کنسولی عالی در فقدان بازی انحصاری؛ منتقدان از ایکس باکس سری ایکس می گویند

به گزارش راه ساری، بالاخره نسل نهم کنسول های خانگی با عرضه کنسول های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به صورت رسمی شروع شد و صنعت بازی های ویدیویی به مرحله جدیدی از عمر خود ورود کرد. اکنون که کنسول های نسل نهمی مایکروسافت در بازارهای جهانی منتشر شده اند، می توانیم به آنالیز های ژورنالیست هایی که در این ایام و زودتر از عموم به کنسول دسترسی داشتند، نگاهی بیندازیم و ببینم که آن ها درباره کنسول ایکس باکس سری ایکس/ سری اس چه نظری دارند.

کنسولی عالی در فقدان بازی انحصاری؛ منتقدان از ایکس باکس سری ایکس می گویند

اغلب آنالیز های صورت گرفته که به آن ها نگاهی داشتیم، نظر مثبت و خوشایندی نسبت به سری ایکس و همین طور نسخه ارزان تر و قابل دسترس تر سری اس داشته اند و از کیفیت و کارایی کلی این کنسول تحسین نموده اند. مایکروسافت به راستی یک کنسول با سخت افزار فوق العاده طراحی نموده که در نسل بعد می تواند عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد. با این حال برخی از انتقادها هم به مایکروسافت درباره محتوای فعلی کنسول های ایکس باکس سری ایکس/ سری اس وارد شده و برخی از منتقدین در نقدهای خود به این نکته ها اشاره نموده اند که با وجود کیفیت بالا و عملکرد بسیار خوب کنسول، شاید در حال حاضر خرید این کنسول نسل نهمی برای همه مخاطبان ضرورتی نداشته باشد.

کریس پلانت، سردبیر سایت Polygon، در آنالیز خود از ایکس باکس سری ایکس، اگرچه برخی از ویژگی های این کنسول را تحسین نموده، اما از رویکرد مایکروسافت در نحوه ارائه و بهره وری از ویژگی های کنسول انتقادهایی داشته است. او در آنالیز خود می گوید: کنسول انتظاراتی که از آن می رود را برآورده می نماید اما در حال حاضر با ظرافت خاصی آن انتظارات را با کم هیجان انگیزترین روش های ممکن ارائه می دهد. تقریبا همه چیز فقط کار می نماید. پلانت درباره این قضیه نوشته: پس اگر بخواهم در حال حاضر یک واژه انتخاب کنم، باید گفت که ایکس باکس سری ایکس کسل نماینده است اما پس از یک ماه کار با کنسول، می توانم با اطمینان بگویم که کسل نماینده واژه دست کم گرفته شده ای است. در واقع، کسل نماینده بودن بهتر از چیزی است که فکر می کنید.

با این حال کریس پلانت در تحسین حافظه SSD کنسول سری ایکس اشاره می نماید که سرعت بالای آن اجازه می دهد که زمان بارگذاری بازی ها بسیار سریع تر از گذشته باشد و همین طور ویژگی ازسرگیری سریع (Quick Resume) به شما این قابلیت را می دهد که بدون بارگذاری طولانی، در زمان کوتاهی بین چند بازی تعویض کنید و دقیقا از همان جا که آن ها را رها نموده اید، بازی را ادامه دهید. او از چنین ویژگی های تعریف نموده است. پلانت در ادامه گفته: زمان بارگذاری بازی های قدیمی تقریبا آنی است. خود کنسول هم در چند ثانیه بوت می شود و وقتی به سراغ بازی های اپن ورلد بزرگی مثل Watch Dogs: Legion و بارگذاری های آن می روم، صفحه ی بازی آن قدر سریع بالا می آید که مجبور نیستم برای کشتن زمان به سراغ گوشی همراه خود بروم. قابلیت ازسرگیری سریع هم موهبتی است که کار شما را برای تعویض بازی ها بسیار راحت می نماید و می توانید از همان جا که آن ها را رها کردید، فورا به ادامه آن ها بپردازید.

در نهایت، کریس پلانت کنسول ایکس باکس سری ایکس را برای هواداران ایکس باکس یا گیمرهای که می خواهند بهترین تجربه را با کنسول داشته باشند، و برای آن هزینه بپردازند، توصیه می نماید؛ اما می گوید که برای افرادی که علاقه یا توان سرمایه گذاری برای خرید تلویزیون 4K ندارند، دارندگان ایکس باکس وان که اکنون تجربه بازی ها در بهترین کیفیت را ضروری نمی دادند و همین طور دارندگان کامپیوترهای شخصی که سیستم های بالا رده ای دارند، خرید کنسول سری ایکس در حال حاضر منطقی نیست، چراکه در حال حاضر بازی انحصاری خاصی ندارد که آن را نسبت به رقیبش متمایز کند. در واقع پلانت از ویژگی های کنسول خوشش آمده و آن را به برخی از افراد توصیه نموده اما نبود بازی های انحصاری با کیفیت در زمان عرضه، باعث شده تا در پیشنهاد دادن آن به همه خودداری و حتی به این خاطر آن را به نوعی کسل نماینده خطاب کند.

کت بیلی، سردبیر سایت USgamer، هم تقریبا به چنین نتایج مشابهی دست یافته است. او از قدرت و ویژگی های کنسول تعریف نموده و از آن طرف انتقاداتی هم از وضع فعلی کنسول داشته است. بیلی درباره این کنسول می گوید: این بیشتر یک نظر شخصی است اما به صورت عملی چیز اشتباهی درباره ایکس باکس سری ایکس وجود دارد. مایکروسافت با این کنسول به جای آنکه یک آغاز کاملا تازه و نو را امتحان کند، تمام توان و نیروی خود را گذاشته تا نسبت به کنسول ایکس باکس وان، کنسولی گسترش یافته تر و بهتر ارائه کند. این شاید رویکرد مناسب و راحتی باشد اما به نوعی هم کسل نماینده است. فرایند تغییر ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس وان ایکس -حتی نام آن به ندرت تغییر نموده- یک تمرین دژاوو است. آن ها حتی داشبورد مشابهی دارند. او در ادامه بیان می نماید: بیش از یک بار پیش آمد که شگفت زده با خود گفتم واقعا همین است؟ مانند هر آنالیز دیگری که از کنسول صورت گرفته، بیلی اشاره می نماید که فهرست بازی های ایکس باکس سری ایکس/ سری اس به ویژه بازی های انحصاری آن در زمان عرضه به صورت معین یک نقطه ضعف است. در واقع، تأخیر هیلو اینفینیت باعث شد تا عملا هیچ بازی انحصاری در زمان عرضه برای کنسول وجود نداشته باشد. بیلی در این خصوص نوشته: نبود یک بازی معین نماینده و مهم در زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس، در حال حاضر بزرگترین سقوط آن است. بدون یک بازی که خرید یا داشتنش برای کنسول ضروری باشد، من شک دارم که فعلا ایکس باکس سری ایکس قادر باشد تمایزهای خود را نسبت به رقیب نشان دهد. من عاشق ایکس باکس گیم پس هستم اما آیا آن به تنهایی می تواند باعث فروش کنسول شود؟ سوابق ایکس باکس وان نشان می دهد که احتمالا نه. البته کیت بیلی کلیت کنسول، قدرت سخت افزاری، قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل و دیگر ویژگی های آن را تحسین نموده اما مشکل آن را در حال حاضر نبود بازی هایی دانسته که مخاطب را برای خرید کنسول قانع نمایند.

کریس تِپسل از یوروگیمر هم به بخشی از این نکات در آنالیز خود اشاره نموده است. کریس تپسل در آنالیز خود اشاره می نماید: شاید به خاطر این باشد که به معنای واقعی کلمه انحصاری جدید برای بازی در زمان عرضه وجود ندارد؛ اما تجربه من با کنسول در این چند روز گذشته، بیش از همه چیز، بیشتر حسی مشابه آگاهی و تجربه پتانسیل های گیم پس بوده است. نه فقط به خاطر اینکه به نفع بازیکن است یا معامله خوبی است بلکه به این خاطر که می تواند در شیوه نگاه کردن ما به بازی ها تغییراتی ایجاد کند.

البته، این فقط به مدل تجاری مایکروسافت بازنمی شود، تپسل در تحسین از سرعت ایکس باکس سری ایکس و همین طور قابلیت ازسرگیری سریع می گوید که چنین چیزهایی می تواند به صورت ساختاری شیوه و الگوهای بازی کردنمان را تغییر دهند. کریس تپسل بیان می نماید: من با این کنسول می توانم نیم ساعت Arkham Knight را بازی کنم و درحالی که تجربه درخوری داشته ام، ناگهان مشتاق به امتحان کردن چالش خاصی می شوم و بدون خارج شدن از بازی، به سکیرو وارد می شوم و بعد از مدتی برای سرگرمی چند راند بازی Geometry Wars را امتحان می کنم یا کنترلر را در نهایت به فرزندم می دهم، اگر فرزندی داشته باشم، تا از همان جا که ماینکرفت را ترک نموده بود، بازی را ادامه دهد. این تغییر کوچکی است اما حسی کاملا تحول آمیز با خود به همراه دارد.

همچون بسیاری از ژورنالیست های دیگر، او هم به نبودن وجود بازی های کلیدی و مهم برای جذب مخاطب به کنسول اذعان نموده است. تفاوت عمده این است که برخی از ژورنالیست ها آن را یک ایراد دانسته اند و برخی مثل کریس تپسل آن را مشکل خاصی به حساب نیاورده اند و از این بابت نگرانی نداشته اند. او در آنالیز خود ذکر نموده: این یک کنسول نسل بعدی مثل پلی استیشن 5 است که تقریبا 6 تا 18 ماه قبل از عرضه بازی های بزرگش عرضه شده است؛ اما گذراندن چند روز با سری ایکس، این نکته را به من ثابت کرد که لزوما در حال حاضر به آن بازی ها نیازی ندارد. این خود کنسول است که در واقع من آن را می خواهم.

احتمالا بین ژورنالیست های که ما نظر آن ها را مطالعه نموده ایم، شانون لیائو، ژورنالیست سایت CNN، کمتر از بقیه تحت تاثیر کنسول قرار گرفته است. هرچند وی به بارگذاری سریع بازی ها و سرعت بالای SSD کنسول اشاره نموده است اما آن را ویژگی کاملا دگرگون نماینده ای ندانسته است. او دربار ه این قابلیت گفته: این ویژگی خاصی است که می تواند برای گیمرهای بی صبر بسیار مهم باشد اما اگر توجه خاص و دقیقی نداشته باشید، ممکن است حتی متوجه آن نشوید. او حتی درباره مقایسه گرافیک ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس وان ایکس می گوید: در حالی که ارتقاهای گرافیکی حس هیجان انگیزی دارند اما در حال حاضر جوری نیستند که همه متوجه تفاوت آن ها شوند.

برخی از ژورنالیست ها هم درباره ایکس باکس سری اس صحبت نموده اند و از منفعت های آن برای برخی از مخاطبان سخن گفته اند؛ کنسولی که با ارزان تر بودنش می تواند طیف مخاطبان بیشتری را به سوی اکوسیستم ایکس باکس بیاورد. اِما کِنت از یوروگیمر درباره ایکس باکس سری اس می گوید: این به طرز حیرت انگیزی دروازه کاملا قابل دسترسی به نسل بعد بازی های ویدیویی است که 200 پوند هم از ایکس باکس سری ایکس ارزان تر است؛ اما باید این سؤال ها را در نظر بگیرید که آیا شما حاضرید برای سیستمی که حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده آن پایین تر است، کاملا دیجیتالی است و از دیسک پشتیبانی نمی نماید و فقط 364 گیگابایت حافظه در دسترس برای بازی ها و برنامه ها دارد، این هزینه را پرداخت کنید؟

البته، میزان حافظه تمام کنسول های نسل بعدی کمی نگران نماینده است. هرچند تمامی کنسول ها از SSD استفاده نموده اند و سرعت بسیار بالایی دارند اما احتمالا از نظر میزان حافظه در طول نسل با مشکل روبه رو شوند. هرچند می شود حافظه کنسول ها را بیشتر کرد یا بازی های ایکس باکس سری ایکس یا سری اس را روی حافظه خارجی موقتا کپی و بعد آن ها را انتقال داد. با این حال در این مثال معین، کنت اشاره می نماید که بازی Call of Duty: Warzone به تنهایی 104.6 گیگابایت از حافظه ایکس باکس سری اس را اشغال می نماید و این فقط کمی از نصف حافظه در دسترس سری اس برای بازی ها کمتر است. کِنت می گوید: شرایط حافظه ممکن است برای عده ای آزاردهنده باشد، اما وقتی به قیمت و سایز سری اس نگاه کنیم، شاید چندان هم عجیب نباشد و جای عصبانیتی وجود نداشته باشد.

در نهایت کزا مک دونالد از سایت گاردین هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و سری اس را آنالیز نموده است و شاید نزدیک ترین چیزی که به عنوان جمع بندی این مطلب بتوانیم بنویسیم، ارائه داده است. او در بخشی از آنالیز خود از این دو کنسول نوشته: با وجود ارزش سری اس و قدرت و توانایی بسیار بالای اجرایی سری ایکس، این ایکس باکس های جدید الهام بخش نیستند. نسبت به کنسول قبلی مایکروسافت، آن ها بیشتر به ارتقا و بهبودهای خوبی شبیه هستند نه یک گزینه انقلابی جدید. او در ادامه اضافه می نماید: در حال حاضر، هیچ چیزی در دو کنسول سری ایکس و سری اس فریاد نمی زند که هم اکنون مرا بخرید اما به همان اندازه هم چیز زیادی برای انتقاد وجود ندارد. آن ها همه چیزی که وعده داده بودند را انجام داده اند و آن را هم به شکل خوبی عمل کردند.

منبع: Gamesindustry.biz

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12636

به "کنسولی عالی در فقدان بازی انحصاری؛ منتقدان از ایکس باکس سری ایکس می گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنسولی عالی در فقدان بازی انحصاری؛ منتقدان از ایکس باکس سری ایکس می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید