کلاف پیچیده ارز دارو

به گزارش راه ساری، یکی از مسائل مهمی که در سال های گذشته بارها از سوی فعالان بخش خصوصی و به طور خاص فعالان صنعت دارو مطرح شده و مورد انتقاد قرار گرفته است، بحث ارز چند نرخی و تخصیص ارز دولتی به برخی کالاهاست. همانطور که بخش خصوصی پیش از این نیز بارها تذکر داده بود، چند نرخی شدن ارز مانند هر بازار دیگری می تواند مقدمات از بین رفتن شفافیت و فضای رانتی را ایجاد کند.

کلاف پیچیده ارز دارو

همانطور که در ماه های گذشته دیدیم، برخی افراد و شرکت ها با استفاده از روابط و رانت هایی که داشتند، ارز دولتی گرفته و بعضا هیچ فعالیت مثبتی نیز نداشته اند. از سوی دیگر در حوزه دارو، شرایط پیچیده تر نیز شده است. با توجه به اینکه از ابتدای در نظر دریافت ارز 4200 تومانی، دولت دارو را نیز در این فهرست قرار داده، شرایط در واردات و تولید دارو متفاوت شده است.

برای مثال داروهایی که در سال های گذشته واردات آنها تایید شده، ارز گرفته و وارد ایران شده اند و از سوی دیگر تولیدکنندگان حتی در صورتی که برای مواد اولیه دارو، ارز نیز گرفته باشند، باز در سایر فرآیندهای تولید مانند بسته بندی و تجهیزات نیاز به خرید با ارز آزاد داشته اند و به این ترتیب عملا، هزینه تولید دارو از واردات بیشتر شده است. بخش خصوصی در سال های گذشته بارها پیشنهاد داده که ارز دولتی از حوزه دارو کنار رود و ارزی تک نرخی در این حوزه فعال شود. در این بین این نگرانی به وجود می آید که با آزاد شدن ارز، قیمت دارو افزایشی جدی خواهد یافت و اقشار کم درآمد جامعه برای تامین سلامتی شان با اما و اگر روبرو می شوند.

در چنین بستری، بخش خصوصی پیشنهادات جایگزین خود را نیز ارایه کرده است. یکی از این طرح ها، فعال کردن بیمه های درمانی در این جهت است. به جای آنکه ارزی پرداخت شود که امکان ایجاد رانت دارد و معین نیست در نهایت چه قدر کارایی خواهد داشت، دولت بودجه خود در این حوزه را می تواند به بیمه ها برساند و در نهایت بیماران با استفاده از این امکان داروی خود را با همان قیمت قبل و ارزان تر دریافت کنند.

با وجود تمام این مسائل، بخش خصوصی پذیرفته در جهت سیاست های دولت حرکت کند و شرکت ها برای تامین مواد اولیه و دارو درخواست خود را برای دریافت ارز را ارایه کرده اند. علی رغم این این درخواست ها، از ابتدای سال جاری، ارز قابل توجهی به حوزه دارو اختصاص نیافته و بخش زیادی از این ارز نیز صرفا به موضوع ویروس کرونا مربوط بوده است. تداوم این شرایط می تواند به ایجاد مسائل جدی برای شرکت های بخش خصوصی فعال در عرصه دارو و در نهایت سخت شدن تامین مواد اولیه برای تولید در داخل کشور منجر شود.

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11473

به "کلاف پیچیده ارز دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاف پیچیده ارز دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید