برای به کارگیری ربات جراحی از راه دور ایرانی، اینترنت 5G احتیاج داریم

به گزارش راه ساری، برای انجام این جراحی، شبکه های نسل چهارم جوابگو نیستند و این جراحی یا باید در بستر ارتباط مخابراتی نقطه به نقطه و یا در بستر نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G پیاده سازی گردد که در بستر 5G به دلیل نوع طراحی و فناوری جدید آن می توانیم جراحی با اطمینان بالا و بدون تاخیر داشته باشیم.

برای به کارگیری ربات جراحی از راه دور ایرانی، اینترنت 5G احتیاج داریم

به گزارش خبرنگاران، در نشست اخیر شورای دانشگاه تربیت مدرس، گزارشی از فرایند طراحی و پیاده سازی ربات جراحی از راه دور در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ارائه شد.

در ابتدای این نشست دکتر فتح الهی، معاون پژوهشی دانشگاه با شرحات کوتاهی درباره این پروژه گفت: این ربات، حاصل کار جمعی گروه مخابرات و گروه مهندسی پزشکی می باشد و از سوی دکتر عروجی، دکتر شرافت و دکتر مکاری اعضای هیات علمی دانشگاه به انجام رسیده است.

در ادامه دکتر مهدی عروجی عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی - بیوالکترونیک دانشگاه در تشریح پروژه سامانه ربات جراحی از راه دور گفت: این پروژه با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران و دانشگاه تربیت مدرس در بهار 97 تعریف و فاز اولیه آن برای نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تلکام آماده و رونمایی شد. این پروژه یک ربات جراحی از راه دور است که در فاز اول، تمرکز آن روی جراحی کرانیوتومی یا برداشتن قسمتی از بافت سخت جمجمه انسان است.

وی هدف از این پروژه را یاری به آسیب دیدگانی که در مناطق محروم دچار خونریزی و ضربه مغزی می شوند، دانست و اضافه کرد: مطالعات میدانی نشان داده است که بالغ بر نیمی از هموطنان ما که در مناطق دورافتاده و در مکان هایی که به پزشک دسترسی ندارند، دچار خونریزی و یا ضربه مغزی می شوند، جان خود را از دست می دهند. برای این افراد ضرورت دارد که در اسرع وقت، خون ناشی از ضربه و لخته ایجاد شده، از مغز خارج گردد و در اغلب موارد علت اصلی اینکه افراد جانشان را از دست می دهند این است که به سرعت به مراکز درمانی نمی رسند تا لخته خون خارج شده و فشار از روی مغز برداشته گردد.

در ادامه دکتر نادر مکاری درباره نحوه انجام جراحی در بستر شبکه های نسل پنجم اینترنت شرح داد و گفت: برای انجام این جراحی، شبکه های نسل چهارم جوابگو نیستند و این جراحی یا باید در بستر ارتباط مخابراتی نقطه به نقطه و یا در بستر نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G پیاده سازی گردد که در بستر 5G به دلیل نوع طراحی و فناوری جدید آن می توانیم جراحی با اطمینان بالا و بدون تاخیر داشته باشیم.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس؛ دکتر احمدی ضمن تشکر از تیم تحقیقاتی این پروژه به دلیل انجام فعالیت هایی در مرزهای دانش جهانی، ابراز امیدواری کرد: با توجه به توسعه شبکه های G5 در کشور، این پروژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی یا ارگان های مرتبط و ذی نفع به صورت اجرایی به کار گرفته گردد.

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13306

به "برای به کارگیری ربات جراحی از راه دور ایرانی، اینترنت 5G احتیاج داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای به کارگیری ربات جراحی از راه دور ایرانی، اینترنت 5G احتیاج داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید