استاد دانشگاه: موضوع نژادپرستی در فرهنگ آمریکا نفوذ کرده و صرفاً با قانون حل نمی شود

به گزارش راه ساری، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در نشست فراز و فرود آمریکا از گذشته تا کنون با اشاره به اینکه ذهنیت نژادپرستانه در آمریکا از قرن نوزدهم همچنان باقی مانده است، تأکید کرد که موضوع نژادپرستی در فرهنگ این کشور نفوذ کرده است و صرفاً با قانون حل نمی شود.

استاد دانشگاه: موضوع نژادپرستی در فرهنگ آمریکا نفوذ کرده و صرفاً با قانون حل نمی شود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نهمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین المللی افول آمریکا؛ فرایند گذشته و تحولات آینده با عنوان فراز و فرود آمریکا از گذشته تا کنون و به میزبانی دانشگاه تبریز، با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر جواد علیپور استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تبریز عملکرد دولت چهار ساله ترامپ را زمینه ساز انزوای آمریکا در میان نهادهای بین المللی دانست و گفت: از نظر حقوق بین الملل آن چه که در دولت ترامپ در قبال صورت گرفت، در دهه های اخیر بی سابقه بود و چالش های بسکمک را نه تنها برای آمریکا بلکه برای نهادهای بین المللی و سایر رژیم ها ایجاد کرد؛ این در حالی است که نخستین و مهمترین بعد قدرت نرم، نهادهای بین المللی هستند و یکجانبه گرایی های ترامپ و همراهانش در دوره اخیر، قدرت نرم آمریکا را از این منظر دچار افول ساخت. بسکمک از این نهادها جزو ارگان های ایجاد شده به دست آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بودند و و این کشور در آن ها دست بالایی داشت؛ رویکرد آمریکا در قبال همین سازمان ها نشان داد ارزش هایی که توسط آمریکا شکل گرفته بودند تا چه اندازه در این کشور دچار تنزل شده اند.

دکتر غفار عبدالهی متنق عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به عنوان دومین سخنران نشست، ضمن چندلایه و ریشه دار دانستن رویکرد نژادپرستی و مهاجرستیزی آمریکا گفت: موضوع نژادپرستی در فرهنگ این کشور نفوذ کرده است و صرفاً با قانون حل نمی شود. ذهنیت نژادپرستانه از قرن نوزدهم باقی مانده و حتی در اندیشه پلیسی که پای بر گردن شهفرایند سیاه پوست آمریکایی می فشارد رسوخ کرده است؛ حتی اگر دولت مرکزی هم قوانینی وضع کند و در جهت احقاق حق رنگین پوستان گام بردارد، ساختار جامعه آمریکا به گونه ای است که همه نژادها را دارای حق برابر نمی دانند. نژادپرستی و سیاست های تبعیض آمیزی که در آمریکا رخ می دهد، قطعا در جهت افول و زول ایالات متحده نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

در ادامه نشست، دکتر رضا نصیری حامد استادیار موسسه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز در سخنانی پیرامون ابعاد تمدنی افول آمریکا گفت: افول تمدن آمریکا یکپارچه و خطی نخواهد بود و در ساحت های گوناگونی در حال انجام است؛ تغییر و تحول و افول قابل پیش بینی است، اما این فرایند نه یکپارچه، بلکه پیچیده خواهد بود. قطعاً کشوری که به نیازهایش پاسخ ندهد در معرض افول قرار می گیرد.

در انتها، دکتر محمدعلی پرغو، مدیر نشست و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، با اشاره به پررنگ شدن نقش سیاه پوستان مسلمان در جنبش های آزادی خواهانه در آمریکا گفت: با کمک رسانه و رویدادهای بیداری اسلامی، جامعه مسلمان آمریکا نیز فعال تر شده است و با فعالیت های ترویجی و فرهنگی هرروز بر جمعیت آنان افزوده می شود. مسلمانان در امریکا اگرچه نسبت به دیگر اقلیت ها راهی طولانی در پیش دارند، اما امروز تلاش آنان برای احقاق حق و حضور فعالشان در عرصه های سیاسی و اجتماعی را شاهد هستیم.

گفتنی است همایش بین المللی افول آمریکا؛ فرایند گذشته و تحولات آینده به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ 6 آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در فراخوان مقالات، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه کنند.

.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کانادا: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11422

به "استاد دانشگاه: موضوع نژادپرستی در فرهنگ آمریکا نفوذ کرده و صرفاً با قانون حل نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه: موضوع نژادپرستی در فرهنگ آمریکا نفوذ کرده و صرفاً با قانون حل نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید