دیدار رئیس شورای اتحادیه اروپا با رئیس جمهور ازبکستان

به گزارش راه ساری، رئیس شورای اتحادیه اروپا در سفر به تاشکند با رئیس جمهور ازبکستان دیدار و مسائل مهم منطقه را مورد آنالیز قرار دادند.

دیدار رئیس شورای اتحادیه اروپا با رئیس جمهور ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا در سفر به تاشکند با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار بر توسعه گفت وگوی سیاسی موثر و همکاری های عملی با اتحادیه اروپا در زمینه های مالی و بازرگانی، نوآوری، علمی، فنی، فرهنگی و انسانی تاکید نمود.

در این دیدار تاکید شد که نخستین سفر رئیس شورای اتحادیه اروپا به ازبکستان که در بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و اتحادیه اروپا انجام می گیرد، نشانه شاخص کوشش های متقابل برای توسعه و تحکیم همکاری همه جانبه می باشد.

نشست های منظم شورا و کمیته همکاری های ازبکستان و اتحادیه اروپا، توسعه تبادلات بین پارلمانی، سفرهای مکرر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر نمایندگان عالی رتبه اتحادیه اروپا به ازبکستان دال بر تقویت تماس ها می باشد.

هم اکنون گفت وگوها درباره قرارداد جدید در خصوص شراکت و همکاری بین ازبکستان و اتحادیه اروپا شروع شده است.

طرفین تاکید نمودند: مبادلات بازرگانی و تعداد طرح های سرمایه گذاری با کشورهای اتحادیه اروپا افزایش می یابد.

همچنین رایزنی ها برای شکل گیری شرایط مناسب برای افزایش بیش از پیش داد و ستدهای بازرگانی و سرمایه گذاری ها انجام می گیرد.

در این دیدار برای گسترش بیش از پیش همکاری های عملی در زمینه های مالی، بازرگانی، نوآوری و سرمایه گذاری ها، حمل و نقلی، علمی، آموزشی و بهداشتی توجه خاصی مبذول شد.

همچنین تاکید شد که اصلاحات در دست اجرا در ازبکستان برای آزادسازی مالی امکاناتی را برای حضور بیشتر بازرگانان بزرگ اروپا، جذب فعال فن آوری های جدید به ازبکستان، تجربیات پیشرو و استانداردهای بالا را فراهم می نماید.

همچنین بر اهمیت تشدید همکاری های متقابل در منطقه طبق مقررات استراتژی جدید اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی تاکید شد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز از کوشش های ازبکستان در زمینه پایین آوردن پیغامدهای فاجعه محیط زیست منطقه دریاچه آرال قدردانی کرد.

در این دیدار همچنین درباره مسایل دیگر بین المللی و منطقه ای از جمله حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان گفتگو شد.

در انتها این دیدار بر پایبندی متقابل برای تحکیم و گسترش بیش از پیش همکاری های همه جانبه برای تامین ثبات و توسعه پایدار تمام منطقه تاکید شد.

علاوه بر این، همکاران اروپایی به عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی یاری می نمایند.

ازبکستان همکاری با بانک توسعه و بازسازی اروپا از سر گرفته است، اجرای نخستین طرح های مشترک با حضور بانک سرمایه گذاری اروپا در زمینه های اولویت دار اقتصاد ازبکستان شروع شده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت این کشور فعالیت می نماید.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3115

به "دیدار رئیس شورای اتحادیه اروپا با رئیس جمهور ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار رئیس شورای اتحادیه اروپا با رئیس جمهور ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید