کارگاه تدوین استراتژی صادرات در بخش گردشگری برگزار گردید

به گزارش راه ساری، کارگاه تدوین استراتژی صادرات در بخش گردشگری با موضوع اعتبارسنجی جهت گیری های استراتژیک با همکاری مرکز تجارت بین المللی (ITC) برگزار گردید.

کارگاه تدوین استراتژی صادرات در بخش گردشگری برگزار گردید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، ولی تیموری معاون گردشگری در این جلسه با اشاره به حضور مستمر نمایندگان سایر دستگاه ها در جلسات معاونت گردشگری، گفت: گردشگری به واسطه فرابخشی بودن همه حوزه ها را درگیر می نماید و همه باید در کنار هم باشیم تا رضایت کامل از فعالیت های این حوزه حاصل گردد.

او توضیح داد: گردشگری یک صنعت ملی نیست، بلکه مجموعه ای از خدمات است که به شهروندان دنیای ارائه می دهیم، از این منظر ضروری است خدمات خوب و باکیفیت برای گردشگران داشته باشیم. ما برای گردشگران ایران کار می کنیم، اما نگاهمان این است که تمام گردشگرانی که وارد ایران می شوند با خاطره ای خوب و به یادماندنی کشور ما را ترک نمایند.

تیموری اضافه نمود: گردشگری باعث می گردد تبلیغاتی که با سازهای سیاسی کوک می شوند و واقعیت ها را پنهان می نمایند، دگرگون گردد. گردشگرانی که وارد ایران می شوند خاطره و تجارب بسیار زیبایی را در کشور ما به دست می آورند، به همین دلیل ما کوشش می کنیم تا این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

معاون گردشگری توضیح داد: بازنگری برنامه ملی گردشگری یکی از اقدامات جدی ما در این معاونت است و مجموعه کارهایی که در حوزه گردشگری انجام می گردد یکدیگر را کامل خواهند کرد.

او یادآور شد: اولین هدف گردشگری ایجاد تفاهم و زندگی مسالمت آمیز ملت ها کنار یکدیگر است و به نظر می رسد این پروژه در شرایط امروز به عنوان یک پروژه مهم در این بخش تأثیرگذار خواهد بود.

تیموری اضافه نمود: امیدواریم خروجی این پروژه تأثیرگذار باشد و توسعه گردشگری ایران را به دنبال داشته باشد.

استفاده از همکاری های بین المللی برای بهره مندی از تجارب

علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری در این نشست گفت: یکی از کارهایی که معاونت گردشگری آن را دنبال می نماید استفاده از همکاری های بین المللی برای بهره مندی از تجارب بین المللی است، اما تحقق این امر بدون حضور و همراهی فعالان حوزه گردشگری امکان پذیر نیست.

رحیمی اضافه نمود: همه فعالان گردشگری باید در این پروژه همکاری داشته باشند تا حداکثر بهره مندی را از این برنامه داشته باشیم.

مهدی یاسینی رئیس گروه دفتر برنامه ریزی و توسعه گردشگری خارجی در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری این کارگاه گفت: فاز اول این پروژه اوایل تیرماه شروع شد و 4 بخش اولویت دار تحت عنوان گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم و گردشگری جامعه محور شناسایی شدند. همچنین چالش های این بخش ها شناسایی و در اختیار مشاور پروژه نهاده شد.

او اضافه نمود: در فاز دوم پروژه مقاصد موردنظر شناسایی شدند و اطلاعات در خصوص این مقاصد از سوی مشاور پروژه جمع آوری شد، همچنین جلسات تخصصی در این حوزه برگزار گردید.

میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت در این جلسه گفت: این سازمان در همکاری با (ITC) پنج فعالیت را محور کار خود قرار داده است، یکی از این اولویت ها تدوین راهکارهای صادرات است و گردشگری به عنوان یکی از زیربخش های خدمات در این پروژه دیده شده و قرار است به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

او توضیح داد: اقداماتی که در این حوزه بهترین اتفاقات را برای گردشگری رقم خواهد زد در دستور کار این پروژه واقع شده است، در این پروژه ما از یاری و راه چاره هایی که (ITC) ارائه می دهد استفاده خواهیم کرد و مقرر شده نظرات و موارد مورد احتیاج ذینفعان حوزه گردشگری در این پروژه مدنظر قرار گیرد.

حمایت سازمان(ITC) برای اجرا و مدیریت سند راهبردی صادرات گردشگری

الکساندرا کولوکوو مشاور پروژه از سازمان (ITC) در این نشست گفت: مسائلی وجود دارد که گردشگری ایران با آنها روبرو است، ما پیش نویسی در این حوزه آماده نموده ایم که این پیش نویس پس از رأی گیری و ارائه نظرات و پیشنهادات ذینفعان نهایی خواهد شد.

او توضیح داد: هدف این سند راهبردی این است که ما به یک سند جامع برای صادرات و به ویژه صادرات در حوزه گردشگری دست پیدا کنیم. یاری ما دو نوع خواهد بود که حمایت از اجرا، مدیریت و پایش این برنامه بخش اول و حمایت های فنی و مشاوره ای بخش دیگری از حمایت های سازمان (ITC) به ایران است. ما در بخش گردشگری بسیار فعال بوده ایم و موارد مشابه بسیاری را در سایر کشورها اجرایی نموده ایم.

کولوکوو ادامه داد: سازمان ما از طراحی استراتژی هایی که دولت ها در حوزه گردشگری خارجی تدوین می نمایند حمایت می نماید.

نسل جدید گردشگران به ارتباط با جوامع محلی علاقه دارند

فردریک توماس کارشناس بخش گردشگری(ITC) در این نشست گفت: گردشگری با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی در دنیا چهار درصد در سال رشد داشته است. آمار در این حوزه صعودی است و در حال حاضر تقاضا برای به اشتراک گذاشتن تجارب سفر در دنیا افزایش بسیار زیادی یافته است.

او ادامه داد: سفرها برای دریافت تجربه انجام می گردد و مردم سفر می نمایند تا ارتباط و تعامل برقرار نمایند. جنبه های فرهنگی در حال نابودی هستند و گردشگران کوشش می نمایند تا پیش از اینکه این داشته های فرهنگی تخریب شوند، از آنها بازدید نمایند. یک مثال خوب در این حوزه کوبا است، در خصوص ایران هم باید این اتفاق بیفتد چراکه همه چیز در حال تغییر است و بسیاری از افراد علاقه دارند ایران را با همین قدمت و تاریخ ببینند.

توماس اضافه نمود: گردشگری فرهنگی و تاریخی در حال حاضر اولویت دارد و مورد توجه ذینفعان است، این نوع از گردشگری می تواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد. این حوزه در ایران با تغییرات زیادی روبرو شده است و در حال حاضر بیشتر گردشگرانی که به ایران می آیند بازنشسته هستند و به همین دلیل به آثار تاریخی علاقه دارند، اما نسل جدید گردشگران به ارتباط با جوامع محلی علاقه مند هستند.

او اضافه نمود: گردشگران نسل جدید می خواهند همه چیز را درک نمایند و این موضوع باعث تنوع در درآمدزایی و اشتغال می گردد.

توماس توضیح داد: در حوزه گردشگری سلامت هم ایران دارای ظرفیت هایی است که این امکانات در بخش سلامت، درمانی و تندرستی است. در گردشگری تندرستی گردشگر می تواند در ارتباط با طبیعت و غذاهای محلی به هدف خود برسد. ایران در این زمینه هم می تواند پیشرفت کند چراکه کشور شما بسیار زیباست.

ایران رقبای زیادی در حوزه گردشگری سلامت دارد

او یادآور شد: در حوزه گردشگری سلامت و درمانی، ایران باید یک یا چند حوزه را به صورت ویژه انتخاب کند، چراکه رقبای زیادی در این حوزه در آسیا وجود دارد. مسائلی از جمله هزینه درمان، بیمه و در انتظار نماندن بیمار از جمله مواردی است که برای گردشگران سلامت مزیت ایجاد می نماید و آنها را برای انتخاب مقصد سفر ترغیب می نماید؛ در این حوزه فرصت های زیادی وجود دارد.

توماس با تاکید بر اینکه ایران در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در حوزه گردشگری داشته است، اظهار کرد: البته بخش اعظمی از این رشد مربوط به گردشگران کشورهای همسایه است، در این راهبرد باید بازارهای هدف با توجه به شاخص های مورد نظر انتخاب شوند و برای آنها برنامه ریزی گردد.

5هزار روستای ایران ظرفیت گردشگرپذیری دارند

او گفت: حدود 5هزار روستا در ایران وجود دارد که می توانند گردشگرپذیر باشند که حدود 400 روستا در حال حاضر این کار را انجام می دهند. ایران سنت های تاریخی بسیار متنوعی دارد که برای گردشگران دارای جاذبه فراوانی است، این موضوعات باید در اولویت قرار گیرند. در حوزه بوم گردی هم ایران دارای تنوع بسیار زیادی است و 290 منطقه حفاظت شده در ایران وجود دارد که می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

توماس توضیح داد: ایران میراث فرهنگی و تاریخی بسیار قابل توجهی دارد، همچنین وجود 300 نوع صنایع دستی از دیگر مزایای کشور شماست. شهرهای دنیای صنایع دستی در دنیا شناخته شده نیست و باید در این حوزه تبلیغات مناسبی صورت گیرد.

استفاده از ظرفیت آبگرم در ایران مغفول مانده است

او ادامه داد: یکی از بخش هایی که در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است، استفاده از مجموعه های آبگرم به ویژه در سرعین است. این امکانات می تواند برای جذب گردشگر تندرستی مورد توجه قرار گیرد، همچنین در ایران میهمان نوازی به صورت کامل انجام می گردد.

توماس اضافه نمود: معماری بسیار جذاب و مقاصد گردشگری مذهبی هم از دیگر مزایای ایران برای گردشگران است. یکی دیگر از حوزه هایی که مورد استفاده قرار نگرفته، جاده ابریشم است که جهت مارکوپولو بوده، متأسفانه از این ظرفیت در ایران استفاده نشده است.

ایران باید به گردشگران شناسانده گردد

او یادآور شد: ایران برای گردشگران، کشوری ناشناخته است و بسیاری از گردشگران نمی دانند در این کشور با چه جاذبه هایی روبرو می شوند، ایران کشوری ارزان برای سفر است البته وقتی سفر گردشگران طولانی گردد گردشگران باید پول بیشتری خرج نمایند، ایران کشوری است که در حوزه اقتصادیات هم رقابت پذیر است و این برای سرمایه گذاران می تواند جذاب باشد.

توماس اضافه نمود: چالش هایی که در حوزه گردشگری ایران وجود دارد در چند بخش تقسیم بندی می شوند؛ بیشتر موانعی که در ایران وجود دارد در سایر کشورها هم هست. مناقشه بر سر استفاده از منابع طبیعی برای حوزه گردشگری و یا سایر حوزه های اقتصادی از جمله این موانع است و باید برای دستیابی به یک مصالحه در این بخش برنامه ریزی گردد.

او اضافه نمود: روندهای گردشگری در دنیا به سرعت در حال تغییر است و ما باید خودمان را با این روندها مطابقت دهیم، ضروری است ایران سیاست های جدید را برای حفاظت از گردشگران خود ایجاد کند. مسائل عدم هماهنگی بین سازمان های دولتی و بخش خصوصی هم از دیگر چالش ها در این بخش است.

بدون وجود آمار، امکان برنامه ریزی در حوزه گردشگری وجود ندارد

توماس توضیح داد: آمار دقیقی از حوزه گردشگری وجود ندارد و بدون آمار امکان برنامه ریزی نیست. بخشی از این برنامه جامع، توجه به آمار در حوزه گردشگری خواهد بود.

او یادآور شد: نبود اطلاعات در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری از دیگر چالش ها است و در حال حاضر تحریم ها هم بر این بخش تأثیرگذار است. سرمایه گذار باید تحریم ها را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرد، هرچند در حال حاضر اقداماتی برای تسهیل سرمایه گذاری در ایران ایجاد شده که مؤثر بوده است.

توماس اضافه نمود: گردشگری یک محصول فرهنگی است که بانک ها و مؤسسات اقتصادی در دنیا به این حوزه اعتماد چندانی ندارند، نظام اقتصادی دنیا هنوز به روندهای این حوزه اعتقاد ندارد، ایران شرایط خوبی برای ترویج گردشگری، ایجاد اشتغال و تنوع ذینفعان دارد که این موضوعات می تواند برای توسعه گردشگری مزیت باشد.

کمبود پروازهای مستقیم به ایران یکی از چالش های توسعه گردشگری است

او ادامه داد: رقابت در حوزه گردشگری بسیار تشدید شده است، داشتن ظرفیت کافی نیست و کشورها باید توان رقابت داشته باشند. استفاده از تجربیات در این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد و در ایران به دلیل تحریم ها موانعی در این بخش ایجاد شده است که رقابتی بودن را تضعیف نموده است. کیفیت پایین در حوزه خدمات گردشگری و عدم تبلیغات مناسب از دیگر موانع توسعه گردشگری ایران است.

توماس اضافه نمود: کمبود پروازهای مستقیم به ایران از دیگر چالش های این حوزه است، چراکه با این روند منافع گردشگری در همه جای کشور ایجاد نمی گردد، البته پروازهای داخلی خوبی در ایران وجود دارد که گردشگر می تواند از این پروازها برای دیدن این کشور استفاده کند.

او در سرانجام یادآور شد: آموزش ضمن خدمت برای فعالان و کارکنان حوزه گردشگری هم از دیگر موضوعاتی است که باید در ایران مورد توجه قرار گیرد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

kheimehnews.ir: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 6402

به "کارگاه تدوین استراتژی صادرات در بخش گردشگری برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه تدوین استراتژی صادرات در بخش گردشگری برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید