انتخابات محلی ترکیه مهمترین عرصه رقابت سیاسی - علی حیدری*

به گزارش راه ساری، تهران - خبرنگاران - انتخابات محلی ترکیه با توجه به انتخاب شهرداران 81 استان با رای مستقیم مردم، رقابت تنگاتنگ احزاب و اهمیت آن در کسب موفقیت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و نیز نقش شهرداری ها در اداره شهرها و اثر مشخص کننده شهرداران در تحولات سیاسی داخلی، از اهمیت ویژه ای در ترکیه برخوردار است.

انتخابات محلی ترکیه مهمترین عرصه رقابت سیاسی - علی حیدری*

13حزب سیاسی ترکیه نخستین بار پس از تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات ریاست جمهوری ترکیه کوشش می نمایند تا در مهمترین عرصه سیاسی این کشور که در تاریخ 31مارس 2019 (11فروردین) برای معین شهرداران شهرهای 81 استان برگزار می گردد ، رقابت نمایند.

اهمیت انتخابات شهرداری ها علاوه بر ایجاد انسجامِ اداری برای اعمال قدرت، تجربه ای است که بعد از حضور اردوغان در این ساختار به وجود آمده است. وی از شهرداری محله بی اوغلو (تقسیم) به شهرداری استانبول رسید و سپس توانست به مقام نخست وزیری و پس از آن ریاست جمهوری دست یابد.

انتخابات محلی 31مارس (11فروردین) ترکیه در حالی برگزار می گردد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اختیارات وسیع به دست آورده و در این انتخابات به دنبال مستحکم تر کردن اقتدار خود در صحنه سیاسی ترکیه است، هر چند مخالفان حزب حاکم، این انتخابات را فرصتی می دانند تا ناکارآمدی دولت را در اداره کشور برجسته نمایند و با به دست دریافت حداکثری مناصب محلی شکافی را در حزب اردوغان ایجاد نمایند.

ساختارهای اجرایی ترکیه به شکلی است که اگر نهادهایی مانند ریاست جمهوری و مجلس قوانینی را مصوب نمایند، نهاد اجرائی در اختیار شهرداری ها و دیگر نهادهای محلی بوده و از این رو برای حزب حاکم به دست دریافت نهادهای محلی به اندازه ای اهمیت دارد که بتواند تصمیمات خود را به صورت محلی نیز با خیال راحت اجرایی کند.

براساس قانون شهرداری های ترکیه، هر شهری که بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته باشد شهرداری باید در آنجا مستقر گردد ، بر این اساس در 81 استان ترکیه ، 1397 شهرداری وجود دارد که اکثرا وابسته به حزب عدالت و توسعه است.

در انتخابات محلی پیش رو در کشور ترکیه، یکهزار و 389 نامزد رقابت می نمایند و در جریان آن شهرداران 30 کلان شهر، 51 استان، 922 شهرستان و 386 ناحیه انتخاب خواهند شد.

بر اساس تقویم اجرایی اعلام شده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، 13 حزب حاضر در این انتخابات، تبلیغات خود را در تاریخ 30 مارس (10 فروردین 98) به انتها رسانده و صبح 31 مارس نیز 57 میلیون و 93 هزار و 984 شهروند ترکیه برای معین کارگزاران مدیریت های محلی به پای صندوق رای می روند.

در انتخابات محلی سال 2014، حزب عدالت و توسعه با 44.5٪ آرا بیشترین سهم را در مدیریت محلی ترکیه داشته و پس از آن حزب جمهوری خواه خلق با 27.79٪ آرا ، حزب ملی گرای حرکت ملی با 15.2٪ آرا و حزب دموکراتیک خلق ها با نزدیک 5٪ آرا بالاترین سهم را در مدیریت محلی ترکیه داشتند.

پیش بینی می گردد همانند انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس ترکیه، در انتخابات محلی31مارس(11 فروردین سال جاری) نیز دو حزب حرکت ملی و عدالت و توسعه اکثریت آراء را کسب نمایند.

در چند هفته اخیر، احزاب مختلف به خصوص عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها، حرکت ملی و نیک، نامزدهای خود را در استان ها و شهرهای مختلف این کشور به منظور رقابت در انتخابات محلی و تصدی شهرداری ها معرفی کردند.

حزب عدالت و توسعه برای رقابت های انتخاباتی روز یکشنبه /فردا/ با حزب ناسیونالیست حرکت ملی وارد ائتلافی به نام ائتلاف جمهور شده است. خبرگزاری آناتولی می گوید این نخستین بار از شروع انتخابات شوراها و شهرداری ها در سال 1944 است که احزاب به صورت ائتلافی در رقابت ها شرکت می نمایند.

براساس اعلام رسانه های ترکیه ، بیش از 57 میلیون شهروند واجد شرایط در نوزدهمین دوره انتخابات محلی این کشور به منظور انتخاب شهرداران، اعضای شوراها و کدخدایان محلات شهری و روستایی سراسر کشور یکشنبه 31 مارس 2019 (11فروردین) در 81 استان به پای صندوق های رای می روند.

این انتخابات در پی انتخابات ریاست جمهوری (با تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی) و مجلس ملت کبیر ترکیه در تاریخ 24 ژوئن 2018 که پیروزی رجب طیب اردوغان با 52.59 درصد آراء را به دنبال داشت، برگزار می گردد و آخرین انتخابات پیش بینی شده تا 23 ژوئن 2023 در کشور ترکیه خواهد بود.

* کارشناس ترکیه

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2046

به "انتخابات محلی ترکیه مهمترین عرصه رقابت سیاسی - علی حیدری*" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات محلی ترکیه مهمترین عرصه رقابت سیاسی - علی حیدری*"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید