بایدن میخواهد نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد

به گزارش راه ساری، جو بایدن متعهد شده است چنانچه در انتخابات 2020 آمریکا به ریاست جمهوری انتخاب گردد، نسل کشی 1915 ارامنه را به رسمیت بشناسد؛ اقدامی که روسای جمهوری پیشین آمریکا سالها از آن دوری نموده اند.

بایدن میخواهد نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد

به نقل از پایگاه خبری هیل، جون بایدن، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا که نامزد دموکراتها برای انتخابات 2020 است، در پیامی نوشت: اگر ما به طور کامل اذعان نکنیم، به یاد نداشته باشیم و به فرزندانمان درباره نسل کشی نیاموزیم، کلمات معنایشان را از دست میدهند. باید حقایق همان وضوح و قدرت را برای نسلهای آینده داشته باشند که برای افرادی دارند که ذهنشان خسته از این تراژدی است.

او ادامه داد: چنانچه انتخاب شوم، متعهد میشوم از قطعنامه ای که نسل کشی ارامنه را به رسمیت میشناسد، حمایت نموده و حقوق بشر جهانی را اولویتی برای دولتم قرار دهم.

حدود سه میلیون ارمنی، آشوری و یونانی در اوایل دهه 1900 به دست نیروهای امپراتوری عثمانی کشته شدند، با این حال روسای جمهوری آمریکا از زدن برچسب نسل کشی روی آن، به دلایل سیاسی امتناع نموده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا از این کشتار به عنوان یکی از بدترین قساوتهای جمعی قرن بیستم یاد نموده است و باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم هرگز این کشتار را یک نسل کشی خطاب نکرد، با این که در جریان کمپین های انتخاباتی خود چنین وعده ای داده بود.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا سال گذشته قطعنامه ای را به تصویب رساندند که کشتار 1915 را نسل کشی میداند اما دولت ترامپ واکنشی به این لایحه نداشت. دولت های پیشین آمریکا عمدتا به دلیل نگرانی بابت تخریب روابط با ترکیه، یک متحد عضو ناتو و شریک آمریکا در خاورمیانه، از نسل کشی خواندن این کشتار خودداری نموده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه کوشش ها برای استفاده از واژه نسل کشی را محکوم نموده و سال گذشته یک سخنگوی او گفت هرگونه به رسمیت شناختن این مساله جنجالی آینده روابط دوجانبه آمریکا-ترکیه را به خطر می اندازد.،ایسنا

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کانادا: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8976

به "بایدن میخواهد نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن میخواهد نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید