تاریخچه و نقشه جامع شهر بندر انزلی در ویکی خبرنگاران

به گزارش راه ساری، نقشه جامع شهر بندر انزلی را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر بندر انزلی در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران , بندر اَنزَلی (به گیلکی: أنزِلی) که تا پیش از انقلاب 1357 ایران، بندر پهلوی نامیده می شد، یکی از مهم ترین شهرهای گردشگری، از مراکز مهم مالی و یکی از قطب های ورزشی در ایران است،و مرکز شهرستان انزلی محسوب می گردد. مردم انزلی گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن میگویند. انزلی عظیم ترین و پرجمعیت ترین شهر گیلک نشین دنیا، پس از رشت است. این شهر دارای اولین و عظیم ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای کاسپین است و در استان گیلان واقع شده است. شهر انزلی پس از مرکز استان (رشت) پرجمعیت ترین و عظیم ترین شهر استان گیلان و یکی از متراکم ترین شهرهای ایران از لحاظ تراکم جمعیت محسوب می گردد. این شهر طبق آمار پر باران ترین شهر ایران است.شهر انزلی دارای آب و هوای مرطوب است و میزان بارندگی آن بسیار بالاست به طوری که سالانه متوسط 1892 میلی متر بارندگی، در این شهر گزارش می گردد، میزان رطوبت نسبی در این منطقه، در سال بین 71 تا 97 درصد در نوسان است. شهر انزلی در غرب استان گیلان قرار داشته و به واسطه سواحل خزر و تالاب بین المللی بندر انزلی از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده است که به واسطه پل به هم مرتبط هستند. نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده است و به لحاظ وجود گمرک و ارتباط تجاری از زمان های دور نزد تجار ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهرت یافته بود و اهالی این شهر به واسطه بندری بودن، بسیار زودتر از سایر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند.طول نوار ساحلی شهرستان بندرانزلی حدود 42 کیلومتر است.

درباره نام بندر انزلی (وجه تسمیه انزلی) :

در دوران سلطنت خاندان پهلوی اسم آن به بندر پهلوی تغییر داده شده بود ولی پس از انقلاب مردمی اسلامی در سال 57 اسم دیرین خود - انزلی - را بازیافت.

مردم انزلی از تیره (کادوسیان) بر اثر روابط خوب با پارسیان و همکاری ایشان با کورش هخامنشی در لشکر کشی های وی نام محل خود را از روی سرزمین (انزان) (انشان پارس) انتخاب نموده و یونانی ها به آن (انزلوی) میگفتند. این واژه به زبان پهلوی (انزلگ) و به عربی (انزلج) شده است. خلیج انزلی محلی امن برای پهلو دریافت کشتی های عظیم تجاری و ماهیگیری بوده است. (برگرفته از کتاب ایران قدیم نوشته محمدعلی جدید الاسلام)

از میان تعریف های مختلف که درباره واژه انزلی وجود دارد قابل قبول ترین معنی انزل به معنی لنگر انزلی = لنگرگاه و انزل: انشان می باشد که کلمه انزلی تحریف شده انزان - انشان به معنی گذرگاه و دروازه است که می بینیم از گذشته نیز انزلی را دروازه اروپا و ایران می نامیدند و در بسیاری از نوشته ها هم آمده است و واژه غازیان را می توان جمع بغاز یعنی تنگه و جمع غازی به معنی جنگجویان دانست.

موقعیت جغرافیایی :

بندر انزلی در طول جغرافیایی 49 درجه و 28 دقیقه و عرض جغرافیایی 37 درجه و 28 دقیقه واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا منهای 26 متر می باشد. بندرانزلی از شمال به دریای خزر از جنوب به شهرستان صومعه سرا از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان رضوانشهر متصل می باشد.

شهرستان بندرانزلی در ناحیه ای کاملاً جلگه ای به صورت طولی و در ساحل دریای خزر واقع شده و دارای آب و هوای معتدل مرطوب می باشد. بخشی از محیط زیست طبیعی این شهرستان را دریا(40 کیلومتر نوار ساحلی) و بخش مهم دیگر را اکوسیستم ارزشمند تالاب انزلی تشکیل می دهد. نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده است. فاصله بندر انزلی تا تهران 380 کیلومتر، تا مرکز استان 40 کیلومتر و تا اولین فرودگاه 35 کیلومتر می باشد.

این شهرستان دارای آب و هوای معتدل مرطوب ساحلی بوده که در فصول مختلف سال شرایط آب و هوای مطلوبی را دارا می باشد. میزان بارندگی شهرستان بسیار بالا بوده به طوری که سالیانه متوسط 1892 میلی متر بارندگی دارد بیشترین بارندگی در ماه های شهریور و مهر با 440/9 میلی متر گزارش شده است. میزان رطوبت نسبی سالیانه به طور متوسط حدود 71 تا 97 درصد و درجه حرارت محیط زیست بین 3/5 تا 28 درجه سانتی گراد در نوسان بوده است.

پر باران ترین شهر ایران :

بندر انزلی از گذشته عنوان پر باران ترین شهر ایران را داشته است. به گفته رییس اداره هواشناسی بندرانزلی در سال 1389: میانگین بارش 50 ساله انزلی 1850 میلی متر بوده است و در سالهای(1376، 1379، 1383 و 1385) حتی بارش های بالای دو هزار میلی متر را نیز تجربه نموده است. گفتنی است در گذشته این شهر به خاطر این خصوصیت به شهر باران شهرت داشت و در تابلوی ورودی شهر این عبارت مشاهده میشد.

انزلی شناسی :

بندر انزلی یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در آن مرداب، دریا، ساحل و چمن زار با یکدیگر تلاقی می نمایند و چشم اندازی بدیع و خیال انگیز می آفریند. بندر انزلی با داشتن جاذبه های دل انگیز و طبیعی سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط کشور و گردشگران خارجی است. بندر انزلی به علت دارا بودن شرایط اقلیمی خاص و داشتن وجه تشابه با زیباترین شهرهای دنیا توانسته تا به امروز با شماری از این شهرها از کشورهای فرانسه، ایتالیا، لهستان و… توافق نامه خواهرخواندگی امضا کند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این بندر داشتن قابلیت های بالقوه در زمینه های علمی، هنری و ورزشی است که در کسب افتخارات داخلی و بین اللملی سهم به سزایی داشته است. داشتن نرخ بالای تحصیلات و ارتباط و تعامل بسیار با گردشگران داخلی و خارجی باعث رشد فرهنگی شهروندان شده است.

انزلی چی :

ساکنین بندر انزلی را انزلی چی به معنی اهل انزلی خطاب می نمایند. در برهان قاطع جسته و گریخته، به چند واژه دیلمی اشاره شده که از لحاظ سیر تحول تاریخی می توانند قابل توجه باشند: پسوند -چه که همان -یج امروزین در گویش های شمالی ایران است و پسوندی است برای انتساب به محل (مانند یوشیج - اهل یوش). اگرچه در تمامی نقاط شمالی ایران امروزه همان -یج (به استثنا تالشی -ژ) به کار می رود اما پسوند -چی نیز در اصطلاح معروف انزلی چی (اهل انزلی) می تواند از همین ریشه باشد. ریشه این پسوند از چیت باستانی ایران است که در زبان فارسی به صورت -زی در آمده است (مانند: رازی - اهل ری، منسوب به شهر ری)..

جمعیت شهری :

جمعیت شهرستان انزلى در سال 1370ش ، برابر با: 122.068 نفر بوده که بر اساس آمار سال 85 جمعیت این شهرستان 133.134 نفر بوده که جمعیت شهر بندر انزلی در سال 1375 ش برابر با: 98544 و در سرشماری سال 1385 برابر با: 110643 نفر میباشد.

مساحت شهرستان انزلی بالغ بر 275 کیلومتر مربع می باشد که سهم مساحت شهری آن 49.31 کیلومتر مربع بوده و با توجه به تمرکز جمعیت، شهر انزلی یکی از متراکم ترین شهرهای ایران است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8517

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر بندر انزلی در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه و نقشه جامع شهر بندر انزلی در ویکی خبرنگاران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر بندر انزلی در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید