10 فیلم مهم جانی دپ؛ مرد دنیا های فانتزی

به گزارش راه ساری، در این مطلب فهرست بهترین فیلم های جانی دپ را برای شما آماده نموده ایم؛ 10 فیلم از جانی دپ که حتما باید ببینید.

10 فیلم مهم جانی دپ؛ مرد دنیا های فانتزی

جانی دپ یکی از بازیگران مهم هالیوود است که هم بازی اش در فیلم های متفاوت و هم حاشیه های زندگی اش در صدر اخبار بوده اند. جانی دپ کارش را با موسیقی آغاز کرد و بعد از راه پیدا کردن به دنیا سینما به عنوان بازیگر و تهیه نماینده و صداپیشه مطرح شد.

انتخاب بهترین فیلم های جانی دپ در دهه 90 میلادی کار دشواری است، چون فیلم های خوب زیاد دارد. از آن طرف در قرن بیست و یکم هر چند خودش حضور خوشایندی داشته اما در فیلم هایی بازی نموده که به لحاظ سینمایی ارزش چندانی ندارند.

جانی دپ 10 بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد و بالاخره برای فیلم سویینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت گلدن گلوب را به خانه برد. او 3 بار هم نامزد اسکار جایزه بهترین بازیگر مرد شده است.

جانی دپ در سال های اخیر، هم در فیلم های ضعیفی بازی کرد و هم حاشیه های زندگی اش با امبر هرد آسیب زیادی به کاراکتر او زد. با وجود این، هنوز هم او را به عنوان یکی از عظیم ترین ستاره های سینما می شناسند.

فهرست بهترین فیلم های جانی دپ بر اساس سال فراوری مرتب شده است.

1. گریان

عنوان اصلی: Cry-Baby

کارگردان: جان واترز

امتیاز متاکریتیک: 63 از 100

محصول 1990

یک کمدی-رمانتیک موزیکال تین ایجری که به موفقیت زیادی رسید و در آن جانی دپ نقش یک جوان عصیانگر دهه پنجاهی را بازی می کرد.

داستان فیلم درباره چند جوان تبهکار است که دست به خرده خلاف می زنند. فیلم درباره برخورد آن ها با خرده فرهنگ های جامعه و بقیه افراد شهر است. قهرمان فیلم وید واکر است که او را با لقب گریان صدا می زنند. وید واکر سردسته گروهشان است.

واکر عاشق یکی از دختران مدرسه به اسم آلیسون می گردد. گریان و آلیسون که هر دو یتیم هستند از گذشته شان با هم صحبت می نمایند. پدر گریان روی جایگاه الکتریکی اعدام شده است. آلیسون عاشقی بین بچه های مدرسه دارد که به رابطه او و گریان حسادت می نماید و جنگی میان آن ها به راه می افتد.

منتقدان موزیکال عصیانگر نوجوانانه واترز را پسندیدند. فیلمی که بازی جانی دپ در آن موتور محرکه فیلم است. فیلم ساوندترک خوبی هم دارد و بهترین فیلم واترز تا همین امروز است. فیلمنامه فیلم پر از کنایه و طعنه است و بامزه هم از کار درآمده است.

2. ادوارد دست قیچی

عنوان اصلی: Edward Scissorhands

کارگردان: تیم برتون

امتیاز متاکریتیک: 74 از 100

محصول 1990

ادوارد دست قیچی هم یکی از بهترین فیلم های جانی دپ است و هم یکی از بهترین آثار تیم برتون. فیلمی که خیلی زود برای دوستداران سینما تبدیل به اثری کلاسیک شد. یک فانتزی عاشقانه محزون و دوست داشتنی که هواداران زیادی میان دوستداران سینما دارد.

این فیلم سرآغاز همکاری های جانی دپ و تیم برتون و چهارمین همکاری برتون با آهنگساز محبوبش دنی الفمن بود. فیلم که با بودجه 20 میلیون دلاری ساخته شده بود، در گیشه هم خوب فروخت و تقریبا چهار برابر سود کرد.

فیلم با پیرزنی آغاز می گردد که برای نوه اش داستان مرد جوانی به نام ادوارد را تعریف می نماید. مخترعی که در یک قلعه نزدیک شهر زندگی می کرد روزی مردی به نام ادوارد را درست می نماید. اما قبل از این که بتواند دست های او را کار بگذارد می میرد و دست های ادوارد همان تیغه های قیچی باقی می مانند.

زنی ادوارد را تنها در قلعه پیدا می نماید و به شهر می آورد. ادوارد تمام کوششش را می نماید که با قیچی های دست هایش به مردم شهر یاری کند. میان او و دختر زن رابطه عاطفی شکل می گیرد اما دوست سابق دختر از این ارتباط خشمگین است و ادوارد را به دردسر می اندازد.

به عقیده منتقدان این یک داستان پریان جادویی مدرن است که فضای گوتیکی دارد. پیتر تراورس منتقد رولینگ استون نوشته بود که این فیلم اقتباس مدرن برتون از داستان فرانکنشتاین است. بازی دپ هم در این فیلم مورد توجه نهاده شد. به خصوص شیوه هنرمندانه او در بازتاب احساساتش بسیار ظریف و مورد توجه بود.

3. چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می دهد

عنوان اصلی: Whats Eating Gilbert Grape

کارگردان: لاسه هالستروم

امتیاز متاکریتیک: 73 از 100

محصول 1993

اولین فیلم مهمی که ستاره قرن بیست و یکم یعنی لئوناردو دی کاپریو در آن بازی کرد و برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل هم شد. فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام بود و در آن جانی دپ و دی کاپریو نقش دو برادر را بازی می کردند.

گیلبرت با بازی جانی دپ همواره نگران برادرش ارنی (با بازی دی کاپریو) است که به لحاظ ذهنی دچار معلولیت است. پدرشان سال ها قبل خودکشی نموده و مادرشان هم افسرده روی مبل فقط تلویزیون تماشا می نماید.

گیلبرت و برادرش منتظر جهانگرد هایی هستند که هر سال از شهر آن ها می گذرند. یکی از جهانگرد ها دختر جوانی به نام بکی است که گیلبرت به او علاقه مند می گردد. بکی به گیلبرت یاری می نماید که بهتر احساساتش را درک کند.

منتقدان به خصوص بازی دپ و دی کاپریو را تحسین کردند. فیلم البته به نظر بعضی از منتقدان کمی سانتی مانتال و گاهی قابل پیش بینی است اما اتمسفری که فیلم ایجاد می نماید و بازی بازیگرانش از نقاط قوت آن هستند.

4. اد وود

عنوان اصلی: Ed Wood

کارگردان: تیم برتون

امتیاز متاکریتیک: 70 از 100

محصول 1994

یک درام بیوگرافیک درباره اد وود که کارگردان و بازیگر و نویسنده آمریکایی بود و بین سال های 1947 تا 1978 فعالیت می کرد.

اد وود فیلم های علمی-تخیلی با بودجه های کم و فیلم های ترسناک می ساخت و همواره به دلیل زیبایی شناسی افتضاح و اشتباه های تکنیکی فیلم هایش مورد تمسخر قرار می گرفت. جلوه های ویژه فیلم هایش افتضاح بود و لقب بدترین کارگردان سینما را گرفت.

فیلم برتون از سال 1952 آغاز می گردد. اد وود در کوشش است که خودش را وارد صنعت سینما کند. او با جورج ویز تهیه نماینده دیدار می نماید و در کوشش است او را راضی کند که برای فیلم تخیلی که می خواهد بسازد بهترین گزینه کارگردانی اد وود است.

ویز به وود اجازه می دهد که هر چقدر می خواهد فیلم بگیرد اما وود رویکرد عجیبی دارد و در هر سکانس فقط یک برداشت می گیرد. در همین حین وود با بلا لوگوسی اسطوره ای هم آشنا و با هم رفیق می شوند.

منتقدان معتقد بودند که همکاری برتون و جانی دپ نتیجه ای عجیب و غریب داشته و البته یک فیلم بیوگرافیک بامزه درباره اد وود از کار درآمده است. ایبرت معتقد بود برتون به جای مسخره کردن وود در حقیقت با این فیلم برایش عظیمداشتی گرفته است.

5. مرد مرده

عنوان اصلی: Dead Man

کارگردان: جیم جارموش

امتیاز متاکریتیک: 62 از 100

محصول 1995

فیلم مرد مرده یک وسترن عجیب و غریب است. کارگردانش گفته که این یک وسترن اسیدی یا سایکدلیک است.

وسترن های اسیدی در دهه های 60 و 70 باب شدند و استعاره های فیلم های وسترن کلاسیک مثل شین یا جویندگان را با مرز های وسترن های اسپاگتی ترکیب و این وسط از خرده فرهنگ هایی که از دهه 60 در آمریکا باب شدند هم استفاده کردند. اولین بار پالین کیل در یکی از نقدهایش از اصطلاح وسترن اسیدی استفاده کرد.

فیلم داستان ویلیام بلیک با بازی جانی دپ است. حسابداری از کلیولند که با قطار به سمت یکی از شهرهای مرزی می رود تا برای یک موسسه کار حسابداری انجام بدهد. در طول سفر آتشکار قطار به او درباره موسسه هشدار می دهد. او بدون پول و کار به این شهر می رسد که همه چیزش عجیب و غریب است.

بلیک مورد حمله قرار می گیرد و مردی به نام هیچ کس او را نجات می دهد. مردی که تصمیم می گیرد از بلیک مراقبت کند.

منتقدانی مثل ایبرت فیلم را دوست نداشتند. ایبرت می گفت که قطعا جارموش در این فیلم می خواسته به نکته ای برسد اما هیچ سرنخی نمی دهد که آن نکته چیست. در مقابل منتقد نیویورک تایمز آن را یکی از بهترین فیلم های دهه نود می داند. به نظر می رسد هر چه از عمر این فیلم بیشتر می گذرد ارج و قربش بیشتر می گردد.

6. دانی براسکو

عنوان اصلی: Donnie Brasco

کارگردان: مایک نیول

امتیاز متاکریتیک: 76 از 100

محصول 1997

در دهه هفتاد در نیویورک مردی به نام لفتی (با بازی آل پاچینو) گنگستر پا به سن گذاشته در خانواده مافیایی بونانوست. لفتی با دانی آشنا می گردد و خیلی زود تحت تاثیر کارآیی او قرار می گیرد.

دانی یک دلال الماس را که به نظر می رسد سر لفتی کلاه گذاشته تهدید می نماید. اما خیلی زود ما متوجه می شویم که دانی در حقیقت پلیس مخفی اف.بی.آی است. همسر دانی از شغل او راضی نیست.

دانی با زندگی تبهکاری خیلی خوب جور در می آید و رابطه محبت آمیز ای میان او و لفتی برقرار می گردد. وقتی اف.بی.آی به او فشار می آورد که عملیات را تمام کند دانی از لفتی می خواهد که از زندگی تبهکاری کنار بکشد. لفتی به وفاداری دانی مظنون می گردد و آزمون سختی پیش رویش قرار می دهد.

فیلم که براساس یک داستان حقیقی ساخته شده بود تحسین منتقدان را برانگیخت. بازی های جانی دپ و آل پاچینو در فیلم فوق العاده بود. فیلمی تند و تیز که از کلیشه ها فراتر می رود و به جایی می رسد که تماشاگر دیگر نتواند آن را پیش بینی کند.

7. شکلات

عنوان اصلی: Chocolat

کارگردان: لاسه هالستروم

امتیاز متاکریتیک: 64 از 100

محصول 2000

یک فیلم رمانتیک بسیار شیرین که البته احتمالا با دیدنش هوس شکلات می کنید!

فیلم داستان زنی به نام ویان است که متخصص درست کردن شکلات بوده و حالا همراه دختر کوچکش آنوک به شهر کوچکی آمده تا در آنجا یک مغازه شکلات فروشی باز کند. او ذائقه مردم را می شناسد و شکلات هایش حکم درمان دارند.

اولین کسی که در شهر هوادار ویان می گردد زن سالخورده یک دنده ای به نام آرماند است. اما همه اهالی شهر از حضور ویان راضی نیستند و شهردار شهر مغازه شکلات فروشی او را مقر شیطان می داند.

در حالی که تنش بین ویان و شهردار بالا می گیرد یک گروه کولی در حاشیه رودخانه چادر می زنند و ویان و یکی از مردان آن ها به نام روکس با هم رابطه عاطفی برقرار می نمایند. در حالی که بقیه مردم شهر از حضور آن ها راضی نیستند.

به گفته منتقدان این فیلمی گرم و سبکبار است که البته در آن بازی بینوش بیشتر از جانی دپ به چشم می آید اما شیمی بین این دو نفر فوق العاده است.

8. سارقان دریایی کاراییب: نفرین مروارید سیاه

عنوان اصلی: Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

کارگردان: گور وربینسکی

امتیاز متاکریتیک: 63 از 100

محصول 2003

فرنچایز جک اسپارو که یکی از پرفروش ترین فیلم های دنباله دار سال های اخیر بوده است با فیلم سارقان دریایی کاراییب، نفرین مروارید سیاه آغاز شد.

سارقان دریایی کاراییب فیلم فانتزی ماجراجویانه ای بود که والت دیزنی و جری بروکهایمر پشت آن بودند. فیلم اقتباسی از سارقان دریایی کاراییب بود که در تم پارک دیزنی حضور دارد.

قصه فیلم اواخر قرن هفدهم اتفاق می افتد و کاراکتر مرکزی ما کاپیتان جک اسپارو با بازی جانی دپ است. یک سارق دریایی بدجنس، طعنه زن و بامزه که دست و پا چلفتی بازی اطرافیانش معمولا او را به دردسر می اندازد. جک اسپارو البته خوش قلب است. او یک دشمن سرسخت به نام کاپیتان باربوسا روی دریا دارد.

یک فرماندار انگلیسی همراه دخترش با یک کشتی نظامی مشغول بازرسی دریا هستند. فرماندار می خواهد همه کشتی های روی دریا حتی سارقان دریایی از قوانین پیروی نمایند اما جک اسپارو زیر بار این حرف ها نمی رود.

بازی جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو با استقبال روبرو شد و او را نامزد جوایز معتبری از جمله اسکار و گلدن گلوب و بفتا کرد.

9. چارلی و کارخانه شکلات سازی

عنوان اصلی: Charlie and the Chocolate Factory

کارگردان: تیم برتون

امتیاز متاکریتیک: 72 از 100

محصول 2005

موزیکال فانتزی که در فضای بچگانه ای می گذرد و نتیجه اش فیلم سرخوشانه روشنی شده که از این نظر با بقیه فیلم های برتون متفاوت است. فیلم از روی یک رمان انگلیسی به همین نام اقتباس شده که سال 1964 منتشر شد و رولد دال، نویسنده مشهور کتاب های بچه ها آن را نوشته بود.

فکر فراوری این فیلم از سال 1991 آغاز شده بود و حتی کارگردانانی مثل مارتین اسکورسیزی و تام شایداک را برای کارگردانی آن در نظر گرفته بودند، تا این که قرعه به نام برتون افتاد و او بلافاصله جانی دپ و دنی الفمن را درگیر این پروژه کرد.

فیلم داستان پسر فقیری به نام چارلی باکت است که با خانواده ای نزدیک کارخانه ویلی ونکا زندگی می نماید. ویلی ونکا به دلیل مشکلاتی کارخانه را تعطیل و کارکنانش از جمله پدرعظیم چارلی را اخراج نموده است.

یک روز ونکا اعلام می نماید که در شکلات های کارخانه پنج بلیت طلایی است که برنده ها می توانند از کارخانه بازدید نمایند و در نهایت یک جایزه هم ببرند. چارلی یکی از برندگان است که در نهایت به مرحله آخر مسابقه می رسد.

بازی جانی دپ در این فیلم محل مناقشه شد. بعضی منتقدان بازی اش را ستایش کردند و بعضی دیگر مثل راجر ایبرت از او ناامید شدند. با این حال فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی اثر لذت بخشی است.

10. سویینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

عنوان اصلی: Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

کارگردان: تیم برتون

امتیاز متاکریتیک: 83 از 100

محصول 2007

یک موزیکال اسلشر که اقتباسی از نمایشنامه موزیکال استیون سوندهایم است. ملودرام ویکتوریایی که داستان سویینی تاد یک آرایشگر انگلیسی را روایت می نماید. آرایشگر در اثر یک بی عدالتی تبدیل به قاتل سریالی شده و مشتریانش را با تیغ آرایشگری به قتل می رساند.

تیم برتون از وقتی دانشجو بود شیفته ویژگی های بصری نمایشنامه موزیکال سوندهایم شده بود. سال 2006 وقتی جانشین سام مندس شد بالاخره فرصت پیدا کرد تا آرزویش را تحقق ببخشد.

داستان فیلم از سال 1846 آغاز می گردد؛ وقتی بنجامین بارکر آرایشگر به لندن می آید. 15 سال قبل او به اشتباه توسط قاضی تورپین محاکمه و تبعید شده بود. حالا به مغازه قدیمی اش در خیابان فلیت برگشته و متوجه می گردد که قاضی به همسرش تعدی نموده و همسرش هم بعد خودش را با آرسنیک کشته است. بارکر که نام سویینی تاد را برای خودش انتخاب نموده قسم می خورد که انتقام بگیرد.

خود سوندهایم به شدت تحت تاثیر اقتباس سینمایی برتون نهاده شد و از آن لذت برده بود. جانی دپ در این فیلم از سابقه موسیقی اش هم استفاده می نماید و صدایش فوق العاده است. به طوری که منتقدان کاملا تحت تاثیرش نهاده شدند.

برتون و دپ در کنار هم توانسته اند آن حس سرد ترسناک نمایشنامه سوندهایم را تاثیرگذار از کار دربیاورند.

زندگی شخصی و حرفه ای جانی دپ

جانی دپ یکی از پولسازترین ستاره های هالیوود است. این بازیگر، موزیسین و تهیه نماینده آمریکایی روز نهم ژوئن سال 1963 در کنتاکی به دنیا آمد. او و خواهر و برادرانش در کودکی دائم جا به جا می شدند و دپ بیش از 20 شهر را دیده بود. او در سال 1970 در فلوریدا مستقر شدند.

وقتی دپ پانزده ساله بود والدینش از هم جدا شدند. مادرش با رابرت پالمر ازدواج کرد که جانی دپ از او به عنوان الهام بخش خودش یاد می نماید.

وقتی دپ دوازده ساله بود مادرش یک گیتار به او هدیه داد و از آن موقع دپ آغاز به نواختن در گروه های موسیقی مختلف کرد. دبیرستان را رها کرد تا نوازنده راک گردد و یک گروه موسیقی هم تاسیس کرد.

جانی دپ برای پول درآوردن فقط به موسیقی متکی نبود. گاهی برای فروش بازاریابی می کرد تا این که همسرش که گریمور بود او را به نیکلاس کیج معرفی کرد. نیکلاس کیج به دپ پیشنهاد داد که وارد کار بازیگری گردد.

دپ سال 1984 برای اولین بار در فیلم کابوس خیابان الم استریت فیلم ترسناک تحسین شده وس کریون در نقشی فرعی جلوی دوربین رفت. سال 1986 نقش مکمل در فیلم پلاتون الیور استون را بازی کرد. اما اولین فیلم مهمش گریان (Cry-baby) بود.

مهم ترین فیلم های جانی دپ همکاری او با تیم برتون است که در آن ها نقش شخصیت هایی تنها با گوشه هایی تاریک را بازی می نماید.

جانی دپ اولین بار در سال 2004 برای بازی در نقش کاپیتان جک اسپاروی فیلم سارقان دریایی کاراییب نامزد جایزه اسکار شد. هر چند او ستاره عظیم دهه نود بود اما همه نامزدی های اسکارش مربوط به قرن بیست و یکم است.

سال 2005 برای بازی در نقش نویسنده محبوب جی.ام.بری در فیلم در جست و جوی ناکجا نامزد اسکار شد و آخرین نامزدی اش هم سال 2007 برای فیلم سویینی تاد بود اما هیچ وقت اسکار را به خانه نبرد.

آخرین ازدواج او با امبر هرد دردسرساز شد. در حالی که امبر هرد جانی دپ را متهم نموده بود که او را مورد آزار خانگی قرار می داده است بعدتر شایعاتی درباره خود هرد شنیده شد که گویا او در ازدواج عجیب و غریب عمل می نموده. جانی دپ 7 میلیون دلار به امبر هرد داد و هرد گفت که این پول را به سازمان های خیریه می بخشد.

فیلم های اخیر جانی دپ هیچ کدام مورد توجه قرار نگرفتند؛ نه در گیشه و نه پیش منتقدان.

10 فیلم تام هنکس که همه باید ببینند!

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9818

به "10 فیلم مهم جانی دپ؛ مرد دنیا های فانتزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم مهم جانی دپ؛ مرد دنیا های فانتزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید