گرگ های گرسنه امان اردستانی ها را بریدند

به گزارش راه ساری، خبرنگاران : اصفهان حمله گرگ های گرسنه به گله گوسفندان در بعضی روستاهای شهرستان اردستان و مخصوصاً روستای امیران، حکایتی تکراری است که زحمات چندین ساله دامداران را در یک چشم به هم زدن بر باد می دهد.

یکی از دامداران روستای امیران به ایسنا می گوید: حمله گرگ ها به گوسفندان کابوس هر روز ماست و همواره در هراس تلف شدن دام هایمان هستیم. روز گذشته برای چندمین بار گرگ ها به طویله ما حمله کردند و 12 گوسفند را زخمی و تلف کردند.

گرگ های گرسنه امان اردستانی ها را بریدند

او با بیان اینکه از شورای روستا و محیط زیست تقاضا داریم به داد دامداران روستا برسند، ادامه می دهد: مردم روستا به وسیله پرورش دام امرار معاش می نمایند و عایدی دیگری ندارند.

بعلاوه محمدحسین یکی از اهالی این روستا می گوید: از یک هفته گذشته تا به امروز روزی دو سه تا گوسفند به وسیله گرگ ها تلف و یا زخمی می شوند و بارها دامداران را با چشم گریان مشاهده کردم که راهی خانه می شوند.

وی که خود از گرگ ها زخم دیده است و در فروردین ماه حدود 18 گوسفندش را از دست داده است می گوید: پنجشنبه هفته قبل هم سارقان وارد یکی از دامداری های روستا شدند و تعدادی از گوسفندان را دریدند. اگر این شرایط ادامه داشته باشد به زودی همه دامداران روستا بیچاره می شوند، زیرا بخشی از گله گوسفندان را سارق می برد و بخش دیگری را هم گرگ ها.

حمله گرگ ها زیاد شده است

دهیار روستای امیران به ایسنا می گوید: نمی توانیم با دست خالی و بدون مجوز برای جلوگیری از خسارت های گرگ کاری کنیم.

سیدجواد نیازی با بیان اینکه در یک هفته گذشته 54 بار گرگ به دامداری های روستا حمله نموده اند که حدود 50 گوسفند زخمی و تلف شدند، ادامه داد: تعداد حمله گرگ ها در این منطقه زیاد است و در یک سال گذشته بیش از 150 گوسفند در این روستا تلف شدند و علیرغم اینکه چندین نفر در روستا تفنگ دارند، ولی پیروز به تیراندازی به گرگ ها نشدند.

وی با اشاره به اینکه روستای ما به جنگل های تاغ و کویر نزدیک است و احتمال اینکه گرگ ها به علت گرسنگی وارد روستا شوند وجود دارد، اضافه نمود: عصر روز پنجشنبه سارقان وارد یک دامداری شدند و تعداد قابل توجهی از گوسفندان را در روز روشن سارقیدند.

دهیار روستای امیران با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست برای حفاظت از گونه های جانوری باید کوشش بیشتر کند، گفت: محیط زیست براساس وظایفی که بر عهده دارد باید در تعامل با مردم نسبت به پرداخت خسارت های وارده به دامداران کوشش کند.

نیازی اضافه نمود: یکی از مشکلاتی که در روستای ما وجود دارد وجود سگ های ولگرد است که گاهی باعث ترس اهالی روستا و مخصوصاً بچه ها شده است. از ساکنان روستا که سگ های گله و پلاک دار دارند تقاضا می گردد نسبت به ساماندهی سگ های خود در روستا اقدام نمایند.

دامداران جمعیت گرگ ها را مدیریت نمایند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردستان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط خشکسالی در سال های اخیر، تخریب زیستگاه ها و بعلاوه رها کردن زباله ها در محیط زیست به وسیله مردم باعث شده گرگ های گرسنه به منطقه ها مسکونی نزدیک شوند.

حسین شواخی با بیان اینکه گزارش های متعددی از حمله گرگ به گله های گوسفند در بعضی روستاهای شهرستان اردستان دریافت کردیم، گفت: در بازدیدهایی که از دامداری ها انجام دادیم بیش از 90 درصد دامداری هایی که متحمل خسارت شدند موارد ایمنی و حفاظتی را رعایت ننموده بودند. کم ارتفاع بودن دیوار محوطه و محکم نبودن در و پنجره محل نگهداری دام ها، نبود سگ های نگهبان گله، رها کردن گله های در حال چرا به حال خود، بی احتیاطی و هوشیار نبودن چوپانان ازجمله عواملی هستند که گرگ ها را در رسیدن به شکار سهل و آماده، کمک می دهند.

وی با تأکید بر اینکه ضروری است دامداران برای جبران خسارت احتمالی ناشی از حمله گرگ دام های خود را بیمه نمایند، گفت: ردیف تعیین بودجه برای پرداخت خسارت ناشی از حمله گرگ به دامداران در سازمان محیط زیست وجود ندارد، ولی به دهکمک و دامداران روستاها توصیه می کنیم جمعیت گرگ ها را مدیریت نمایند تا بیش از این ضرر ننمایند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه وجود سگ های ولگرد و گله باعث می گردد تا حدود زیادی از ورود گرگ به روستا و منطقه ها مسکونی جلوگیری گردد، گفت: اداره محیط زیست آماده هرگونه همکاری با دامداران شهرستان است، زیرا اعتقاد داریم در شرایط کنونی حمله گرگ به یک دامدار خسارت های زیادی را برای وی به بار خواهد آورد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14623

به "گرگ های گرسنه امان اردستانی ها را بریدند" امتیاز دهید

1 کاربر به "گرگ های گرسنه امان اردستانی ها را بریدند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرگ های گرسنه امان اردستانی ها را بریدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید