10 جهت جاده گردی برای نوروز سال جاری

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: برای بسیاری از آدم ها به خصوص آن ها که بیشتر اهل مسافرت هستند، لذت در راه بودن شیرین تر از رسیدن به مقصد است.

10 جهت جاده گردی برای نوروز سال جاری

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،همواره هدف رسیدن نیست؛ گاهی لذت سفر به جاده و به رفتن است. به این که خودروات را چنددقیقه ای بکشانی سمت حاشیه جاده و در فرصت یک چای و استراحت کوتاه؛ راستا سفر را به خاطر بسپاری و آرزو کنی که در پیچ بعدی یک منظره زیباتر بیابی تا در قاب دوربینت جای گیرد.

برای بسیاری از آدم ها به خصوص آن ها که بیشتر اهل مسافرت هستند، لذت در راه بودن شیرین تر از رسیدن به مقصد است. در مقابل هستند کسانی که فقط پا را روی پدال گاز می فشارند تا هر چه زودتر به مسافرت خود برسند، غافل از این که مسافرت شان از همان لحظه که از خانه بیرون آمده اند شروع شده است.

اگر شما جزو دسته دوم هستید، شما را دعوت می کنیم به صرف جاده پیمایی، یک بار امتحانش کافی است که عاشق جاده های زیبای ایران شوید. چرا که انصافا برخی از جاده ها مناظری زیباتر و بکرتر از اغلب مقصدهای معمول ما دارند.

در آغوش دشت

سپیدان یکی از جاده های شمالی استان فارس است که جان می دهد برای عکاسی و سیاحت، جاده سپیدان به یاسوج، دشت ارژن، دشت برم، جاده شیراز به سپیدان و سپیدان به نورآباد از زیباترین این جاده ها هستند. مزارع و زمین های کشاورزی، دشت های وسیع و کوه های زیبا به راستی بی بدیل ترین مناظر جاده های ایران را تصویر می نمایند.

به زیبایی جنگل های بلوط

جاده های کوهستانی استان کرمانشاه با طبیعت متفاوتی که پیش روی گردشگران قرار می دهد، از دیدنی ترین جاده های ایران به شمار می آیند. یکی از بکرترین آن ها خروجی بابا یادگار از جاده کرند غرب به سرپل ذهاب است. دو طرف جاده جنگل های بلوط و تپه های سبز و زرد نگاه تان را مجذوب و سرگردان می نماید و دیواره های سنگی عجیبی که گهگاه اطرافتان می بینید، شکلی اسطوره ای به جاده می دهند. چسبیده به جاده بابایادگار آبشار گمنام، اما بی مانند ریجاب را هم می توانید ببینید که ارتفاع آن بیش از 150 متر تخمین زده می گردد.

کباب خوری در جاده

بسیاری از گردشگران جاده پاوه تا هجیج را برای دیدن این روستای زیبای کردنشین پیموده اند، اما اغلب نمی دانند اگر همین جاده را تا پایان بروند با مناظر بکر و بدیعی از رودخانه زلال سیروان، آبشارها و چشمه های گوناگون روبه رو می شوند. کبابی های بین راه در منطقه بل بر هم با گوشتی لذیذ از شما پذیرایی می نمایند.

گراند کانیونِ ایران

جاده جم به فیروزآباد که مرکز استان فارس به عسلویه در کرانه خلیج فارس را بسیار نزدیک نموده است، از جاده های بسیار دیدنی جنوب کشور است. در شروع، جاده ای کوهستانی با شکل های خیالی و شگفت انگیز دو طرف جاده را گرفته است، اما هرچه بیشتر وارد استان فارس می شوید جاده سبزتر و طبیعت شگفت انگیزتر می گردد. تنگه های اطراف جاده به ویژه شکاف هایقر تصاویری همچون دره گراند کانیون آمریکا را برای تان تصویر خواهد نمود، با این تفاوت که این جاده ها هم سبزترند و هم در عمق این شکاف رودخانه ای پر آب جاری است.

همراه با خیالِ کویر شو!

اگر به تصاویر شگفت انگیز، وهم آلود و زیبای کویری علاقه مندید، جاده جندق به معلمان را از دست ندهید. این جاده از قلب کویر مرکزی ایران می گذرد و جنوب و شمال آن را به هم وصل می نماید. به احتمال زیاد در طول جاده تنها خواهید بود و هنگام طی مسافت حدود 200 کیلومتری این جاده انواع بافت های عجیب و غریب کویری را مشاهده خواهید کرد.

در راستا یک بهشت گمشده

چابهار را بهشت گمشده ایران می خوانند، خلیجی که کمتر بین ایرانیان شناخته شده اما زیبایی های طبیعی و گردشگری اش منحصربه فرد است. برای رسیدن به بخشی از این بهشت زیبا اما فراموش شده؛ باید از جاده ای بگذرید که زیبایی اش کم از مقصدی که این جاده به آن ختم می گردد؛ نمی آورد.

جاده ساحلی چابهار به گواتر یکی از جاده های کمتر دیده شده کشورمان است که شانه به شانه خلیج امتداد یافته است. از زیبایی های پرشمار این جاده، کوه های مریخی آن است. تالاب لیپار هم در نزدیکی روستای رمین و در 15 کیلومتری شرق چابهار در راستا جاده ساحلی چابهار - گواتر قرار گرفته است.

لیپار چشم انداز فوق العاده ای دارد به گونه ای که رویش گونه های بلوط و گزنه در آب، صحنه فوق العاده زیبایی خلق نموده که در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی گردد. تالاب لیپار از مناطق زیبا و طبیعی چابهار است که در آن پرندگانی چون لک لک، طاووس، کبک و مرغ ماهی خوار آشیانه دارند.

همجوار با این تالاب زیبا منطقه ای با نام دشتار قرار گرفته است که بومیان به آن عروس نیز می گویند، علت این نامگذاری، زیبایی منطقه و وجود درختان سرسبز و خرم است که می تواند پذیرای علاقه مندان به طبیعت باشد.(دشتار در زبان بلوچ به دخترانی اطلاق می گردد که هنوز ازدواج ننموده اند) در این منطقه پنبه هایی وحشی به عمل می آید که بومیان از آن تشک و بالش تهیه می نمایند. القصه این که این جاده شما را به تجربه هایی باورنکردی رهنمون خواهد نمود.

شول آباد، جاده ای پر پیچ و تاب

لرستان به واسطه طبیعت بکر و نقاط دیدنی اش؛ مقصدی ایده آل برای مارکوپولوهای ایرانی است. در این خطه دیدنی های جالبی وجود دارد که یکی از آن ها شول آباد است. دومین نقطه شهری در شهرستان الیگودرز که اسم و رسمش منتسب است به قبیله ای باستانی از قوم پارس به نام شول. برای رسیدن به این مقصد باید در جاده ای پا بگذارید که در نوع خودش دیدنی است. جاده ای که در دل کوه ها و تپه های سرسبز پیچ و تاب می خورد و جان می دهد برای عکاسی.

کلکسیون زیبایی ها

جاده گردشگری خلخال- اسالم که شهرستان خلخال در استان اردبیل را به اسالم در استان گیلان متصل می نماید؛ یک جاده زیبا و متفاوت است با آن چه تا به امروز دیده و سراغ دارید؛ دلیلش هم شرایط خاص و اقلیم کوهستانی و ترکیب طبیعت جنگلی و دشتی این جاده طول و دراز است. طبیعت بکر و دست نخورده، زیبایی های وحشی جنگلی، زندگی سنتی افراد بومی، فراوری عسل های ناب، وجود آبشار و دریاچه، دشت وسیع گل و گیاهان کمیاب و... از جمله ویژگی هایی است که گردشگران می توانند در این جاده 70 کیلومتری مشاهده نمایند. این جاده که به دلیل کوهستانی بودن حتی در تابستان هم از آب و هوای بسیار خنک برخوردار است، اغلب در نیمه دوم سال به دلیل بارش برف و باران های سیل آسا بسته می گردد.

این جاده راستای برای ورود به بهشت طبیعت است، چراکه جاده خلخال - اسالم تنها یک جاده جنگلی نیست بلکه ترکیبی از جنگل و دشت، گلزار و آبشار و دریاچه است؛ گویی کلکسیونی از زیباترین جاذبه های طبیعی کنار هم چیده شده اند تا شما را غافلگیرانه شاعر نمایند.

البته افرادی که به این جاده سفر می نمایند می توانند از راستا روستای نهالستان پیرسون در 20 کیلومتری اسالم به خلخال وارد جنگل شوند و از این مناطق زیبا و افسونگر طبیعی به سمت بالای جنگل و قله حرکت نمایند تا به قله ای برسند که به دره اشراف معروف است، جایی که زیبایی و فریبندگی آن در حد کمال است.

در راستا قصرهای جن و پری

زیباترین جاده کویری ایران، جاده شهداد به نهبندان است. سالانه به شمار گردشگرانی که برای دیدن کویر زیبای شهداد، سفر به کویر را به جان می خرند؛ افزوده می گردد.

گذر جاده از میان بزرگترین عارضه های کلوخی دنیا معروف به کلوت های شهداد که گردشگران از آن به عنوان قصرهای جن و پری یاد می نمایند؛ از ویژگی های منحصر به فرد این جاده است. از سوی دیگر برآمدن خورشید از شرق و تابیدن آفتاب بر شن های طلایی کویر و تماشای غروب و نشستن ستاره هایی که همه زمان ها برای شمردن آن ها کم است بر آسمان کویر جاذبه هایی است که هر فردی را به کویر می خواند.

اما اگر می پرسید در این راستا چه دیدنی هایی عایدتان می گردد می گوییم که؛ اگر از شهداد به سمت نهبندان حرکت کنید ابتدا از شهری با انسان های کوتاه قد می گذرید و سپس از کنار گرم ترین نقطه دنیا در گندم بریان گذر خواهید کرد در همین حین نبکاها با پوشش گیاهی منحصر به فرد را می بینید که به صورت تپه هایی پوشیده از گیاه در کویر در گسترده زیاد دیده می شوند، کمی جلوتر از میان منحصر به فرد ترین پدیده کویر رد خواهید شد و از شهر کلوت ها گذر می کنید که تشکیل شده است از سازه های کلوخی با ارتفاع 500 متر که ده ها کیلومتر امتداد دارند. مرتفع ترین هرم های ماسه ای ایران نیز در این راستا قرار گرفته است، 40 مخروط زیبای آتشفشانی از جمله دیگر زیبایی های این جاده هستند. گذر از مجاورت گودترین چاله ایران و همچنین تجربه دشت های رنگی تشکیل شده از ماسه ها و شن های رنگین نیز از دیگر زیبایی های این جاده است.

یک راستا ایده آل با شمال بروهای قهّار

اگر شما هم یکی از آن شمال بروهای قهار باشید، به احتمال زیاد از میان جنگل بسیار زیبای عباس آباد گذشته اید. جاده ای بسیار سرسبز و زیبا با درختان کهنسال و رستوران ها و سفره خانه های متعدد که در طول راستا عباس آباد به کلاردشت گسترده هستند. این جنگل به اندازه ای زیبا است که اگر هر روز هم از آن عبور کنید، باز چشم اندازهای آن نگاه تان را پُر می نماید و زیبایی های آن برای شما کهنه نمی گردد.

کلاردشت، دشتی بر فراز کوه ها و منطقه ای کوهستانی است که در غرب مازندران واقع شده و آب و هوای سرد کوهستانی دارد که بیشتر مواقع مه آلود است و حتی در تابستان برخی از مواقع به پوشیدن لباس گرم احتیاج دارد. کلاردشت دارای دو جاده ارتباطی است که اولی آن از جاده تهران چالوس جاده کندوان و دیگری جاده جنگلی عباس آباد هستند.

از ابتدای جاده چالوس به تهران بعد از پایانی کمربندی نوشهر یعنی عبور از پل هوایی وارد جاده زیبای کندوان می شوید باید در میان جاده زیبای جنگلی حدود 25 کیلومتری رانندگی کنید تا به شهر مرزن آباد برسید. از ضلع غربی جاده کنار تابلوی راستا کلاردشت تغییر راستا می دهید و برای رسیدن به کلاردشت باید این جاده کوهستانی را دوباره حدود 20 کیلومتری بپیمایید تا به کلاردشت برسید .

راستا دوم از عباس آباد می گذرد. جاده کناره خزری بین راستا چالوس به تنکابن منشعب می گردد و از میان جنگل با درختان انبوه و بسیار زیبا به فاصله 25 کیلومتری قرار گرفته است که به غرب کلاردشت وارد می شوید.

منبع:خراسان

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

iraniro.ir: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: تسنیم
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8036

به "10 جهت جاده گردی برای نوروز سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جهت جاده گردی برای نوروز سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید