کنترل هوشمند با محصولات نگرش رایانه پویا

به گزارش راه ساری، در رشد و تکامل سریع تر دنیایی که در آن زندگی می کنیم، فناوری های رایانه ای نقش مهمی ایفا می نمایند. کارها و وظایف روزانه مان با آنها آسان تر شده و به طیف گسترده ای از اطلاعات دسترسی داریم.

کنترل هوشمند با محصولات نگرش رایانه پویا

ازسوی دیگر، سواد رایانه ای مهارت ضروری برای کارکردن در دنیای امروز است، زیرا حیات قریب به بیشتر شرکت ها و کسب وکارها به رایانه ها وابسته است.

بسیاری از افراد، علاوه بر حداقل سطح دانش عمومی از رایانه که دردنیای امروز بر همه واجب است، به این بخش از دنیای تکنولوژی علاقه بیشتری دارند و تحصیلات دانشگاهی شان را در رشته های علوم کامپیوتر، سخت افزار و نرم افزار به طور حرفه ای تری دنبال می نمایند و فرصت های شغلی بی شماری نیز پیش روی آنها واقع شده است.

معمولا هم به دانشجویان این رشته ها پیشنهاد می شود تا پیش از راه اندازی کسب وکار خودشان مدتی را در دیگر شرکت ها مشغول به کار شوند.

به این ترتیب تجربه های وسیعی را درزمینه های مختلف سخت افزار، نرم افزار و سیستم های عامل در کنار کار با افراد خبره و حرفه ای به دست می آورند و هم آنچه آموخته اند را بهتر به کار می گیرند. داستان شکل گیری شرکت دانش بنیان نگرش رایانه پویا نیز به همین منوال است.

مهندس سید جمال خالقی، پس از فارغ التحصیلی از رشته سخت افزار رایانه دانشگاه صنعتی شریف، در شرکت های مختلف و درزمینه های سخت افزار و نرم افزار به عنوان مدیر پروژه مشغول به کار می شود؛ تا وقتی که در یکی از این شرکت ها، هم دانشگاهی قدیمی اش، علیرضا فضلعلی را می بیند.

مهندس فضل علی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف است. با ارتباط بیشتری که بین این دو نفر در محیط کار شکل می گیرد، تصمیم به تاسیس شرکت خودشان در اواخر دهه70 با همراهی دو نفر دیگر از دوستان شان می گیرند.

هدف اصلی شرکت نگرش رایانه پویا در ابتدا ساخت و فراوری تجهیزات و سخت افزار و طراحی یا بازطراحی نرم افزارهای مورداحتیاج بخش های مختلف صنعتی بوده است. به همین دلیل نیز با مجموعه های مختلفی همکاری می نمایند و محصولات متنوعی را فراوری نموده اند.

به گفته مدیر بازرگانی شرکت نگرش رایانه پویا، پایه محصولات این شرکت تجهیزاتی هستند که نمونه خارجی دارند و در این مجموعه بازطراحی یا مهندسی معکوس شده اند.

محمدجواد عباس زاده در شرح روش مهندسی معکوس می گوید: دراین روش شما دستگاه موردنظر را باز می کنید و قسمت به قسمت آن را تا جایی که علم و دانش تان اجازه می دهد، طراحی می کنید و قطعات دستگاه خودتان را سرهم می کنید. اما درمورد قسمت هایی که مهندسی معکوس در خصوصشان اجراشدنی نیست - به خصوص درمورد قطعات مکانیکی و الکترونیکی - آنها را براساس هدف و کارایی دستگاه و دانش خودتان طراحی مفهومی می کنید و بعد می سازید. درادامه با سه نمونه از اصلی ترین فراوریات شرکت نگرش رایانه پویا آشنا می شویم:

دستگاه پاتولوژی دیجیتال

اندکی بیش از ده سال پیش، با افزوده شدن بخش مکانیک به شرکت نگرش رایانه پویا، پروژه های جدیدی نیز آغاز شدند. پاتولوژی دیجیتال درواقع اسکنر لام های پاتولوژی است.

درحوزه پزشکی، بافتی که نمونه برداری می شود، مثل بافت کبد، تومورها و ... به صورت صفحه ای برش می خورند و تبدیل به لایه های نازکی خواهند شد. سپس این لایه ها روی لام قرار می گیرند تا بعد از رنگ آمیزی، بتوان سلول های آنها را زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. در پاتولوژی دیجیتال، لام ها داخل اسکنر قرار می گیرند و بعد می توان فایل دیجیتال و تصویر بزرگی با بزرگنمایی های 200، 400 و 1000 برابر از برش بافت را روی مانیتور مشاهده کرد. به این ترتیب کارشناس به جای استفاده از میکروسکوپ برای دیدن لام، بدون گردن درد و از روی مانیتور می تواند لام را مشاهده و آنالیز کند.

عباس زاده درباره مقایسه دستگاه های ایرانی با نمونه های خارجی می گوید: اسکنر لام های ایرانی ازنظر کیفیت و دقت با همتایان خارجی خود برابری می نماید، در حالیکه یک پنجم تا یک ششم آنها قیمت دارد. اما ازنظر سرعت با هم تفاوت دارند. برای مثال دستگاه خارجی 10لام را در 15دقیقه اسکن می نماید و همین کار با اسکنرهای ایرانی، 45دقیقه طول می کشد. ما به مشتریانی که به زمان اسکن کوتاه تری احتیاج دارند، معمولا پیشنهاد می کنیم به جای هزینه پنج تا شش برابری، دو دستگاه از اسکنرهای ما را بخرند تا کارشان انجام شود.

عملگر الکتریکی شیرآلات صنعتی

صنایع مختلفی که با سیالاتی مثل نفت، گاز، میعانات گازی، آب و فاضلاب و ... سرکار دارند، در تجهیزاتشان آنچه زیاد به چشم می خورد، شیرآلات صنعتی است. برای هر شیر نیز زمان باز و بسته شدن و بازبودن روی درصد خاصی، باید کنترل شود.

معمولا از عملگرهای شیرآلات مانند شیرهای هیدرولیکی، بادی و الکتریکی استفاده می شود. ساخت این شیرآلات بسیار پیچیده و موضوعی بین رشته ای از ترکیب دانش مکانیک، الکترونیک، سخت افزار و نرم افزار است. تحقیق و توسعه و ساخت این دستگاه در شرکت نگرش رایانه پویا، 9 سال زمان برده و نزدیک به دوسال است که به بازار عرضه شده است.

مدیر بازرگانی این شرکت درباره این تجهیزات می گوید: دستگاه های ما گواهی استاندارد ATEX مبنی بر ضدانفجاربودن و استاندارد IP برای مقاومت دربرابر نفوذ آب را دریافت نموده اند و همراه با سه سال ضمانت و 10سال خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می شود، درحالی که نمونه های خارجی فقط یک سال ضمانت دارند.

لازم به ذکر است درحال حاضر از این دستگاه ها در پروژه ملی انتقال نفت از کوره به جاسک استفاده می شود.

عباس زاده در خصوص این پروژه نیز می گوید: در راستا انتقال، تلمبه خانه های زیادی وجود دارد و متاسفانه به دلیل اعتمادنکردن پیمانکاران و ترجیح شان به استفاده از محصولات خارجی، فعلا از محصولات ما فقط در دو تلمبه خانه استفاده شده است.

سامانه ترافیک هوشمند

یکی از بخش های تحقیقاتی شرکت نگرش رایانه پویا، سامانه های حمل ونقل هوشمند (ITS) با هدف بهسازی و یاری به امنیت جاده هاست. از محصولات این بخش می توان به سرعت سنج ثابت سه بعدی، سرعت سنج ثابت مونوویژن، دوربین سرعت سنج خودرویی، سامانه پلاک خوان سریع، پلاک خوان سیار خودرو و سامانه ثبت عبور از چراغ قرمز اشاره نمود. در حال حاضر این دستگاه ها در سطح پایتخت و در اتوبان های تهران به اصفهان از راستا ساوه، اصفهان به شیراز، تهران به مشهد، تهران به کرج و ... نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

میثم حسنی، کارشناس ارشد شرکت ضمن اشاره به ثبت سرعت لحظه ای و سرعت میانگین با این دستگاه ها به جام جم می گوید: به طور میانگین دوربین این دستگاه ها، محدوده 100متری قبل یا بعد از خود را زیرنظر دارد و بعضی راننده ها در نزدیکی این دوربین ها سرعت شان را کمتر می نمایند، درحالی که فایده ای ندارد و اگر راننده فاصله بین دو دوربین از اتوبان را در مدت زمانی کمتر از زمان استاندارد پیموده باشد، برای او جریمه ثبت خواهد شد. به علاوه این تجهیزات می توانند شماره پلاک های دست کاری شده را نیز تا حد خوبی تشخیص دهند.

درادامه گفت وگو از مدیر بازرگانی شرکت پرسیدم گاهی اوقات می بینیم تعدادی جریمه با عددی گاه غیرمنطقی برای خودروها ثبت می شود؛ آیا علت آن دقت پایین این دستگاه هاست؟ عباس زاده در پاسخ این سوال می گوید: هر دستگاهی خواه ایرانی باشد یا خارجی، حداقل خطایی را دارد و وجود چنین خطاهایی جزو اجتناب ناپذیر این دستگاه ها هستند. دستگاه های ایرانی ما با دستگاه های خارجی از نظر دقت کاملا رقابت می نمایند، زیرا در بحث فنی به کار رفته این دستگاه ها، یعنی پردازش تصویر، سخت افزار و الکترونیک، دانش کافی را به دست آورده ایم و در حال حاضر نیز دستگاه های ما بازار را در اختیار دارند و مشتریان آن مثل اداره های راهداری و شهرداری استان های دیگر به سراغ دستگاه های خارجی نمی فرایند.

وی درادامه می افزاید: ولی گاهی مسائلی پیش می آید که درصد کوچکی از آن به خود تجهیزات وابسته است و قسمت عمده آن به سیاست گذاری ها برمی شود. زیرا در بحث جریمه ها، تا جایی که اطلاع دارم، نظر نهایی را شخص می دهد. دستگاه ها پلاک خوانی و سرعت سنجی را به صورت منظم و مطابق با الگوریتم تشخیص می دهند و در سیستم برای افسر یا اپراتور ارسال می نمایند و تایید نهایی تشخیص دستگاه نیز برعهده آنهاست.

راه های ارتباط با نگرش رایانه پویا

وبسایت: nrp-co.com

ایمیل: [email protected]

تلفن تماس: 19-02188014317

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، نرسیده به جلال آل احمد، ساختمان 1831، واحد 8

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14224

به "کنترل هوشمند با محصولات نگرش رایانه پویا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل هوشمند با محصولات نگرش رایانه پویا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید