آنالیز کارنامه تاریخ نگاری عبدالرسول خیراندیش

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، در این نشست، دکتر خیراندیش، دکتر ابوالقاسم فروزانی، دکتر محسن جعفری مذهب و دکتر مجتبی خلیفه حضور خواهند داشت.

آنالیز کارنامه تاریخ نگاری عبدالرسول خیراندیش

عبدالرسول خیراندیش در سال 1336 در برازجان متولد شد. در دبستان آفتاب و دبیرستان فردوسی همان شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را گذراند. وی در سال 1363 از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته تاریخ با اخذ دانشنامه لیسانس فارغ التحصیل شد. پس از یک سال تدریس در مراکز تربیت معلم شیراز و برازجان، برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه تهران شد. در سال 1366 دوره کارشناسی ارشد را به انتها برد و در سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد. در سال 1369 برای طی دوره دکترا به دانشگاه تربیت مدرس راه یافت و در سال 1374 این دوره را به انتها رساند. دکتر خیراندیش در بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور به تدریس مشغول بوده که از جمله آنها می توان از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، دانشگاه های تربیت معلم، شیراز، تربیت مدرس، تهران و دانشگاه شهید بهشتی نام برد.

دکتر خیراندیش عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است و از سال 1379 از درجه استادیاری به درجه دانشیاری ارتقاء یافته است. نخستین اثر نوشتاری ایشان جزوه ای تحقیقی با نام اسطوره شناسی است که در سال 1360چاپ شد و برای دانشجویان رشته تاریخ به عنوان مأخذ معرفی گشت. همچنین در سال های 61 و 62 یک دوره تاریخ دنیا و نیز روش تحقیق در علوم اجتماعی را نگاشت که هر دو کتاب از طرف وزارت آموزش و پرورش در دانش سراهای تربیت معلم تدریس می شد. از سال 1364 با پیوستن به سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، تألیف کتاب های درسی را شروع نمود. نگارش کتاب تاریخ ایران و دنیا برای دوره دبیرستان، کتاب های تاریخ دوره هدایت و نیز کتاب تاریخ شناسی دوره پیش دانشگاهی، همچنین دو کتاب تاریخ کشورهای مسلمان و تاریخ دنیا برای مراکز تربیت معلم حاصل کوشش سال های 1364 تا 1371 است.

دکتر خیراندیش بنیانگذار مجله رشد آموزش تاریخ، در وزارت آموزش و پرورش است. همچنین پایه گذار مجله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و منتشر می گردد.

وی از سال ها پیش عضو شورای برنامه ریزی تاریخ در وزارت علوم بوده و برنامه ریزی بخش قابل توجهی از درس های دوره لیسانس و دکترا را بر عهده داشته است.زمینه های اصلی تحقیقات دکتر خیراندیش تاریخ عمومی، تاریخ مغول و تاریخ جنوب ایران است. از جمله مهم ترین آثار او، به جز کتاب های درسی می توان به ترجمه کتاب برازجان ویلم فلور، تصحیح تاریخ بوشهر نوشته محمدحسین سعادت کازرونی، ترجمه کتاب مغولان در تاریخ برتولد اشپولر، و گردآوری شش جلد پژوهشنامه خلیج فارس اشاره نمود. دکتر خیراندیش، همچنین ترجمه کتاب های تاریخ مغولان ویلم فلور، قسمتی از کتاب راهنمای خلیج فارس اثر لوریمر، سفرنامه ی آیوِز که سفرنامه ای است در خصوص خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران، تاریخ مغول هوارس، و علاوه بر اینها کتاب تاریخ برازجان را آماده انتشار دارد.

این استاد دانشگاه شیراز، در کنفرانس های بین المللی متعددی شرکت داشته است، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود: دو کنفرانس بین المللی در کشور ترکیه با عنوان فتح استانبول و کنفرانس مشترک مورخان ایران و ترکیه با ارائه دو مقاله علمی با اهمیت با عنوان انعکاس فتح استانبول در نامه ایرانی و انتقال حماسه های ایرانی به آناتولی، ایراد دو سخنرانی در دانشگاه لندن، ارائه مقاله صید مروارید در خلیج فارس در کنفرانس ایران شناسی پاریس، مقاله تاتارها در منابع متقدم عصر مغول در روسیه و مقاله جهت تجارت خیوه و بخارا، در ازبکستان.

وی در اسفند ماه سال 92، در مراسم اختتامیه بزرگداشت هفته بوشهر به عنوان چهره ماندگار و شهروند افتخاری بوشهر معرفی گردید.

نشست آنالیز کارنامه تاریخ نگاری دکتر عبدالرسول خیراندیش روز چهارشنبه 28 آبان ماه از ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام به نشانی تهران، خیابان شهید عباسپور(توانیر)، خیابان رستگاران، کوچه شهروز، پلاک 9 برگزار خواهد شد و شرکت برای عموم آزاد است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8085

به "آنالیز کارنامه تاریخ نگاری عبدالرسول خیراندیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کارنامه تاریخ نگاری عبدالرسول خیراندیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید