کارشناس عراقی: آمادگی رئیس جمهور برای استعفا، تحت تاثیر فشارهای خارجی است

به گزارش راه ساری، یک کارشناس عراقی گفت که رئیس جمهور این کشور تحت تاثیر فشارهای خارجی حاضر به اعلام آمادگی اش برای استعفا شده نه مردم.

کارشناس عراقی: آمادگی رئیس جمهور برای استعفا، تحت تاثیر فشارهای خارجی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آدینه العطوانی تحلیلگر سیاسی عراق، درباره دلیل موضع گیری های اخیر برهم صالح رئیس جمهور عراق در رد گزینه های پیشنهادی برای تصدی پست نخست وزیری شرحاتی ارائه داد.

وی در گفت وگو با شبکه العهد عراق گفت: فشارهای زیادی بر برهم صالح وجود دارد که موجب می گردد وی همه نامزدهای پیشنهادی برای نخست وزیری را رد کند تا اهداف طرف های مشخصی، محقق گردد.

این کارشناس عراقی شرح داد که رئیس جمهور حق ندارد، نامزد نخست وزیری پیشنهادی فراکسیون بزرگتر در مجلس را رد کند. اگر این نامزد مقبول گروه های سیاسی یا مردم نباشد، آنها می توانند این موضوع را اعلام نمایند. همان گونه که تظاهرات نمایندگان عراقی تا به امروز نیز علیه نامزدهای پیشنهادی اعتراض نموده اند و نظر خود را بیان نموده اند.

وی درباره اقدام صالح در اعلام آمادگی برای استعفا از پستش گفت که وی این تصمیم را به خواست طرف های خارجی اتخاذ نموده نه خواست مردم عراق.

وی اضافه نمود: رئیس جمهور به درخواست مردم برای استعفا اعلام آمادگی ننموده بلکه تحت فشارهای خارجی، چنین تصمیمی بر او تحمیل شده است تا وی از تایید نامزدهای نخست وزیری عراق خودداری کند. اگر جناب برهم صالح درباره استعفایش که گفته در پاسخ به خواست مردم، چنین تصمیمی را اتخاذ می نماید، صادق بود، همان سه ماه پیش که تظاهرات نمایندگان از او چنین چیزی خواسته بودند، استعفاء می کرد.

برهم صالح پنجشنبه (پنجم دی) طی نامه ای مکتوب به مجلس این کشور اعلام نمود که از آنجایی که فراکسیون اکثریت برای او مشخص نیست و نامه های متناقضی از مجلس در مورد معین این فراکسیون دریافت کرد، از آمادگی خود برای استعفا اطلاع داد.

برهم صالح در این نامه، از معرفی اسعد عبدالامیر العیدانی، نامزد ائتلاف البناء که بر اساس قانون اساسی و معین مجلس عراق، بزرگترین فراکسیون مجلسی به شمار می رود، سرباز زد.

این اقدام رئیس جمهور عراق واکنش های زیادی به دنبال داشت و بعضی از جریان های سیاسی با استعفای او مخالفت نموده و بعضی نیز از آن استقبال کردند.

ص

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7292

به "کارشناس عراقی: آمادگی رئیس جمهور برای استعفا، تحت تاثیر فشارهای خارجی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس عراقی: آمادگی رئیس جمهور برای استعفا، تحت تاثیر فشارهای خارجی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید