چیدمان آشپزخانه از اجاق گاز تا مبلمان

به گزارش راه ساری، چیدمان آشپزخانه از نگاه اهل فن

چیدمان آشپزخانه یکی از پارامتر هایی است که خریداران برای خرید یک خانه در نظر می گیرند و برای بسیاری مهم است که چه وسیله ای در آشپزخانه در کجا قرار گرفته باشد تا بهترین استفاده را از آن کرد. مثلا یکی از ایراداتی که در چیدمان آشپزخانه ها به توجه چندانی نمی شود این است که گاهی اجاق گاز در نزدیکی پنجره کار گذاشته می شود. گذاشتن گاز در کنار پنجره شعله ها را در جهت باد قرار می دهد و ممکن است باعث خاموشی آن شود. با این مثال کوچک می توان نتیجه گرفت که چیدمان آشپزخانه بسیار مهم است و در بسیاری از موارد حتی کاربری وسایل آشپزخانه را مختل می کند.

چیدمان آشپزخانه از اجاق گاز تا مبلمان

محل قرار گیری اجاق گاز در آشپزخانه

اجاق گاز در چیدمان آشپزخانه معمولا در نزدیکی فر و یخچال است. این امر به این دلیل است که مواد غذایی که در تهیه غذا به کار برده می شوند معمولا در یخچال نگهداری می شوند و همینطور فر هم در نزدیکی اجاق گاز است چون قسمتی از پخت و پز در فر انجام می شود. البته لازم به ذکر است که در آشپزخانه های بزرگ این فاصله ها هم بیشتر می شود.

محل قرار گیری فر

در گذشته فر معمولا به اجاق گاز چسبیده بود و با هم به فروش می رسید ولی امروزه اجاق گاز و فر هم به صورت چسبیده به هم عرضه می شود و هم به صورت جداگانه؛ اگر فر و اجاق گاز به صورت جداگانه ( فر و اجاق گاز تو کار) در چیدمان آشپزخانه به کار گرفته شوند، معمولا در نزدیک هم هستند. فر در ستونی از کابینت در نزدیکی گاز نصب می شود؛ در آشپزخانه های بزرگ معمولا دو عدد فر و یک کشوی گرم نگهدارنده در زیر آن ها در بسکمک از آشپزخانه ها دیده می شود.

محل قرار گیری سینک ظرفشویی و ماشین ظرفشویی

در بسکمک از آشپزخانه ها سینک ظرفشویی در پشت پنجره کار گذاشته می شوند. سینک ظرفشویی محل خیسی است که احتیاج به نور خورشید برای خشک شدن دارد. ظرفشویی و اطراف آن اگر خیس بماند می تواند عاملی برای لانه کردن حشرات موذی شود و باعث پوسیدگی کابینت ها هم می شود. پس بهترین مکان برای قرار دادن سینک ظرفشویی در جایی است که به سریع تر خشک شدن آن بیانجامد.

ماشین ظرفشویی هم معمولا در زیر سینک ظرفشویی و یا در نزدیکی آن کار گذاشته می شود تا کاربرد آن بیشتر شود و از جابجایی بی مورد در هنگام تمیز کاری خودداری شود. ماشین های ظرفشویی هم توکار نصب می شوند و هم رو کار که این امر به سلیقه مالک خانه بستگی دارد.

محل قرار گیری یخچال

یخچال در چیدمان آشپزخانه جایگاه ویژه ای دارد و باید در جایی از آشپزخانه واقع شود که هم برای فردی که آشپزی می کند و هم برای سایر اهالی خانه در دسترس باشد. یخچال نباید در فاصله نزدیکی با وسایل گرمازا مانند اجاق گاز، فر و ماکروفر باشد و اگر هم به دلیل کمبود جا چنین شود، باید از عایق کاری خوبی بهره گرفته شود.

در کنار یخچال معمولا کابینت های زیادی قرار گرفته است و گاهی سوپری آشپزخانه در کنار یخچال کار گذاشته می شود که به نظر تناسب خوبی دارد.

چیدمان آشپزخانه های با متراژ بالا

آشپزخانه های بزرگ معمولا بخش آشپزی را از بخش شستشو جدا می کنند و با فاصله ای که یک میز غذاخوری یا یک پیشخوان در بین آنها جا شود، معمولا ساخته می شود. در برخی از آشپزخانه ها هم که در طبقه همکف ساخته می شوند، دری برای ورود و خروج هم تعبیه می شود که هم از آشپزخانه و هم از رختشوی خانه (لاندری) به بیرون راه دارد.

در آشپزخانه های بزرگ معمولا مکانی هم برای قرار گیری میز ناهار خوری در نظر گرفته می شود که خارج از محیط پخت و پز و شستشو است. معمولا در کنار پنجره است تا از فضا و نور بیرون هم استفاده شود.

در آشپزخانه های بزرگ سوپری معمولا بزرگتر است، در واقع کمدی است که داخل آن طبقه بندی می شود و برای نگهداری مواد غذایی از آن استفاده می شود.

نقش نور در چیدمان آشپزخانه

در چیدمان آشپزخانه نور نقش مهمی را ایفا می کند. نور به خصوص در شب به زیباتر شدن آشپزخانه کمک زیادی می کند البته اگر در جای درستی از آن استفاده شده باشد. جایگاه نور در آشپزخانه معمولا در سقف در بالای کابینت ها به صورت هالوژن و در بالای پیشخوان به صورت لوستر و در زیر کابینت های بالایی به صورت مخفی بسیار مناسب است. گاهی نیز نور به صورت آباژور بر روی کابینت ها دیده می شود.

رنگ در چیدمان آشپزخانه

رنگ هم مانند نور در زیباتر شدن آشپزخانه کمک زیادی می کند. از آنجایی که چوب در دکوراسیون آشپزخانه نقش محوری دارد، بنابراین رنگ قهوه ای در تناژهای مختلف در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. رنگ سفید هم به دلیل نظافت بیشتر در کابینت ها و دیوارپوش ها کاربرد زیادی دارد. رنگ های مکمل قهوه ای مانند آبی فیروزه ای و سبز در دیوارپوش ها زیاد دیده می شود. رنگ سفید هم در پوشش روی کابینت ها و همچنین دیوار پوش ها کاربرد زیادی دارد. امروزه در بسکمک از آشپزخانه ها مخصوصا آشپزخانه هایی با سبک کلاسیک از رنگ خاکستری و طوسی زیاد استفاده می شود. از رنگ های تند مانند قرمز و نارنجی یا زرد در طراحی و چیدمان آشپزخانه زیاد استفاده نمی شود. از این رنگ ها معمولا در وسایل کوچکتر در آشپزخانه مانند وسایل کوچک برقی، ظروف، همزن، مخلوط کن، پلوپز و … استفاده می شود.

رنگ هایی مانند نقره ای و تیتانیوم هم در وسایل بزرگ آشپزخانه مانند یخجال، اجاق گاز، فر و ماشین ظرفشویی بسیار پرکاربرد و پراستفاده شده است.

گل و گیاه در چیدمان آشپزخانه

گل و گیاه در دکوراسیون داخلی خانه ها کاربرد زیادی دارد و آشپزخانه هم از این موضوع مستثنی نیست. در بسکمک از جاهای آشپزخانه می شود از گیاهان استفاده کرد. روی کابینت های نورگیر، پشت پنجره، کنار ظرفشویی و روی میز ناهار خوری میتوان از گل برای تزیین و زیبایی بیشتر بهره برد. امروزه نگهداری از گیاهان خوراکی مانند انواع سبزی ها در آشپزخانه هم به دلیل زیبایی و هم به دلیل خوراکی بودن آنها بسیار پر طرفدار شده است.

تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: کوئیک سازه
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9160

به "چیدمان آشپزخانه از اجاق گاز تا مبلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیدمان آشپزخانه از اجاق گاز تا مبلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید