیرگذارترین رهبران سیاسی، اجتماعی، تجاری و مذهبی دنیا، و همچنین ابداع راه حلهای منحصربه فرد خود، به 21 نکته و راه حل مهم برای متقاعد کردن مردم دست یافته است که در این مقاله به مرور کلی این نکات مهم می پردازیم.
اصول اولیه متقاعد کردن دیگران
1- متقاعدسازی با فریب دادن متفاوت است
در فریب دادن یا گول زدن دیگران شخص از طرق مختلف افراد را مجبور به انجام کارهایی می نماید که علاقه ای به انجام آن ندارند یا به نفع آن ها نیست. اما متقاعد کردن هنری است که با آن می توان مردم را به انجام کاری ترغیب کرد که هم به نفع خودشان و هم به نفع شماست.
2. کسی را متقاعد کنید که قابلیت متقاعدشدن را داشته باشد
هرکسی را می توان با توجه به زمان و موقعیت مناسب، متقاعد کرد اما نه لزوماً در کوتاه مدت. کمپین ها و گروه های سیاسی وقت و پول خود را بر روی گروه های کوچکی از افراد متمرکز می نمایند که مردد بوده و احتمال تغییر نظرشان بیشتر است. همواره اولین قدم در متقاعد کردن شناسایی افرادی است که قبل از آن توانسته اید به نحوی آنان را در خصوص موضوعی متقاعد کنید و سپس انرژی و زمان لازم را صرف تغییر نگرش در آنان کنید.
3. زمان و زمینه باید مناسب باشد
اساس متقاعدسازی به زمینه و موقعیت و همچنین زمان مناسب بازمی گردد. درواقع برای قانع سازی زمینه باید تا حدودی محیا باشد. به عنوان مثال، آزمایش زندان استنفورد نشان داد که دانش آموزانی می توانند به زندانبان های دیکتاتور تبدیل شوند که زمینه و توانایی بالقوه آن را داشته باشند. زمان نیز بر روی آنچه از دیگران و زندگی می خواهیم، تاثیر می گذارد. برای مثال در طول زمان ممکن است ملاک های ازدواجمان تغییر کند چراکه آنچه در زندگی می خواهیم با گذشت زمان تغییر نموده است.
4. باید بخواهد تا متقاعد گردد
شما هرگز نمی توانید کسی که به آنچه در خصوصش صحبت می کنید علاقه ای ندارد را متقاعد کنید. برای آنکه شخص را به موضوع مورد نظر خود علاقه مند کنید باید بتوانید آنچه را که می خواهید بگویید به نحوی به علاقمندی های وی مرتبط سازید. ما همه به خودمان علاقه مند هستیم و زمان زیادی را صرف فکر کردن در خصوص پول، عشق یا سلامتی می کنیم. اولین هنر متقاعد کردن این است که بتوانید موضوع مورد نظر خود را با این موضوعات پیوند دهید تا بتوانید توجه مخاطبتان را جلب کنید.
قوانین عمومی در متقاعدسازی
5. رضایت متقابل
هنگامی که من برای شما کاری می کنم، احساس می کنید مجبور هستید کاری برای من انجام دهید. این بخشی از فرایند تکامل انسان است و به نحوی با DNA ما مرتبط می باشد. از آن مهم تر این است که شما بتوانید از این اهرم به طور غیرمستقیم به نفع خودتان استفاده کنید. با اعتنا کردن حتی ناچیز به دیگران و توجه نشان دادن، شما می توانید انتظار بازگشت میزان خیلی بیشتری از توجه را از جانب آنان داشته باشید.
6. ایستادگی نتیجه می دهد
کسی که خواسته ها و ارزش های معنادار خودش را حفظ می نماید، درنهایت دیگران را قانع خواهد نمود؛ راهی که بسیاری از شخصیت های تاریخی با یاری آن توانستند درنهایت توده های مردم را با مبارزه و پیغام خود همراه نمایند. آبراهام لینکلن قبل از اینکه به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب گردد، مادرش، سه پسر، خواهر و دوست دخترش را از دست داد، در کسب وکار ناکام ماند و هشت بار در انتخابات بازنده شد.
7. احترام گذاشتن صادقانه
احترام بر روی همه ما تأثیر مثبت زیادی می گذارد و احساس خوبی در ما ایجاد می نماید. ما تمایل داریم به کسی اعتماد کنیم که احساس خوبی به ما می دهد. سعی کنید به مردم صادقانه احترام بگذارید و از چیزهایی که معمولاً نسبت به آن بی تفاوت هستید، تعریف و تمجید کنید. این ساده ترین کاری است که می توانید انجام دهید تا دیگران را بدون پرداخت هیچ هزینه ای متقاعد کنید که تا در خصوص آنچه می خواهید فکر نمایند.
8. معین سطح انتظارات
مقدار زیادی از متقاعدسازی را می توانید با معین سطح انتظاراتی که موجب می گردد درنتیجه آن مردم به قضاوت شما اعتماد نمایند، مدیریت کنید. مدیرعاملی که قول افزایش 20 درصدی در فروش داده است و به افزایش 30 درصدی می رسد، پاداش می گیرد، درحالی که همان مدیرعامل اگر 35 درصد افزایش فروش داشته باشد اما قول افزایش 40 درصدی فروش را داده باشد، مواخذه می گردد. به عبارتی متقاعد کردن با درک و تحقق انتظارات دیگران مرتبط است.
9. حدس نزنید
هرگز حدس نزنید که چه کسی چه چیزی احتیاج دارد، شما همواره ارزش های خود را ارائه دهید. ما اغلب هنگام فروش محصولات یا خدماتمان از بازار عقب می مانیم چون فکر می کنیم که مردم پول یا علاقه ای به محصول موردنظر ما ندارند. حدس نزنید که دیگران چه چیزی را می خواهند یا نمی خواهند، شما آنچه را که دارید ارائه دهید و انتخاب را به عهده آنان بگذارید.
10. احساس احتیاج ایجاد کنید
علاوه بر احتیاجهای اولیه برای زنده ماندن، بیشتر احتیاجهای انسان دارای ارزش نسبی است. ما خیلی از چیزها را می خواهیم چون دیگران هم آنها را می خواهند. اگر می خواهید کسی آن چیزی را که شما تمایل دارید، بخواهد، باید این احساس احتیاج و فقدان نسبت به آن چیز را در فرد ایجاد کنید، حتی اگر آن چیز مورد نظر، خودتان باشید.
11. احساس ضرورت ایجاد کنید
شما باید بتوانید برای آنچه می خواهید انجام دهید در دیگران احساس احتیاج فوری ایجاد کنید. اگر ما اکنون چیزی را نخواهیم بعید است در آینده آن را بخواهیم. ما باید مردم را در حال حاضر متقاعد کنیم، و ایجاد احساس احتیاج فوری به آنچه ما ارائه می دهیم مهم ترین کارت ما برای بازی است.
12. تصاویر سازی کنید
آنچه ما می بینیم، قوی تر از چیزی است که ما می شنویم. شاید به همین دلیل است که شرکت های داروسازی در حال حاضر عوارض بالقوه وحشتناک داروهای خود را، بر روی تصویری از افرادی که از غروب خورشید هاوایی لذت می برند، چاپ می نمایند. اولین نظرات خود را بدون نقص ارائه داده و در خلق تصاویر ذهنی و تحریک قوه تخیل افراد در خصوص آینده ای که می توانید با تجربیات خود برای آنان بسازید، ماهر شوید.
13. حقیقت را بگویید
برخی مواقع مؤثرترین روش برای متقاعد کردن کسی این است که به آن ها چیزهایی در خصوص خودشان بگوییم که دیگران نخواسته اند بگویند. روبروه شدن با حقایق سخت، یکی از نافذترین و معنی دارترین اتفاقاتی است که می تواند در زندگی آدمی رخ دهد. با گفتن حقایق بدون قضاوت یا نصیحت و دستورالعمل، در بیشتر مواقع با پاسخ های کاملاً تعجب آوری از طرف دیگران روبرو خواهید شد.
14. ایجاد تفاهم
ما افرادی را دوست داریم که ما را دوست دارند. این فراتر از تصمیمات آگاهانه بوده و به رفتارهای ناخودآگاه ما مربوط می گردد. با آینه سازی و انعکاس عادات رفتاری دیگران (زبان بدن، ریتم، الگوهای زبان، و غیره)، می توانید یک حس اعتماد و توافق در طرف مقابل ایجاد کنید که در آن مردم با شما احساس راحتی بیشتری نموده و نسبت به پذیرش پیشنهاد های شما بازتر می شوند.
مهارت های شخصی در متقاعد کردن
15. انعطاف پذیری رفتاری
افراد منعطف، نه لزوماً قدرتمند، کسانی هستند که موقعیت را تحت کنترل دارند. بچه ها اغلب بسیار متقاعدنماینده هستند، زیرا آن ها با مجموعه ای از رفتارها، آنچه را که می خواهند به دست می آورند (قهر کردن، گریه کردن، چانه زدن، التماس کردن، دلبری کردن)، درحالی که پاسخ والدین یک نه واحد است. هر چه خزانه رفتارهایتان عظیم تر باشد و الگوهای رفتاری بیشتری برای سازگاری با موقعیت های مختلف داشته باشید، بیشتر قانع نماینده خواهید بود.
16. انرژی دادن به دیگران
برخی از مردم انرژی ما را می گیرند و برخی به ما انرژی می دهند. افراد متقاعدنماینده تر می دانند که چگونه انرژی خود را به دیگران منتقل نمایند تا بتوانند در دیگران انگیزه ایجاد نموده و آن ها را سرحال بیاورند. به عنوان ساده ترین کارها در این زمینه می توان به یک ارتباط چشمی، تماس فیزیکی، خندیدن، هیجان داشتن هنگام پاسخ های کلامی یا حتی فقط فعالانه گوش دادن به طرف مقابل اشاره نمود.
17. ارتباط واضح داشتن
گاهی شما نمی توانید دیدگاه یا نقطه نظر خود را به یک کلاس هشتمی شرح دهید، درحالی که می توانید آن را با وضوح کافی برای یک عظیم سال دیگر شرح دهید. هنر متقاعدسازی در ساده کردن برخی چیزها به نکات اصلی و مطالب عمده آن و ارتباط دادن آن ها به چیزهایی است که برای طرف مقابل مهم می باشد.
18. آماده بودن یک مزیت است
برای آغاز همواره باید در خصوص مردم و موقعیت های اطرافتان بیشتر بدانید. آمادگی دقیق به شما اجازه می دهد قانع سازی مؤثرتری داشته باشید. به عنوان مثال، شما به طور چشمگیری شانس خود را در یک مصاحبه شغلی زیاد می کنید اگر که به طور کامل با محصولات، خدمات و پس زمینه آن شرکت آشنایی داشته باشید.
19. خونسردی و حفظ آرامش هنگام تعارض
هیچ کسی در سراشیبی و یک شرایط بی ثبات نمی تواند مؤثر باشد. در شرایط هیجان زا، شما همواره با آرامش، خونسردی و عدم هیجان زدگی، م توانید بیشترین نفوذ را داشته باشید. در تعارضات، مردم به سمت کسانی گرایش پیدا می نمایند و به آنان به عنوان رهبر، اعتماد می نمایند که بتوانند هیجانات خود را کنترل نمایند.
20. استفاده هدفمند از خشم
بیشتر مردم هنگام تعارض احساس ناراحتی می نمایند. اگر شما سطح تنش و تعارض را در یک موقعیت بالا ببرید، در برخی از موارد فرد مقابل عقب نشینی می نماید. به ندرت از این موضوع استفاده کنید، و هرگز این کار را در شرایط هیجانی و یا شرایطی که منجر به از دست دادن کنترل خود می گردد، انجام ندهید. اما به یاد داشته باشید، شما می توانید از خشم به طور هدفمند به نفع خودتان استفاده کنید.
21. اعتمادبه نفس و قاطعیت
هیچ چیز گیرایی، قانع کردن نمایندگی و جذابیت قاطع بودن را ندارد. یک حس بی تکلف از قاطعیت می تواند همواره دیگران را متقاعد کند. اگر واقعاً به آنچه انجام می دهید باور داشته باشید، همواره می توانید دیگران را متقاعد سازید که آنچه را انجام دهند که هم به نفع آنان است و هم به نفع شما.
منبع: forbes
منبع: setare.comبالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی