کدام مواد غذایی بر میزان کارآیی داروها تاثیر می گذارند؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/زنجان آگاهی و داشتن اطلاعات کافی از مواد غذایی که روزانه مصرف می گردد تا حد زیادی اثربخشی داروها را افزایش می دهد.

کدام مواد غذایی بر میزان کارآیی داروها تاثیر می گذارند؟

بسیاری از داروها با غذاهایی که به طور روزانه مصرف می گردد، تداخل دارند اما وجود تداخل، دلیل بر حذف کامل آن ماده غذایی نبوده و بایستی طبق صلاحدید پزشک متخصص، رژیم غذایی تعدیل گردد، به گونه ای که همزمان با دریافت رژیم غذایی کامل و قوی، داروها نیز بیشترین کارآیی خود را داشته باشند.

سبزیجات حاوی ویتامین K:

سبزیجات با برگ سبز مانند ریحان، اسفناج، کاهو، شاهی، پیازچه، کلم بروکلی و بروکسل، ادویه های تند مانند فلفل قرمز و خردل، خیار، سویا و روغن زیتون از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند که مصرف آن ها به همراه ضد انعقادهایی مانند وارفارین منجر به کاهش کارآیی دارو خواهد شد. ویتامین k با حرارت از بین نمی رود و به همین دلیل در سبزیجات و میوه های خشک به خصوص آلو نیز وجود دارد.

ادویه ها:

دارچین باعث کاهش کارآیی داروهای تتراسایکلین، دمکلوسایکلین و داکسی سایکلین شده و زردچوبه نیز باعث افزایش اثرات ضدانعقادی داروهایی مانند وارفارین می گردد.

غداهای غنی از فیبر:

انواع حبوبات، نخودفرنگی، کلم بروکلی، تمشک، توت سیاه، آووکادو، غلات صبحانه، پاستا و نان با آرد کامل و سبوس، جو دوسر و غیره، از جمله مواد غذایی غنی از فیبر هستند که اگر با داروهای دیگوکسین و سایر داروهای ضدآریتمی، سیمواستاتین، ازتیمایب و لووتیروکسین مصرف گردد، باعث کاهش اثر این داروها خواهد شد.

غذاهای حاوی ترامین:

پنیرهای کهنه مانند پنیر لیقوان، ترامین زیادی دارند؛ ماهی دودی، ماست، خاویار، جگر مرغ و گاو، عصاره گوشت، آووکادو، دانه و سس سویا، انجیر، موز، تمشک و میوه های خشک، مقادیر زیادی شکلات، نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین از جمله غذاهای حاوی ترامین هستند که نباید همزمان با داروهای ایزونیازید، مهارکننده های آنزیم، مونوآمین اکسیداز مانند ترانیل سیپرومین، سلژیلین، ایزوکربوکسازید، فنلزین، موکلوبماید و رزرپین مصرف شوند، زیرا سبب افزایش ناگهانی فشار خون می گردد.

غذاهای غنی از پروتئین:

انواع گوشت قرمز (گوسفند و گاو) و گوشت سفید (ماهی و مرغ)، انواع پنیر، کشک و سایر لبنیات، انواع لبنیات، تخم مرغ، انواع تخم ها و مغزها، از جمله غذاهای غنی از پروتئین هستند که با داروهای پروپرانولول، وارفارین و لوودوپا به طور همزمان نباید مصرف شوند، زیرا مصرف همزمان پروپرانولول و غذاهای پروتئینی باعث افزایش سطح خونی پروپرانولول خواهد شد. همچنین در صورت مصرف همزمان وارفارین و این مواد غذایی مقدار تست INR کاهش یافته و اثربخشی لوودوپا نیز کاهش پیدا می نماید. ایزونیازید دارویی است که در مصرف همزمان با مواد غذایی حاوی هیستامین مانند بعضی انواع ماهی (تن) باعث ایجاد سردرد تعریق، افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون می گردد.

غذاهای دارای چربی بالا:

غذاهایی که چربی بالایی دارند عبارتند از آووکادو، پنیر، شکلات تلخ، زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سارین و سالمون، مغزها. انواع روغن ها مانند روغن زیتون و ماست پرچرب و غیره است که با تئوفیلین تداخل دارد و باعث افزایش میزان دارو در بدن و در نتیجه افزایش احتمال اثرات جانبی دارو خواهد شد و اس امپرازول در صورتی که اس امپرازول 15 دقیقه قبل از وعده غذایی چرب مصرف گردد باعث کاهش اثر دارو شده و اگر این دارو 30 دقیقه قبل از وعده غذایی مصرف گردد مسئله ای پیش نخواهد آورد.

غذاهایی که درصد بالایی کربوهیدرات دارند نان و آرد، سیب زمینی، انواع پاستا و برنج، شکر و سایر شیرین کننده ها، میوه های خشک شده، انواع شکلات، آبنبات و آدامس غلات صبحانه که اغلب به همراه عسل و شکر به فروش می رسند. ذرت پاپکورن، انواع مربا و ژله و غیره است که با تئوفیلین تداخل دارد و منجر به کاهش است، تئوفیلین در بدن شده و همراه آن نباید مصرف شوند.

مواد غذایی حاوی پکتین:

مرباها، ژله ها و انواع پاستیل ها و بعضی از میوه ها مانند مرکبات، گلابی از جمله موادغذایی حاویپکتن هستند که سبب تداخل با استامینوفن و لوواستاتین می گردد. پکتین موجب تاخیر جذب این داروها می گردد و ممکن است اثرات ضددردی استامینوفن با تاخیر آشکار گردد.

منبع: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7967

به "کدام مواد غذایی بر میزان کارآیی داروها تاثیر می گذارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مواد غذایی بر میزان کارآیی داروها تاثیر می گذارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید