اوضاع منطقه و افغانستان محور دیدار وزیر خارجه ازبکستان و موگرینی

به گزارش راه ساری، وزیر امور خارجه ازبکستان در حاشیه پانزدهمین نشست وزرای امور خارجه آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در بیشکک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کرد.

اوضاع منطقه و افغانستان محور دیدار وزیر خارجه ازبکستان و موگرینی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان در حاشیه پانزدهمین نشست وزرای امور خارجه آسیایی مرکزی و اتحادیه اروپا در شهر بیشکک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار چگونگی و چشم انداز توسعه بیش از پیش روابط در قالب ازبکستان و اتحادیه اروپا بررسی شد.

طرفین در این دیدار نتایج سفر دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا به ازبکستان و گفت وگوهای وی با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان روز 31 می سال 2019 میلادی در شهر تاشکند را بررسی کردند.

تاکید شد که طی سال های آخر روابط ازبکستان و اروپا به یک مرحله جدید وارد شد و همکاری های متقابل در تمام زمینه ها بیش از پیش گسترش پیدا کرده است.

طرفین همچنین از مکانیزم گفت وگو در موردشراکت و همکاری گسترده بین ازبکستان و اتحادیه اروپا که امضای آن در روابط دوجانبه یک رویداد مهمی خواهد بود، استقبال کردند.

تاکید شد که اجرای رژیم لغو ویزا برای شهروندان تمام کشورهای اتحادیه اروپا دیپلماسی ملی را تشویق و روابط متقابل را در زمینه های مالی و بازرگانی، سرمایه گذاری، فرهنگی و انسانی و دیگر حوزه ها تقویت می کند.

در این دیدار همچنین همکاری های متقابل در جهت افغانستان و برخی موضوعات بین المللی و منطقه ای نیز مورد بررسی قرار گرفت.

ازبکستان و اتحادیه اروپا در سال 1996 میلادی قرارداد شرکت و همکاریرا امضا کردند. نمایندگی سیاسی اتحادیه اروپا در ازبکستان در سال 2012 میلادی افتتاح شده است. حجم کمک های مالی اتحادیه اروپا اختصاص یافته برای این کشور آسیای مرکزی برای سال های 2014 و 2020 میلادی معادل 168 میلیون یورو است.

این کمک های مالی برای بهبود زیرساخت های آبکمک، به کار بردن منابع انرژی تجدیدشونده در صنعت کشاورزی، مساعدت برای برنامه ایجاد فرصت های شغلی جدید در مناطق هزینه خواهد شد.

در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحاد اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می کند.

ح

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3678

به "اوضاع منطقه و افغانستان محور دیدار وزیر خارجه ازبکستان و موگرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوضاع منطقه و افغانستان محور دیدار وزیر خارجه ازبکستان و موگرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید