گودال عمیق اختلاف کیانوش رستمی و رئیس فدراسیون ، حقی که نادیده گرفته شد، کاهش بودجه در انتظار وزنه برداری

به گزارش راه ساری، کیانوش رستمی از سوی کمیته بین المللی المپیک بورسیه شده است و با توجه به بعضی محدودیت های اداری به خاطر تحریم، کمیته ملی المپیک به صورت ریالی این پول را در اختیار فدراسیون های ورزشی قرار داده است اما این فدراسیون هنوز پولی به رستمی پرداخت نکرده است.

گودال عمیق اختلاف کیانوش رستمی و رئیس فدراسیون ، حقی که نادیده گرفته شد، کاهش بودجه در انتظار وزنه برداری

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران، کمیته بین المللی المپیک در راستای حمایت از ورزشکاران المپیکی به منظور آمادگی جهت حضور در میدان المپیک و تأمین یاری هزینه های تمرینی ورزشکاران و جذب مربی و ... ماهیانه 500 دلار به حساب ورزشکاران پرداخت می نماید.

در حال حاضر حسن یزدانی (کشتی آزاد)، محمدعلی گرایی (کشتی فرنگی)، کیانوش رستمی (وزنه برداری)، ناهید کیانی (تکواندو)، نوشاد عالمیان (تنیس روی میز)، الهه احمدی (تیراندازی)، حسین رسولی (دوومیدانی)، علی پاکدامن (شمشیربازی)، نازنین ملایی (قایقرانی) و رزیتا علیپور (کاراته) 10 ورزشکار ایران هستند که برای المپیک توکیو بورسیه کمیته بین المللی المپیک شدند.

با توجه به شرایط تحریم، تبادل اداری با کمیته بین المللی المپیک وجود ندارد از همین روی کمیته ملی المپیک به نرخ ریالی این پول را به حساب فدراسیون هایی که دارای ورزشکاران بورسیه است پرداخت می نماید اما پول در نزد کمیته بین المللی المپیک ذخیره خواهد شد.

از بین تمامی ورزشکارانی که بورسیه IOC را کسب کردند کیانوش رستمی هنوز پولی که کمیته ملی المپیک به حساب فدراسیون وزنه برداری پرداخت نموده است را دریافت ننموده و این روزها چالش بزرگی در این موضوع به وجود آمده است. البته رئیس فدراسیون مدعی شده که او توهم زده است و در این خصوص گفته است: نمی دانم گاهی اوقات کیانوش رستمی با خودش توهماتی می زند که باید خودش هم پاسخگویش باشد. ولی در هر صورت چک کیانوش رستمی آماده است و هر موقع که به خانه خودش آمد می تواند چکش را بگیرد.

البته رئیس فدراسیون وزنه برداری موضوع دیگری را هم مدعی شده است و آن این که از طرف IOC این اختیار به کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی داده شده است که آن ها می توانند ورزشکار دیگری را جایگزین رستمی نمایند. هر چند که این موضوع از سوی نصرالله سجادی سرپرست کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو رد شد و او بیان کرد: به هیچ وجه امکان جابجایی نام ورزشکار وجود ندارد و تا زمانی که کمیته بین المللی المپیک مبلغ بورسیه را پرداخت می نماید به ورزشکاری که نامش جزء نفراتی است که بورسیه می گیرند، مبلغ بورسیه تعلق می گیرد. حتی اگر ورزشکار سهمیه المپیک هم نگیرد باز هم امکان تغییر نام وجود ندارد و بورسیه متعلق به همان فردی است که از ابتدا نام او ارسال شده است.

با این اظهارنظر سجادی به خوبی معین است که ادعای مرادی رد شد و حتی در صورتی که ورزشکار سهمیه نگیرد، این بورسیه از سوی کمیته بین المللی المپیک به آن ها تعلق می گیرد و امکان حذف یا جایگزین ورزشکار وجود ندارد.

فدراسیون وزنه برداری و کیانوش رستمی چندین سال است اختلاف نظر دارند. قبل از المپیک ریو، وقتی راهنمایی تیم ملی وزنه برداری ایران بر عهده سجاد انوشیروانی بود، کیانوش رستمی بیان کرد چندین سال است بدون مربی کار می نماید و میخواهد برای المپیک ریو هم خودش به تنهایی برنامه بچیند، تصمیمی که البته با مخالفت شدید انوشیروانی همراه بود اما به دلیل اینکه تا المپیک ریو زمان زیادی باقی نمانده بود، این مربی سکوت کرد و فدراسیون هم اجازه داد تا کیانوش تمریناتش را به صورت جداگانه ادامه بدهد. چندین ماه تمرین شخصی کیانوش رستمی برای المپیک ریو جواب داد و او توانست به تنهایی مدال خوش رنگ المپیک را از آن خود کند. اما خوشی های کیانوش چندان پایدار نبود، او که همچنان معتقد بود به تنهایی از پس خودش برمی آید در چند سال اخیر در مسابقات مختلف نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد و هم اکنون در وزن 96 کیلوگرم برای کسب سهمیه المپیک توکیو کوشش می نماید هر چند که فاصله زیادی با سهراب مرادی که رقیب اصلی او به شمار می آید دارد.

اگرچه کیانوش رستمی پس از مدتی با فدراسیون هم سو شد؛ اما این موضوع خیلی طولی نکشید و با شیوع ویروس کرونا تمامی وزنه برداران این روزها به صورت انفرادی تمرین می نماید. اما عدم پرداخت بورسیه از سوی فدراسیون وزنه برداری آتش اختلافات را برافروخته کرد و در نهایت کمیته ملی المپیک به این موضوع ورود کرد و به صراحت اعلام شده در صورت عدم پرداخت حق و حقوق این بازیکنان بودجه فدراسیون وزنه برداری کسر خواهد شد.

کمیته ملی المپیک از ورزشکارانی که برای کسب سهمیه المپیک کوشش می نماید تمام قد حمایت می نماید و بارها در صورت اختلاف نظر ورزشکاران با فدراسیون های مربوطه به مسائل ورود نموده تا مسئله ای به وجود نیاید. در موضوع کیانوش رستمی هم بارها چندین مرتبه کمیته ملی المپیک ورود نموده است و در این موضوع هم به صراحت در صورت عدم پرداخت حق و حقوق او از کاهش بودجه سخن گفته است. اگرچه راه و روشی که کیانوش رستمی انتخاب کرد پسنده نبود و حتی فدراسیون در بعضی مواقع به ورزشکار سالاری محکوم شد اما نباید فراموش کنیم رستمی یکی از ستاره های تکرار نشدنی وزنه برداری ایران است؛ او پیروز به کسب 6 نشان طلای ارزشمند طلا و نقره المپیک و دنیا شده است و یکی از وزنه برداران نخبه ایران محسوب می گردد. اما حواشی که بعد از المپیک ریو برای خود ساخت باعث شد از دوران اوج فاصله بگیرد.

به هر حال بورسیه IOC حق کیانوش رستمی و همه ورزشکارانی است که به وسیله کمیته بین المللی المپیک مورد حمایت قرار می گیرند و قطعاً فدراسیون وزنه برداری هم نمی تواند این موضوع را نادیده بگیرد.

4057/

واحدی: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11728

به "گودال عمیق اختلاف کیانوش رستمی و رئیس فدراسیون ، حقی که نادیده گرفته شد، کاهش بودجه در انتظار وزنه برداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودال عمیق اختلاف کیانوش رستمی و رئیس فدراسیون ، حقی که نادیده گرفته شد، کاهش بودجه در انتظار وزنه برداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید