بهترین رمان های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک

به گزارش راه ساری، پرمخاطب ترین ژانر کتاب همیشه و در طول تاریخ رمان بوده است. در سال های اخیر البته کتاب های روانشناسی و شبه روانشناسی هم به آن اضافه شده اما همچنان رمان خواندن لذت دیگری دارد. صدها جلد رمان در طول سال به بازار می آیند و انتخاب بهترین رمان ها از میان آنها کار دشواری است. فکر کردیم شاید آماده کردن فهرست بهترین رمان ها در این مطلب معرفی کتاب بتواند به شما کمک کند. بخش زیادی از لیست بهترین رمان ها شامل رمان های عاشقانه است. به هر حال رومانس معمولا یکی از موارد پیش برنده اصلی رمان ها محسوب می شود. ما یک سری نویسنده و رمان عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک و خواندنی انتخاب کرده ایم که اگر آنها را تا امروز نخوانده اید حتما باید سراغ شان بروید.

بهترین رمان های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک

بهترین رمان های جوجو مویز

ممکن است کتاب های جوجو مویز زیادی عامه پسند به نظر برسند. واقعیت این است که همین طور هم هستند ولی اولین مواجهه من با جوجو مویز موقع دیدن فیلم من پیش از تو بود. یک فیلم با کلیشه های هالیوودی که بسیار شیرین ساخته شده بود. آن فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته مویز بود در فهرست گیلتی پلژر های من و خیلی از دوستانم قرار گرفت. رمانش هم گیلتی پلژر است.

گیلتی پلژر اصطلاحی است که می شود لذت گناه آلود ترجمه اش کرد. لذتی که از دیدن یک اثر هنری از کتاب تا ادبیات می برید اما طبق اصول و متر و معیارهای نقد هنری می دانید که این ها آثار تراز اولی نیستند. همه کتاب های جوجو مویز در فهرست گیلتی پلژرها قرار می گیرند. از خواندن شان لذت وافر می برید اما لزوما از لحاظ ادبی آثار شاخصی نیستند.

با این حال مویز پیروز می شود در کتاب هایش به خصوص حالات روحی و انسانی آدم ها را خیلی روان و ملموس تصویر کند. روان هایی که عمیق نیستند ولی درگیر همان مسائل روزمره ما هستند.

اوج هنرمندی اش را در همان کتاب من پیش از تو می شود دید. داستان دختر جوان سرزنده و کمی دست و پاچلفتی که وظیفه مراقبت از پسر جوان ثروتمندی را برعهده می گیرد که فلج شده و بسیار بدخلق است. دختر راه سختی در پیش دارد تا بتواند شغلش و از آن مهم تر روحیه اش را حفظ کند.

من پس از تو هم ادامه داستان همان قهرمان را روایت می کند.

بقیه کتاب های جوجو مویز هم خواندنی و به همین شیرینی و سادگی هستند.

کتاب های الیف شافاک

نویسندگان ترک در ایران کلا پرطرفدارند. از قدیم ترها و عزیز نسین بگیرید تا اورهان پاموک و حالا هم یک نویسنده زن ترک به جمع نویسنده های محبوب ایرانیان پیوسته است. کتاب ملت عشق الیف شافاک چند سال است که پیاپی در فهرست پرفروش ترین کتاب های کتابفروشی ها واقع شده است.

به جز آن هم الیف شافاک کتاب های خوب دیگری دارد از جمله مثلا شیر تلخ با ترجمه روان سیامک تقی زاده و شالیز فدایی نیا که داستان زنی نویسنده را روایت می کند. زنی که دچار بحرانی است که خیلی از زنان روشنفکر ممکن است درگیرش باشند. اینکه میان وظایف همسری و مادری و کارش بتواند تعادل برقرار کند.

اما همچنان مهم ترین کتاب شافاک ملت عشق است. این کتاب داستان زنی را در غرب روایت می کند که زندگی یکنواختی دارد اما به تدریج با عرفان شرقی و عشق شمس و مولانا آشنایی پیدا می کند.

کتاب بین دو زمان مختلف روایت می شود و نقب های زیادی به قصه های شمس می زند. کتابی است که در ابعاد گوناگون شما را درگیر می کند و ترجمه ارسلان فصیحی که مترجم بسیار خوب آثار نویسندگان ترک است به خوش خوانی و جذابیت آن کمک می کند.

خداحافظ گری کوپر

اهل رمان قطعا نام رومن گاری را شنیده اند. نویسنده مشهور فرانسوی است که علاوه بر این فعال سیاسی و در دوره جنگ جهانی دوم خلبان هم بود. این مشاغل دیگرش به خصوص در کتاب خداحافظ گری کوپر خودشان را نشان می دهند. رومن گاری در این کتاب عقاید سیاسی ضدجنگ و ضدآمریکایی اش را به وضوح و با زبانی طنزآلود و کنایه آمیز نشان می دهد. خداحافظ گری کوپر از آن کتاب های بالینی است. قهرمان اصلی کتاب جوانی به نام لنی است که در کوه های سوییس اسکی می کند. از رابطه برقرار کردن با مردم گریزان است. او که باید در جنگ ویتنام شرکت می کرده از آمریکا گریخته و به سوییس پناه آورده.

از جایی به بعد با دختر سفیر سابق آمریکا در سوییس آشنا می شود. لنی که از رابطه عاطفی گریزان بوده به خاطر دختر دست به کارهای عجیبی می زند.

کتاب پر است از جملات نغز و درجه یک. جمله پایانی کتاب همیشه که نمی شود توی ترومپت زندگی کرد برای کتاب خوان های رومانتیک شبیه یک مرثیه تمام عیار است. یا اوایل کتاب وقتی گاری زبان مشترک میان مردم را هجو می کند: لنی اول با عِزّی که یک کلمه هم انگلیسی نمی دانست رفاقت به هم زد، و به همین دلیل روابط شان با هم بسیار خوب بود. اما سه ماه نگذشته بود که عزّی شروع کرد مثل بلبل انگلیسی حرف زدن و فاتحه دوستی شان خوانده شد. دیگر دیوار زبان میان شان بالا رفته بود. دیوار زبان وقتی بین دو نفر کشیده می شود که هر دو به یک زبان حرف می زنند، آن وقت دیگر نم توانند یک کلمه از حرف های همدیگر را بفهمند.

دلیل دیگری که باید خواندن خداحافظ گری کوپر را توصیه کرد ترجمه درخشان سروش حبیبی است که به ارزش های کتاب افزوده است. خوش خوان و روان و شیرین و کاملا منتقل کننده لحن نویسنده.

عقاید یک دلقک

هاینریش بل، یکی از نویسندگان پیشگام آلمان در دوران بعد از جنگ جهانی دوم است و کتاب عقاید یک دلقک مهم ترین کتاب او محسوب می شود. بل سال 1972 برنده جایزه نوبل ادبیات شد. عقاید یک دلقک سال 1963 نوشته شده است و هر چند یک داستان عاشقانه به نظر می رسد اما در حقیقت نقد اجتماعی است که نویسنده در آن زندگی می کند.

هانس راوی اول شخص داستان عقاید یک دلقک است. او از خانواده بسیار متمولی آمده اما زیر همه رسم و رسوم خانواده بورژوایش می زند و دلقک می شود. هانس دائم برای اجرا در سفر است. درآمدی ندارد اما خودش را هنرمند می داند و به علاوه به خاطر زبان تند و تیزش خیلی طرفدار هم ندارد. در زندگی اش فقط یک نفر را از صمیم قلب دوست دارد: ماری. اما ماری او را ترک کرده که با مرد دیگری ازدواج کند و حالا هانس افسرده شده است.

کتاب عقاید یک دلقک هم پر از ایده های ناب درجه یک و جملات قصار است. مثل این یکی: انسان بایستی بعضی کارهای حتی به ظاهر احمقانه را فورا و بدون تفکر و تعمق انجام دهد. هاینریش بل در کتابش همه چیز و همه کس را به سخره می گیرد. عقاید یک دلقک باعث می شود نگاه جدیدتری به پیرامون تان و به خصوص قواعد اجتماعی داشته باشید.

دزیره

سال هاست که کتاب دزیره جزو محبوب ترین رمان های ادبیات است. نوشته آن ماری سلینکو که هیچ کتاب دیگری از او مشهور نشده است. آن ماری سلینکو نویسنده اتریشی مقیم آلمان بود. با شروع جنگ جهانی دوم به واسطه شوهرش که دانمارکی بود به دانمارک پناهنده شد و بعد از آن هم به سوئد مهاجرت کردند.

رمان دزیره آخرین کتاب آن ماری سلینکوست که چندین اقتباس سینمایی هم از روی آن اجرا شده که در مهم ترین شان مارلون براندو نقش ناپلئون بناپارت را بازی می کند. قهرمان قصه دختر جوانی به نام دزیره کلاری است از یک خانواده نسبتا متمول که تحصیلات و ویژگی خاصی ندارد. او با افسر جوانی به نام ناپلئون بناپارت آشنا می شود که از خانواده فقیر پرجمعیتی می آید. آن دو به یکدیگر علاقمند می شوند. ناپلئون با دزیره نامزد می کند و با پول جهیزیه او پیروز می شود در ارتش جایگاهی پیدا کند. از آنجایی که باهوش و جاه طلب است خیلی زود به مقام های بالایی می رسد به خصوص وقتی با زنی به نام ژوزفین آشنا می شود.

دزیره از خیانت ناپلئون دلگیر می شود اما در همان شبی که خبر نامزدی ناپلئون با ژوزفین را می فهمد برای خودش هم اتفاقات جالبی می افتد.

ناپلئون بناپارت یکی از جذاب ترین امپراطورهای تاریخ اروپاست و رمان های خیالی زیادی درباره داستان های عاشقانه او نوشته شده. دزیره یکی از جذاب ترین رمان ها درباره یک عشق خیالی ناپلئون است که از ابتدای جوانی او تا مرگش را روایت می کند.

ربه کا

کتاب ربه کا یکی از شاهکارهای ادبیات و نوشته دافنه دوموریه است. از دوموریه کتاب دیگری که شهرت زیادی پیدا کرد و اقتباس سینمایی هم از روی آن شد پرندگان بود که هیچکاک آن را ساخت. اما ربه کا شهرت بیشتری دارد. بیش از 2.8 میلیون نسخه از این کتاب دافنه دوموریه در سرتاسر جهان به فروش رسیده است.

دوموریه نویسنده انگلیسی رمان گوتیک ربه کا را سال 1938 نوشت. راوی کتاب که نامش هیچ وقت ذکر نمی شود دختر جوان ساده ای است که به مونت کارلو به عنوان همراه یک زن پیر ثروتمند سفر کرده و آنجا با مرد ثروتمندی آشنا می شود که صاحب ملک مشهوری در انگلستان به نام ماندرلی است. مرد به او اظهار علاقه می کند و با هم ازدواج می کنند. بعد از رفتن به ماندرلی راوی با خانم دانورس آشنا می شود که مسئول کارهای خانه و پیشخدمت هاست و سرسپرده همسر قبلی مرد یعنی ربه کا بوده است.

انگار سایه ربه کا هنوز روی آن خانه مانده و راوی سعی دارد این وسط زندگی خودش را بسازد اما خودش هم تحت تاثیر قدرت ربه کاست.

بلندی های بادگیر

رمان بلندی های بادگیر در چند نظرسنجی معتبر در صدر بهترین رمان های عاشقانه تاریخ ادبیات قرار گرفته است. از میان خواهران برونته، امیلی و شارلوت با نوشتن کتاب های بلندی های بادگیر و جین ایر بیشتر از آن خواهر دیگرشان که بیشتر شعر می گفت شهرت پیدا کردند. کتاب بلندی های بادگیر که نام دیگر آن عشق هرگز نمی میرد است یک رمان انگلیسی قرن نوزدهمی است و فضایی پرکشش و جذاب و گاهی حتی وهم آور دارد. کتاب داستان مردی است که یک شب طوفانی به خانه ای عجیب پناه می برد و آنجا با داستان عاشقانه سال های دور کاترین ارنشاو و هیت کلیف آشنا می شود که در عمارتی به نام ووترینگ هایتز که ترجمه اش بلندی های بادگیر می شود اتفاق افتاده بوده و پایان عشق آنها آدم های زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

البته ناگفته نماند که اشعار عاشقانه هم روز به روز طرفدارانش بیشتر می شود. در کانال های تلگرامی و صفحات مجازی شعرهای عاشقانه دائم منتشر می شوند و طبیعتا جزو ژانرهای پرمخاطب باید به آثار شعر هم پرداخت. اما همچنان رمان ها گوی سبقت را ربوده اند.

بهترین فیلم های عاشقانه خارجی

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی قبل و بعد از انقلاب

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10541

به "بهترین رمان های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین رمان های عاشقانه و غیرعاشقانه کلاسیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید