اولین درخواست سوئد برای استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی با تکیه بر اعتماد عمومی

به گزارش راه ساری، سوئد و بریتانیا که در ابتدای بحران از روش ایمنی گله ای استفاده کردند شکست خورده و با تعداد زیادی از جانباختگان کرونایی روبرو شدند.

اولین درخواست سوئد برای استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی با تکیه بر اعتماد عمومی

کشورهای اروپایی مانند بسیاری از کشورهای دنیا با ادامه و اوج گیری مجدد ویروس کرونا، دست و پنجه نرم می نماید.

تعداد و شمار مبتلایان افزایش می یابد و به دنبال آن محدودیت ها بیشتر می شوند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، نخست وزیر هلند در ماه گذشته گفت که تنها راه مهار کرونا سخت گیری های بیشتر ما است. آیا این تنها راه است؟

سوئد برای اولین بار از شهفرایندانش خواست تا در وسایل حمل و نقل عمومی ماسک بزنند/ عکس: اسوشیتدپرس

اما در این میان سوئد راهکار جایگزینی را ارائه کرد و رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت.

کیم اسنپن اِپیدمیولوژیست دانشگاه کپنهاگ دانمارک در ماه گذشته در خصوص روش سوئد برای مهار کرونا گفت: من فکر می کنم سوئد در ابتدای شیوع ویروس کرونا راه مناسبی را نرفت اما نهایتا در راستا درست نهاده شد.

آیا سوئد تصمیم درستی را اتخاذ کرد؟

این موضوع یکی از عظیمترین پرسش ها در دوران همه گیری کرونا است.

صدها مقاله و تحلیل به این موضوع اختصاص داده شده و نتایج گسترده و متفاوتی از آن به دست آمده است.

تحلیلگران نشریه تایمز در ماه های اخیر گفتند که واکنش سوئد به همه گیری کرونا فاجعه بوده است و نباید به مدلی برای بقیه دنیا تبدیل گردد.

استفان لووِن نخست وزیر کنونی سوئد از محدودیت جدید در روزهای گذشته اطلاع داد/ عکس: اسوشیتدپرس

نگاهی به آمار سازمان بهداشت دنیای در اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) نشان می دهدکه سوئد از الگویی استفاده نموده که به صورت جدی از افزایش شمار مبتلایان کاسته است. این دقیقا مخالف فرایندی است که ما درماه های اخیر در غرب اروپا دیده ایم.

رویکرد سوئدی در مهار کرونا چگونه است؟

سوئد بر خلاف بسیاری از کشورها در 9 ماهه اول امسال دست به تعطیلات گسترده و سراسری نزد. این کشور در مقابل جامعه را به حفظ فاصله گذاری اجتماعی داوطلبانه دعوت و آنها را برای رعایت این موضوع قانع کرد.

مقامات سوئد جامعه را به امور مختلفی مانند کار از خانه، اجتناب از حمل ونقل عمومی و نرفتن به پشت میز کافه و بارها تشویق کردند.

این پیشنهادات باعث شد تا مردم احساسی متفاوت نمایند.

یک شهفرایند سوئدی در این باره گفت: ما در سوئد به مقامات اعتماد داریم و اگر آنها به ما بگویند لطفا در خانه بمانید و از خانه کار کنید، ما این کار را می کنیم. بنابراین لازم نیست با ایجاد تعطیلات سراسری مجبور به قرنطینه شویم.

محاسبات سوئد می گوید حفظ فاصله اجتماعی سوئد به دلیل یک پیغام ساده، معتبر و سازگار اثرگذار بوده است.

از طرفی سوئدی ها در این دوران چندان به استفاده از ماسک متکی نبوده اند.

مقامات می گویند ماسک به مردم اعتماد به نفس کاذب برای نادیده دریافت فاصله اجتماعی می دهد. از طرفی تمام این اقدامات برای پیشروی سوئد به سمت چگونگی کاهش ارتباط بین مردم طراحی شده است. آنها می توانند این روش را با دیگر کشورهای اروپایی به اشتراک بگذارند.

سوئد در اوایل ماه دسامبر (11 آذر) با افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا روبرو شد/ منبع: دانشگاه جان هاپکینز

موضوعی که این روزها از منابع و تحلیل های گوناگون بارها و بارها شنیده می گردد.

مارک روته نخست وزیر هلند در این باره گفت: شمار تماس های اجتماعی و سفرها باید به شکل چشم گیری کاهش یابد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در ماه گذشته گفت: اگر در 6 هفته پیش رو قوانین منع عبور و مرور را دنبال کنیم، پیروز به کاهش شمار مبتلایان خواهیم شد. وی اضافه نمود: این همان نکته ای است که با آن در مهار کرونا پیشرفت می کنیم و پس از آن قادر به بازگشایی دوباره خواهیم بود.

کاهش شمار مبتلایان منجر به کاهش فرایند انتقال بیماری می گردد.

با توجه به نقش فراگیر ویروس کرونا و ابتلای حدود 10 تا 20 درصد از افراد که ناقل بیماری هستند، روابط و فاصله اجتماعی در این باره اهمیت بیشتری می یابد.

کیم اسنپن اِپیدمیولوژیست دانمارکی در این باره می گوید: سوئد اهمیت فاصله اجتماعی را به خوبی درک نموده است. تعطیلات و قفل سراسری کار بسیار عظیم و وسیعی است. شما باید فراگیری و سرعت انتقال را ویروس را تشخیص داده و آن را محدود کنید. این همان کاری است که سوئد انجام داده است.

آنها در ملموس ترین شکل ممکن و با مداخله ای واقعی گفتند که مردم قادر به شرکت در اجتماعات بیش از 50 نفر نیستند.

برای آنالیز رویکرد و روش سوئد باید به مقایسه بعضی از آمار بپردازیم.

مجموع سرانه جان باختگان سوئد از ویروس کرونا در رده پانزدهم جدول دنیای نهاده شده است. این میزان از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است.

در رابطه با سرانه مبتلایان کرونا، نروژ و بریتانیا آمار کمتری نسبت به سوئد دارند و فرانسه و اسپانیا درصد مبتلایان بیشتری را به خود اختصاص داده اند. تمامی این ماجرا باعث می گردد تا دریابیم روش و راه های طولانی در پشت این پیروزیت وجود داشته است.

البته در آن سوی ماجرا، بعضی از منتقدان بر این باورند که تمام این روش ها یک برنامه غلط برای رسیدن به ایمنی گله ای است.

دویچه وله در خصوص ایمنی گله ای نوشت: ایمنی گله ای، یا آلوده شدن بیش از 50 درصد جامعه به ویروس کرونا، در ابتدای همه گیری این بیماری از نظر بعضی متخصصان و اپیدمولوژیست ها به عنوان یک راهکار احتمالی برای عبور از بحران کرونا ارزیابی می شد. ایده پشت این فرضیه این است که افراد مسن، به ویژه افرادی که به دلیل بیماری های زمینه ای در معرض خطر هستند، محافظت شوند و بقیه افراد زندگی عادی خود را تا رسیدن به عفونت کافی ادامه دهند.

کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد سال 2020 را به دلیل شیوع کرونا، فاجعه بار خواند/ عکس: GETTY IMAGES

این راهکار در دوران 9 ماهه بحران کرونا در کشورهایی که از آن استفاده کردند، چندان جواب نداده است. کشورهایی مانند سوئد و بریتانیا که در ابتدای بحران از ایمنی گله ای استفاده کردند شکست خورده و با تعداد زیادی از جانباحتگان کرونایی روبرو شدند.

بی بی سی نوشت: این انتقاد در خصوص سوئد تا به امروز قویا رد شده است.

از طرفی رویکرد سوئد تکیه بر هزاران نفری است از خود محافظت می نمایند و با محدودیت های ملایم دولتی کنار می آیند.

انتقاد پادشاه سوئد از مدیریت کرونا

از میان جمعیت 10 میلیون نفری سوئد حدود 341 هزار نفر به کرونا مبتلا و بیش از 7 هزار 993 نفر از این بیماری جان باخته اند.

با توجه به این آمار در هفته گذشته میلادی کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد در باره مدیریت کرونا گفت: بسیاری از مردم جان خود را از دست داده اند و کشور نتوانسته است به آنها یاری کند. او این مساله را بسیار ناراحت نماینده خواند و از سال 2020 به عنوان یک فاجعه نام برد.

پادشاه سوئد همچنین گفت مردم سوئد تحت شرایط سخت، رنج زیادی دیده اند.

تغییر رویه در استفاده از ماسک

یورونیوز در این باره نوشت: سوئد دو روز پیش تغییر رویه داد و برای اولین بار برای مهار بیماری کرونا به شهفرایندان خود گفت تا در وسایل حمل و نقل عمومی ماسک بزنند.

مقامات سوئد روز گذشته (آدینه) اظهار داشتند: ضروری است شهفرایندان در ساعات پیک که ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، ماسک به صورت داشته باشند.

نخست وزیر سوئد نیز گفت: محدودیت های دیگری نیز در دستور کار قرار دارند. برای مثال از این پس افراد کمتری می توانند در یک رستوران بر سر یک میز بنشینند.

مقامات سوئد گفتند که از این پس تعداد افراد در باشگاه ها و مراکز خرید نیز محدود می شوند. آنها از شاغلان گروه های غیر ضروری خواسته اند در خانه بمانند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13430

به "اولین درخواست سوئد برای استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی با تکیه بر اعتماد عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین درخواست سوئد برای استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی با تکیه بر اعتماد عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید