تشکل های نخبگان در عصر فضای مجازی فعال شوند

به گزارش راه ساری، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران به میزبانی دانشگاه یزد بر اهمیت نقش تشکل های نخبگانی در عصر فضای مجازی برای حفظ اقتدار ملی در جهان تاکید نمود.

تشکل های نخبگان در عصر فضای مجازی فعال شوند

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور اضافه نمود: در عصر فضای مجازی در کنار بخش خصوصی و تشکل های غیر انتفاعی و مردم نهاد، باید تشکل های نخبگانی برای حفظ اقتدار ملی در این دوره جدید فعال باشند.

وی گفت: دانشگاه ها در ایران کارخانه فراوری بیکاران و صادر نماینده نوابغ فکری به محیط اقتصاد دیجیتال جهانی نیستند بلکه باید نوابغ ما در سطح جهانی برای کشور نقش داشته باشند. نوابغ جهان با بهره مندی از نظام شبکه ای فضای مجازی، یکدیگر را یافته و تکثیر می یابند، دانشمندان ایرانی نیز باید با همگرایی، در موسسه های استانداردگذاری جهان در حوزه فضای مجازی بازیگری نمایند.

فیروزآبادی تاکید نمود: ده ها اتحادیه فنی در جهان در حال فراوری علم، مقررات گذاری و ایجاد هنجار برای سبک زندگی جدید است اما هنوز نظام دانشگاهی و بخصوص دانشگاه های فنی در کشور برای هنجاری سازی و ایجاد سبک زندگی ایرانی به اجماع نرسیده اند.

وی با بیان این که در کنسرسیوم های این حوزه در جهان که بخش های خصوصی آن را رهبری می نماید ایران عضویت فعال ندارد، اضافه نمود: به دلیل این نقصان شرکت اپل و به تازگی گوگل به حریم خصوصی ایرانی ها تجاوز نموده و با وجود این که همه شما زمان خرید تلفن های همراه هوشمند خود هزینه های پتنت، لایسنس و امثالهم را پرداخت نموده اید، اما برنامه های ایرانی را بدون اجازه حذف می نماید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که پایه عصر فضای مجازی دانش بنیانی بوده و شکل آن شبکه ای است، اعلام نمود: به دلیل خصلت های این عصر تحولات در این دوره با شتاب بیشتری نسبت به دوره های پیشین انجام شده و فضای مجازی مباحث حوزه مالی، سیاسی و اجتماعی دوره صنعتی را بسط داده و اقتصاد و علوم فنی در آن جنبه اجتماعی و شبکه ای شدن پیدا کردند.

وی با بیان این که نظام های قانون گذاری کشورها تحت تاثیر توسعه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال روش های جدید مقررات گذاری، قانون گذاری، استاندارد گذاری و توصیه ها را شاهد است، گفت: در این تحول متاسفانه ایران نقش موثری ندارد که البته بخشی از این تحول، الزام عصری است و باید تبعیت کرد اما بخشی مدیریت شده و براساس منافع شرکت هاست و اگر بخش خصوصی مان که امروز جزو شاخص های اصلی اقتدار ملی است در این حوزه فعال نشود و ما فقط مصرف نماینده در این حوزه باشیم، در این تحول عقب خواهیم ماند.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2561

به "تشکل های نخبگان در عصر فضای مجازی فعال شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکل های نخبگان در عصر فضای مجازی فعال شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید